Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) is tijdens de Dag van de Ambtenaar 2.0 uitgeroepen tot ’Overheidsorganisatie 2.0 van het jaar’. Naast het CBG waren UWV, Rijkswaterstaat en de gemeente Smallingerland voor de prijs genomineerd.
Tijd- en plaatsonafhankelijk werken
De circa 300 medewerkers van het CBG verwerken samen tienduizenden dossiers per jaar, die nog niet zo lang geleden nog gewoon van papier waren. Digitalisering van die papierstroom heeft het volgens CBG mogelijk gemaakt geheel plaats- en tijdonafhankelijk te werken. Met externe experts kan op dezelfde manier makkelijker gediscussieerd worden over belangrijke dossiers. Ook kunnen de farmaceutische bedrijven online het verloop van de afhandeling van hun dossier(s) volgen.
…
Samenwerken, communiceren..
Naast de aanschaf van de nodige hulpmiddelen (software, telefoons, laptops) en een fysieke verhuizing van vijf locaties naar een centraal kantoor met flexplekken zegt het CBG ‘het mentale deel’ erg belangrijk te vinden. Medewerkers worden getraind in een geheel andere manier van samenwerken, communiceren, aansturen en met tijd omgaan.
Het Nieuwe Werken
Beoordeling van de vijf kandidaten (door TNO) vond plaats op vijf kenmerken: organisatiecontext, interne samenwerking, participatie in de samenleving, externe samenwerking en opbrengsten. De winnaar, uitgeroepen op de Dag van de Ambtenaar 2.0, is een terechte, denkt mede-organisator Davied van Berlo. “Ze hadden een erg goed verhaal. Ze werken op het snijvlak van de overheid en de farmaceutische industrie en zijn daarin enorm met het nieuwe werken bezig.”
Kijk voor meer informatie op BinnenlandsBestuur.nl