authentieke_werknemer

Hoe authentiek is de werknemer in jou?

authentieke_werknemerYoung professionals die zich zonder ook maar een zweempje schroom volledig lijken te identificeren met het bedrijf waar ze voor werken: ik heb er moeite mee. Want laten we eerlijk zijn: op een enkele uitzondering na is het voornamelijk toeval wat bepaalt bij welke organisatie je werkt.

Die trouwe werknemer

Bovendien leven we in een tijd waarin we ons meestal niet ons hele leven aan dezelfde organisatie verbinden. En toch zijn we, bewapend met kortlopende contracten, bereid om de normen en waarden van de organisatie waarvoor we werken te accepteren als de onze. Nou ja, in ieder geval voor veertig uur per week. Een leuk voorbeeld is de loyaliteit van de voormalig DSB medewerker die, ondanks de woekerpolissen van Dirk, zijn bedrijf tot de laatste snik blijft verdedigen. Of denk eens aan Apple. Het wij-gevoel doet binnen sommige bedrijven stiekem niet onder voor de harde kern van Ajax.

Een vanzelfsprekende noodzaak?

In onze maatschappij lijkt het noodzakelijk dat medewerkers vierkant achter hun organisatie staan. Of dat in elk geval zo uitdragen. Kapitalisme leidt tot concurrentie en creëert daarmee bedrijven die strijden om de beste te zijn. Omdat tegenwoordig 73% van de werknemers in de dienstensector werkt wordt dat verschil dus gemaakt door de medewerkers. Vanuit de organisatie is er dus alle reden om te zorgen voor een optimale internal branding, zodat hun medewerkers het woord in alle windstreken verkondigen.

Soms lijkt het religie

Toch sta ik regelmatig versteld van de vanzelfsprekendheid waarmee dit gepaard gaat. Ik denk dat de authenticiteit van de werknemer (die de visie en missie van zijn werkgever uitdraagt alsof deze van hemzelf zijn) in sommige bedrijven bij tijd en wijle in benarde situaties terecht komt. Zeker wanneer het enthousiasme religieuze trekjes krijgt, bijvoorbeeld op bedrijfsborrels die op heilige vieringen beginnen te lijken en onverdraagzaamheid jegens het ‘geloof’ van de concurrent.

‘Wij zijn geen losers’

Soms worden we gedwongen. Gek genoeg niet door de baas, maar door ons eigen ego. Dat accepteert per slot van rekening niet dat onze werkgever misschien wel een loser is. Zeker niet als we al langere tijd in dienst zijn. Als je het op deze manier bekijkt is het niet zo gek dat medewerkers van DSB hun bank tot de laatste snik bleven verdedigen. Want als jij voor de verliezer werkt, wat maakt dat jou? Toch denk ik dat het voor de meesten gaat wringen op een gegeven moment. Bij mij gebeurt dat op het moment dat ik geen argumenten meer kan vinden waarom de dienst die ik verkoop écht de moeite waard is.

Bottom-up

In mijn ogen zijn de kernwaarden van een bedrijf een dynamische aangelegenheid, die geïnspireerd worden door de medewerkers die er op dat moment werken. Wij zijn immers de tentakels van het bedrijf naar de buitenwereld omdat wij weten wat er zich in de markt én op de werkvloer afspeelt. In een ideale wereld bepaalt de organisatie dan ook niet de mores van haar werknemers; maar zijn het juist de medewerkers die de visie en daarmee de normen en waarden van de organisatie waar ze werken zouden moeten vormgeven, elke dag opnieuw. Hoe je dat concreet moet doen is de volgende vraag en ongetwijfeld niet eenvoudig. Iemand ideeën?


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...