atlas-green-82865-unsplash

7 tips om je energie hoog te houden

Eén op de vijf werknemers lijdt onder de combinatie werk-privé. Bij mij kwam het tot een burn- en bore-out. Daarom verzamelde ik de afgelopen jaren praktische handvatten om mijn energie hoog te houden. Ik deel ze graag met je!

Je energie hoog houden

Topdag op je werk? Dan kom je opgeladen thuis. Rotdag? Dan plof je vaak futloos op de bank. En vice versa: na een goed weekend presteer je beter, problemen thuis halen je werk onderuit. Privé en werk kun je dus niet scheiden, de energie die je eruit haalt ook niet. Hoe houd je je energie hoog, thuis en op het werk?

1. E=mc2

Zet Einsteins formule voor jou aan het werk! E is energie, m is motivatie en c is competentie. Belangrijk is dat je werk kunt doen dat je graag doet en goed kunt. Als je werk aansluit bij wat je belangrijk vindt en je kunt ontwikkelen wat je wilt ontwikkelen, dan:

  • heb je een energieniveau van 10/10: je kan alles aan!
  • ben je enthousiast, en dat maakt het verschil tussen middelmaat en succes
  • toon je betrokkenheid: je blijft trouw aan je werkgever
  • sta je aan het roer van je carrière en leven

2. Doe 30 leuke dingen

Maak een lijstje van dertig dingen die je graag doet, die je energie geven. Zoek het niet te ver: op mijn lijstje staan bijvoorbeeld ‘bad nemen’, ‘cappuccino drinken’, ‘wandelen’, ‘sauna’, … Had je een baaldag op je werk, doe dan iets van je lijstje om je energie terug te krijgen. Leuk voor de afwisseling: verras je partner met een activiteit die op zijn of haar lijstje staat.

3. Ontbijt beter

Een goed ontbijt is essentieel om je dag te starten vol energie. Marjolein Dubbers van Energieke Vrouwen Academie schreef een interessant e-book met veertien originele recepten om je dag gezond en lekker te beginnen.

4. De kracht van gedachten

Ik ben ervan overtuigd dat we worden wie we denken te zijn. Daarom probeer ik mijn gedachten positief te houden, om zo energie te krijgen. Dit doe ik door te luisteren naar cd’s met positieve teksten en mooie muziek. Om negatieve energie te vermijden luister ik minder naar het nieuws en omring ik me met positieve mensen. Mijn geheime wapen: de cd De kracht van gedachten van Inge Ketels (Bureau Stroom). Een aanrader!

5. Denk. Voel. Doe.

Volgens boeddhisten is de samenhang tussen denken, voelen en doen een belangrijke voorwaarde voor geluk. Wil je dat project op je werk niet doen? Of heb je geen zin in dat feestje? Voelt het slecht en doe je het toch? Dan is de kans groot dat je veel energie verliest. Leer nee te zeggen als iets echt niet goed voelt.

6. Communiceer geweldloos

Conflicten zijn echte energievreters. Zowel thuis als op het werk. Vaak ligt de oorzaak bij gewelddadige communicatie, met veel ‘jij’s’ en ‘altijd’s’. Dit wekt weerstand op, waardoor de afstand alleen maar groter wordt.

Conflicten vermijd je met geweldloze communicatie. In vier stappen:

  • Begin je zin met ‘ik’ en benoem iets dat je objectief kunt waarnemen.
  • Zeg hoe jij je daarbij voelt.
  • Vertel wat je wilt of nodig hebt.
  • Doe de andere partij een verzoek.

7. Sluit dankbaar af

Schrijf elke avond vijf dingen op die gebeurd zijn en je een goed gevoel gaven. Een glimlach van een kind bijvoorbeeld. Of een knuffel, een nieuwe klant, een inspirerend artikel… Zo slaap je anders in en focus je overdag op het positieve. En wat aandacht krijgt, groeit.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...