evelijne-t-hooft

Chocolade proeverijen en knakworstcolleges

evelijne-t-hooft

Evelijne ’t Hooft (27) studeerde communicatiewetenschappen in Amsterdam en werkt sinds vorig jaar als accountmanager retail bij de Bickery Food Group, een bedrijf dat de marketing, sales en distributie voor zo’n 30 merken verzorgt, waaronder Orangina en Innocent. Haar tip: zorg dat je veel mensen spreekt voordat je je keuze maakt!

Van FMCG naar muziek en terug

Tijdens mijn studie heb ik binnen de FMCG stage gelopen, maar na mijn afstuderen kreeg ik een aanbieding om te starten als Commercieel Manager bij het Concertgebouw in Leiden. Een hele andere business, maar een hele gave kans omdat de commerciële afdeling opnieuw opgezet moest worden. Toch begon na een jaar mijn droom voor een eigen horecazaak te kriebelen. Toen alle voorbereidingen rond waren, heb ik mijn baan opgezegd. Ik ging ervoor! Helaas is deze droom uiteindelijk niet uitgekomen, maar heb ik wel een jaar met heel veel plezier als manager van verschillende horecazaken in Amsterdam gewerkt.

Mijn eigen ‘traineeship’

Veel mensen, van starters tot recruiters, zien een traineeship bij een multinational als de beste keuze na het afstuderen. Ik heb hier bewust niet voor gekozen, juist om die reden. Mijn banenkeuzes vragen vaak om een uitgebreidere toelichting tijdens het solliciteren en verjaardagsborrels. Ik ervaar mijn pad juist als een heel waardevol ‘traineeship’ en kan al mijn keuzes goed funderen. Ik heb in een korte tijd verschillende branches, bedrijfsculturen, collega’s, werkzaamheden en manieren van werken meegemaakt.

Op deze manier ontdek ik zelf mijn eigen pad, met mijn eigen valkuilen en talenten, en dat binnen een breder kader dan één bedrijf. Juist dáárdoor blijf ik groeien. Deze groei is alleen niet te meten door middel van scores op een standaard formulier (misschien wel als de meetlat ‘transport’ is: van trein naar fiets naar scooter naar een Polo Bluemotion, hierna misschien eindelijk die Ducati?).

Ondanks mijn passie voor de horeca vond ik deze baan uiteindelijk te operationeel. In mijn nieuwe functie is het leuk om nog steeds met ‘food’ te werken en na de horeca het retailkanaal te leren kennen, maar was het wel even wennen om na een jaar weer achter een bureau te zitten!

Kansen spotten

Wat ik als Account Manager Retail doe? Kort gezegd onderhoud ik contact met verschillende klanten over onze producten, waaronder Albert Heijn en een aantal Superunie leden. Met hen kijk ik naar de kansen voor het assortiment: een productintroductie of een nieuw promotieplan bijvoorbeeld. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat een product niet goed loopt. Samen proberen we daar dan de reden van te achterhalen. En dat kan af en toe zo simpel zijn: je kan beter zuurkool in de zomer verkopen (als het stormt en 8 graden is), dan in de herfst als we nog met heel Nederland aan de wijn op het terras zitten!

evelijne-t-hooft-leading-talent

Make-uptas wordt rekenmachine

Concreet betekent dat klanten bezoeken, supermarkten langs gaan om te kijken hoe een actie is uitgevoerd, in Excel een actie doorrekenen, logistieke problemen oplossen en promotieacties bedenken en uitvoeren. Nu werk ik bijvoorbeeld met een collega van marketing en een creatief bureau aan een B2B presentatie waarvoor we filmpjes in een supermarkt gaan opnemen. Uiteindelijk is het grootste deel van mijn baan is cijfermatig. Daarom heb ik tegenwoordig ook geen make-uptasje meer in mijn handtas, maar een rekenmachine. Je wordt er minder mooi van, maar het werkt wel een stuk handiger bij de klant aan tafel.

Chocoladeproeverij

Het leukste aan mijn baan vind ik het contact met klanten. Vaak hebben de mensen aan de andere kant van de tafel meer ervaring (33 jaar versus mijn half jaar), maar ik zie het juist als uitdaging om met hen een goede relatie op te bouwen en nieuwe business te creëren. Retail is een redelijk formele branche en om de hardste inkoper dan toch aan het lachen te krijgen is leuk. Daarnaast is het belangrijk om kennis van je product te hebben, zeker als je veel uiteenlopende producten hebt zoals wij. Zo hebben we vorige week een knakworstencollege gehad, twee maanden geleden een chocolade proeverij en heb ik een ‘onderzoek’ gedaan naar de verschillende kaaskoekjes op het schap.

Kleine organisatie

Als ik niet op pad bent, zit ik op kantoor bij de Bickery Food Group, een kleine organisatie net onder Amsterdam. We werken met zo’n 80 man, van directie tot vrachtwagenchauffeurs. Omdat iedereen makkelijk bij elkaar naar binnen loopt, krijg ik veel mee van de verschillende afdelingen. We hebben een portfolio van 30 merken binnen Food, dat is leuk want de ene dag schrijven we een voorstel voor de opname van sinas en de andere dag bespreken we de mogelijkheden binnen een assortiment voor onze augurken.

Naast m’n baan

Omdat ik via Leading Talent bij Bickery terecht ben gekomen, doe ik naast mijn dagelijkse werk ook mee met ‘de Keuken’, een leuk programma voor starters en young professionals binnen de FMCG. Één keer in de maand spreken invloedrijke mensen uit de branche rondom een bepaald thema. Tijdens de vorige bijeenkomst sprak bijvoorbeeld de sales director van Red Bull over het belang van de ontwikkeling van je persoonlijke talenten.

Laatst werd ik gebeld of ik in de Raad van Advies van De Keuken wilde plaatsnemen. Uiteraard zei ik meteen “Ja!”. Leading Talent vind ik echt top en het is leuk om op deze manier te sparren over de drijfveren en behoeften van young professionals. Zo heb ik De Keuken en Stichting Laluz met elkaar in contact gebracht. Ik werk als vrijwilliger voor Laluz en haal ook hier veel inspiratie en energie uit. Niet voor niets wilde ik deze twee graag aan elkaar voorstellen.

Tip van de dag

Mijn tip voor andere young professionals? Zorg dat je veel verschillende mensen spreekt voordat je een keuze voor een functie of bedrijf maakt. Zit je in een sollicitatieproces, ga de hele dag koffie drinken met mensen van het bedrijf! Je merkt dan vanzelf waar je enthousiast van wordt en wat je wel en niet aanspreekt. Ik vind trouwens dat je dit moet blijven doen om scherp en creatief te blijven. Hierdoor komen er verrassende (leer)momenten en mensen in je leven. Met een fulltime job is het lastig om de hele dag in de Starbucks te vertoeven, maar dit kan ook best naast je baan zoals ik doe.

Wat je ook doet, vertrouw op je eigen keuzes en gevoel. Dat kan soms lastig of eng zijn, maar dan word je in ieder geval nooit op je 65e wakker met de gedachte ‘had ik maar…’.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...