voornemensphoto-1501884863386-180d4821a3e5

Goede voornemens alleen werken niet

Bizar hè. Veel dingen in ons dagelijks leven die we willen doen, doen we niet. Veel dingen die we niet willen, doen we. Elk jaar opnieuw nemen we ons weer van alles voor. In de meeste gevallen lukt het niet om die goede voornemens echt vol te houden. Goede voornemens alleen helpen dus niet.

voornemens_by_loesje

Wat er nodig is

Blijkbaar is er meer nodig dan de wens om iets te veranderen in je leven. Het goede nieuws is dat elke verandering start bij een voornemen. Wat blijkt nu? Als een wens tot verandering niet heel nauwkeurig vertaald wordt naar het gedrag dat ervoor nodig is, werkt het niet.

Concreet maken

We zullen dus heel concreet moeten plannen wat we vandaag moeten doen om ook werkelijk, op termijn, resultaten te zien. Gewoontes zitten ons vaak in de weg als we iets willen veranderen.

Wat kan helpen, is je doelen op te schrijven, rekening houdend met de 6 levensgebieden:

levensgebieden

Bepaal voor elk van deze levensgebieden:

  • hoe tevreden je bent door een cijfer van 1 tot 10 te geven
  • welk cijfer je zou willen dat het is op 31 december
  • zo concreet mogelijk wat je dan zou willen zijn/hebben
  • wat ervoor nodig is om dat te bereiken (zo gedetailleerd mogelijk)
  • wie of wat je hierbij kan helpen. Je hoeft het warm water zelf niet uit te vinden, omring je met specialisten

Plan deze acties in je agenda en beschrijf tot slot hoe je je voelt als je bereikt hebt wat je wil!

Gedrag veranderen is best lastig

Herlees dit wekelijks, en stuur bij waar nodig. Het is leuk om deze oefening samen met je partner te doen, of met goede vrienden, zo kan je elkaar stimuleren!

Dus:

  • We weten vaak wel wat goed is voor ons, maar we doen het niet. Echte veranderingen draaien om gedrag en kosten tijd, aandacht en energie.
  • Verlangen alleen is niet voldoende om veranderingen te realiseren. 1 op de 5 mensen houdt een goed voornemen langer dan 2 jaar vol.
  • Volhouden is de kunst, houd je doel voor ogen.
  • Gedrag is de zwakke schakel tussen plannen en resultaten. Vaak lukt het niet ons gedrag blijvend aan te passen.
  • 5% van ons gedrag komt bewust en gepland tot stand. 95% is onbewust en automatisch, dus gewoontegedrag. Dat laatste veranderen is moeilijk.
  • Veranderen begint bij jezelf. Jij bent de enige die verantwoordelijk is voor je eigen gedrag en dus ook voor het veranderen ervan.
  • Dikwijls is er eerst een pijnlijke confrontatie nodig met de werkelijkheid voordat we écht gaan veranderen. Hierover spreken met anderen kan je helpen.
  • Omring je met specialisten, zij hebben de kennis om zo snel mogelijk tot het gewenste resultaat te komen.

Als jij de energie die je van je werk krijgt een cijfer geeft van 0 tot 10, op welk cijfer kom je dan uit? Zit je tegen een bore-out aan of voel je al langer dat je iets anders wilt, maar doe je er niets aan? Laat dit je goede voornemen zijn: het is nu tijd voor actie!


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...