Heb jij het in je om ondernemer te worden?

Ondernemerschap iets voor jou?

Ondernemen is niet voor iedereen weggelegd. Allereerst moet je natuurlijk een (goed) idee hebben over hoe dingen anders en beter kunnen. Maar dan begint het echte werk pas. Je moet de drive en eigenwijsheid hebben om er ook echt iets van te maken.

Afgelopen donderdag was ik bij een bijeenkomst van New Venture, waar VODW een blauwdruk presenteerde voor dé succesvolle ondernemer. Het bureau onderzocht de drijfveren en competenties van tientallen Nederlandse pioniers en bundelde dat in het boek Dutch Magic. Uit het onderzoek kwamen vier graadmeters voor succes, die ik jullie natuurlijk niet wil onthouden:

1. Connect

Echte successen beginnen met het begrijpen van wat er leeft en speelt in de buitenwereld. Dat vereist niet alleen een helder inzicht in de consument, maar ook inzicht in de markt als geheel. Alleen met deze competentie creëer je een ‘wow-je begrijpt mij echt!’-reactie bij je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan Sensation of Marlies Dekkers.

2. Create

Goede voornemens blijven vaak wat ze zijn: voornemens. Want ideeën hebben is één ding, er daadwerkelijk iets mee doen is iets heel anders. De eerste stap van initiatief naar innovatie is de uitwerking van de propositie. Wat is de centrale belofte en hoe vertaal je dat door in alle aspecten en uitingen van je dienst of product? Een goed product klopt tot in detail. Denk bijvoorbeeld aan Rituals.

3. Calculate

Ieder goed idee moet uiteindelijk bijdragen aan het resultaat onder de streep. Het is een kunst om ook steeds aandacht te hebben voor alle financiële (on)mogelijkheden van je plannen. Wat is je verdienmodel? Wat zijn de vaste en variabele kosten? Hoeveel moet er geïnvesteerd worden in een nieuw initiatief voordat de eerste klanten inkomsten binnen brengen? Voorbeeld van een ‘calculerend’ bedrijf is bijvoorbeeld Easyjet.

4. Convince

De laatste stap is overtuigingskracht. Zorgen dat anderen je idee omarmen en je helpen het te realiseren. En zorgen dat de klant erin gelooft. Dat begint bij jezelf. Je moet er zelf voor honderd procent in geloven. Een goede graadmeter is: zou je je eigen spaargeld gebruiken om het plan in de praktijk te brengen? Pas als je innerlijke overtuiging er onomstotelijk is, volgt de buitenwereld. Dan komt het aan op sterk leiderschap en doorzettingsvermogen. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld Richard Branson.

Nu is het natuurlijk onmogelijk om op al deze gebieden goed te scoren. De kunst is dan ook juist partnerships aan te gaan met mensen die aanvullen wat jij niet in huis hebt. Zo had Marco Borsato bijvoorbeeld best een goede calculator kunnen gebruiken…


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...