Tim  van Letht

Hou je visie vast!

Tim  van Letht

Tim van Letht (27) studeerde Communicatie en is sinds 2008 in dienst bij Achmea, waar hij specialist Strategie & Innovatie is. Hij vindt het belangrijk om zijn visie vast te houden en strategieën daarop aan te passen. Dit jaar genomineerd als Young Professional of the Year!

Wijzig je strategie

Wist je dat Groupon ooit is opgericht als platform om mensen te verzamelen voor een demonstratie? Vandaag de dag kun je op deze bekende website profiteren van korting door producten met een groep in te kopen. Hoewel het product veranderd is, is het concept achter Groupon vanaf het begin hetzelfde gebleven: mensen bij elkaar brengen. De strategie is gewijzigd, van demonstraties naar groepsinkoop van producten.

Naast Groupon zijn er nog veel meer bedrijven die gedurende hun bestaan van strategie zijn gewijzigd maar altijd de visie vast hebben gehouden. Dat zouden meer bedrijven moeten doen! Op die manier had een bedrijf als Kodak nu misschien nog succesvol kunnen zijn. Het probleem is dat bedrijven vaak teveel focussen op het product. TomTom bijvoorbeeld verkoopt navigatiesystemen, en dat is eigenlijk ook het enige waar mensen het bedrijf van kennen. Navigatiesystemen hebben geen eindeloos leven, kijk maar naar de smartphone waarmee je ook kunt navigeren. Als TomTom alleen maar op navigatiesystemen blijft focussen dan wordt het vanzelf een tweede Kodak. Maar als TomTom invulling zou geven aan een visie zoals ‘Wij maken het mensen makkelijk om van A naar B te komen’ dan kun je jezelf ineens veel meer producten en diensten voorstellen.

Mijn visie?

Ook voor personen en carrières gaat het onderscheid tussen visie en strategie op. De ambitie om ooit leidinggevende te worden of baas van een eigen bedrijf , beperkt de mogelijkheden. Ik bedenk liever waar ik goed in wil zijn of wat ik graag doe. Voor mij is dat bijvoorbeeld vernieuwende ideeën realiseren die altijd iets toevoegen voor mensen. Zo zag ik bij Achmea dat het gebruik van schadeformulieren voor onze klanten enorm onhandig is. In plaats daarvan bedacht ik een iPhone app om je schade te melden met een foto. Op deze manier wil ik mijn carrière invullen: iets vernieuwends toevoegen waardoor het voor mensen zoals jij en ik beter wordt. Door aan deze visie vast te houden krijg ik eindeloos veel mogelijkheden om invulling te geven aan mijn strategie: doe ik dat bij een verzekeraar, op termijn als zelfstandig ondernemer, of kom ik een heel andere sector tegen waar mijn visie waarde kan toevoegen voor de klant? Door het nastreven van een waarde (de visie) krijgt je carrièrepad enorm veel richtingen (strategieën).

Jouw visie?

Heb jij al nagedacht over jouw visie? Je strategie kan er dan nog wel eens heel anders uit gaan zien.

De Young Professional of the Year verkiezing draagt bij aan mijn visie, omdat ik op deze manier een podium krijg om vernieuwende ideeën met andere mensen te delen. Het winnen van de verkiezing is dus een goede strategie.
Help je mij een handje? Breng dan hier je stem uit!


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...