Katrin schrijven 2

Hoe opschrijven gelukkig maakt

Ik vertel je graag hoe het me lukte om in een jaar tijd heel wat van mijn dromen te realiseren. Ook voor dit jaar pas ik het weer toe. Vorige week heb ik een gloednieuw boekje gekocht en mijn nieuwe doelen en wensen op het maagdelijk witte papier gezet. Waarom ik dit doe? Omdat de kans dat je doelen en wensen verwezenlijkt verdubbelt wanneer je ze opschrijft. Intussen heb ik getoast op mijn jaar. En ook op dat van jou!

Opschrijven helpt echt. Naar mijn mening heeft het zelfs een soort van magische uitwerking! Maar hoe kun je dat nou het beste doen? In dit artikel geef ik je vier handige tips.

Tip 1: Bepaal voor elk van deze levensgebieden…

levensgebieden

  • hoe tevreden je bent door een cijfer van 1 tot 10 te geven
  • welk cijfer je hier over een jaar neer zou willen kunnen zetten
  • beschrijf zo concreet mogelijk wat je dan zou willen zijn of hebben.
  • wat ervoor nodig is om dat te bereiken (ook zo gedetailleerd mogelijk)
  • wie of wat je hierbij kan helpen. (Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden, er zijn ook specialisten!)
  • plan je acties in je agenda
  • beschrijf hoe je je voelt als je bereikt hebt wat je wilt
  • bekijk ook nog een 7de levensgebied: jouw bijdrage aan de samenleving. Wat wil jij dit jaar doen qua contributie?
  • maak een dreambord; verzamel foto’s uit tijdschriften die symbool staan voor wat jij wilt bereiken dit jaar en hang dit op een prominente plaats in je huis.

Tip 2: Bekijk de film The Bucket List

  • stel dat dit jouw laatste jaar is, wat wil je dan absoluut nog doen?
  • schrijf de dingen op die jouw leven de moeite waard zouden maken!
  • bedenk hoe het zou voelen als je deze zaken gerealiseerd hebt!

Tip 3: Schrijf dagelijks op…

  • waar jij dankbaar voor bent
  • welke actie jij ondernomen hebt om dichter bij je doelen te komen

Tip 4: Herlees wekelijks wat je net opgeschreven hebt, en stuur bij waar nodig

Het is leuk om deze twee oefeningen samen met goede vrienden of met je partner te doen en elkaar te stimuleren. Heb ook vertrouwen! Ik merkte dat heel wat dingen die ik opgeschreven had juist spontaan op mijn pad kwamen. Dit is die magie waar ik het eerder over had. Ik hou van moeiteloos en neem geïnspireerd actie.

Nog wat extra aandachtspuntjes:

  • We weten vaak wel wat goed is voor ons, maar doen het niet. Echte veranderingen draaien om gedrag en kosten tijd, aandacht en energie.
  • Verlangen alleen is niet voldoende om veranderingen te realiseren. Slechts 1 op de 5 mensen houdt een goed voornemen langer dan 2 jaar vol.
  • Volhouden is de kunst. Houd je doel voor ogen maar wees er niet aan gehecht.
  • Gedrag is de zwakke schakel tussen plannen en resultaten. Vaak lukt het niet ons gedrag blijvend aan te passen
  • 5% van ons gedrag komt bewust en gepland tot stand. 95% is onbewust en automatisch, dus gewoontegedrag. Dat laatste veranderen is het moeilijkst.
  • Veranderen begint bij jezelf. Jij bent de enige die verantwoordelijk is voor je eigen gedrag en dus ook voor het veranderen ervan.
  • Dikwijls is er eerst een pijnlijke confrontatie met de werkelijkheid nodig voordat we écht gaan veranderen.
  • Hierover met anderen praten met anderen kan je helpen.
  • Zoek de hulp van specialisten. Zij hebben namelijk de kennis om zo snel mogelijk tot het gewenste resultaat te komen.

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...