Complimenten-by-Caro Wallis

Complimenten geven doe je zo – begin met waardering


Dit is mijn eerste blog in de miniserie: Complimenten geven doe je zo! Ik vind het leuk om te zien wat een compliment teweegbrengt: een rode blos, een glimlach, een goed humeur of goede energie. Maar hoe word ik er beter in? Ik las ‘Het groot complimentenboek‘ van Frank van Marwijk & Hans Poortvliet en deel hier wat dat mij leerde.

Als je een compliment maakt, geef je je kind, je partner of je collega wat persoonlijke aandacht om wie hij is en wat hij kan. Complimenten kunnen de twijfel over iemands mogelijkheden wegnemen. Je laat ermee blijken dat je de ander vertrouwt. Dat vergroot ook het zelfvertrouwen van de ander en geeft hem een positief zelfbeeld. Tenslotte toon je ermee aan hoe opmerkzaam je bent.

Frank van Marwijk & Hans Poortvliet
Het Groot Complimentenboek

Complimenten geven doe je zo…

Een compliment kan dus nogal wat impact hebben. Door een compliment voel je je goed en raak je gemotiveerd. Frank en Hans schrijven in hun boek dat het gebrek aan erkenning op het werk de op één na belangrijkste reden van ziekteverzuim is en het meest aangevoerde argument is om de organisatie te verlaten. Werk aan de winkel dus. Een compliment begint met erkenning. Erkenning bestaat volgens hen uit vier elementen:

1. Gezien worden

Wanneer ik het kantoor binnen stap roep ik altijd: “Goedemorgen!” Wanneer mijn collega’s hierop reageren geeft dat erkenning. De volgende keer wanneer je collega vraagt “Wie wil er koffie?”, blijf dan niet onafgebroken naar je scherm staren, maar richt je tot je collega en biedt bijvoorbeeld aan om mee te lopen. Small talk, een luisterend oor en vragen stellen geven mensen het gevoel dat ze gezien worden.

2. Erbij horen

Deel uitmaken van sociale groepen is belangrijk voor mensen en zegt iets over wie je bent. Ik studeer, werk, maak deel uit van een jaarclub en dans bij een dansschool. Binnen deze groepen heersen bepaalde rituelen en of ik het nou wil of niet, deze heb ik mij eigen gemaakt om erbij te horen. Ik gebruik bijvoorbeeld op mijn werk erg vaak de term ‘faciliteren’, terwijl ik er eigenlijk een hekel aan heb. Toch floept het er telkens uit. Waarschijnlijk omdat ik het vaak hoor bij mijn collega’s. Elkaar nadoen zorgt voor niets anders dan de wederzijdse beleving dat je erbij hoort, aldus Frank en Hans.

3. Onderscheidend zijn

Iedereen is uniek, maar we willen daarin graag bevestigd worden. Waardering voor onze bijzondere eigenschappen, vaardigheden en prestaties geeft ons die bevestiging. Zeker met deze wat moeizame arbeidsmarkt doen we ons best ons te onderscheiden van de rest. Het binnenhalen van een opdracht of tekenen van een contract is natuurlijk een mooie bevestiging van jouw onderscheidend vermogen.

4. Waarderen is anders dan erkennen

Erkenning is volgens Frank en Hans niet hetzelfde als waardering: Waardering begint met het besef dat iets of iemand waardevol is. Je kunt erkennen dat je collega dat ene project aanstuurt, maar dit betekent niet dat je dit – om welke reden dan ook – waardeert. Dit is waar de werking van complimenteren om de hoek komt kijken. Een compliment is de uiting van jouw waardering naar iemand toe. Deze waardering stimuleert en motiveert. Dus hup! Zeg eens tegen die vriendin die altijd alle etentjes organiseert, dat je dat enorm waardeert. Dan krijg je gegarandeerd een glimlach cadeau.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...