Groen-Careerwise-LoriGreigApple2Apple

Werken bij groene merken

Groen-Careerwise-LoriGreigApple2Apple

Na het succes van vorig jaar presenteert merkenadviesbureau Interbrand een gloednieuwe lijst met de ‘Best Global Green Brands 2012’.

Hoe groen moet je zijn?

Zo groen als de naam doet vermoeden, hoeven de merken niet te zijn. De lijst is namelijk gebaseerd op de meest duurzame merken volgens consumenten. Die lijst wordt vervolgens afgezet tegen de ‘echte’ groene prestaties van het bedrijf. Als beste uit de bus kwamen dit jaar Toyota, Johnson & Johnson en Honda

Top 10 Groene Merken

1. Toyota
2. Johnson & Johnson
3. Honda
4. Volkswagen
5. Hewlett-Packard
6. Panasonic
7. Dell
8. Siemens
9. Danone
10. BMW

Andere bekende namen die een plek hebben bemachtigd zijn onder andere L’Oréal (14), Nike (26), Starbucks (36) en H&M (46). Laatste in de ranglijst werd UBS (50)

Opvallen is ook belangrijk

Deloitte ontwikkelde de methodiek om de duurzaamheidsprestaties van de bedrijven te meten. Voor het samenstellen van de lijst werd gekeken naar de prestaties op het gebied van duurzaamheid (performance) en de publieke perceptie (perception) van die duurzaamheid. Deze twee elementen samengenomen produceerden samen de eindscore.

De winnaar, Toyota, scoorde ‘uitstekend’ op prestatie. Opvallend is dat veel bedrijven in de top-10 beter scoren op naamsbekendheid, dan op prestatie. Zoals Volkwagen, Siemens en Dell.

Nederlandse bedrijven

Net als vorig jaar zijn ook nu Philips en Shell de enige Nederlandse bedrijven in de lijst. Dit is opvallend aangezien veel Nederlandse bedrijven toch erg groen bezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan PostNL. Hoewel het bedrijf goed scoort op het gebied van duurzaamheid, wordt dit niet door de consument waargenomen. Meer over het onderzoek vindt je op de website van Interbrand.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...