Uitstelgedrag – Uitstelgedrag? Dat kan je verhelpen! – by Minh Pham – lB9ylP8e9Sg-unsplash

Uitstelgedrag? Dat kan je verhelpen!

Stel jij vaak taken uit? Kan jij je er maar niet toe zetten om even naar je oma te bellen, te studeren voor dat examen of je projectplan in te leveren? Dan lijd je aan een klassiek geval van uitstelgedrag. Vrees niet: je bent niet alleen en uitstelgedrag is prima te verhelpen!

Wat veroorzaakt jouw uitstelgedrag?

Er zijn veel verschillende oorzaken. Hieronder vind je de meest voorkomende. Welke zijn er herkenbaar voor jou?

  • Perfectionisme
    Je wilt dat alle puntjes op de i staan en focust zo op de details dat je in de problemen komt met je deadlines. Uiteindelijk stel je taken uit omdat je onrealistische doelen stelt en bang bent dat je ze niet gaat halen.
  • Erkenning
    Jij hunkert naar waardering en wil onmisbaar gevonden worden. Om dat te bereiken, zeg ja altijd ja. Het resultaat is dat je anderen ontlast; maar zelf wordt overspoeld. Je liefdadigheid levert vaak weinig erkenning op, maar je houdt er wel hoge werkdruk en stress aan over.
  • Adrenaline
    Jij werkt het beste onder druk en kan alleen presteren bij strakke deadlines. Zo heb jij je door je middelbare schoolperiode en je studie geslagen. Het komt dan weleens voor dat je werk niet helemaal top is, maar dat vergeet je snel.
  • Geen zelfdiscipline
    Jij hebt zoveel andere dingen te doen! Je focus wordt afgeleid door je privéleven of leuke projecten op je werk. Je waagt je nog wel aan kleine taken die je snel af kan hebben, maar de grote dingen blijven liggen. Daar kan jij in je drukke agenda geen tijd voor vrijmaken.
  • Faalangst
    Je wilt graag dat anderen je respecteren voor wat je doet, maar je bent bang dat je niet aan de verwachtingen kan voldoen. Onbewust is jouw redenering: als je er niet aan begint, kan je ook niet falen.

Aan de slag!

Het goede nieuws is: je kan je uitstelgedrag verhelpen. Lees onderstaande tips eens door en ga aan de slag!

  • Vind uit waarom je die taak steeds uitstelt. Het is goed om te weten of je uitstelgedrag vertoont omdat je bijvoorbeeld iets saai vindt, geen vertrouwen hebt in jezelf of geen prioriteiten kan stellen. Als je de oorzaak weet, kan je stappen ondernemen.
  • Maak een to-do lijstje en rangschik de items in orde van belangrijkheid. En ga dan gewoon beginnen.
  • Verdeel de moeilijke of grote taken in subtaken. Zo wordt het niet één groot angstaanjagend obstakel, maar een serie behapbare stukjes. Als je maar begint, komt het einde vanzelf in zicht.
  • Zorg voor goed omlijnde taken. Als je een te vage omschrijving hebt, zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Een voorbeeld van een vage doelstelling is: ik wil afvallen. Maar wanneer heb je dat doel dan bereikt? Maak je doelstelling concreet. Bijvoorbeeld: zoveel kilo wegen of weer in je oude jeans passen. Of stel zelf een deadline voor die ene taak die je maar niet gedaan krijgt. En bekijk vervolgens op welke momenten je er aan gaat werken om die deadline te halen.
  • Gebruik een timemanagement app of stel reminders in om met bepaalde taken aan de slag te gaan. Zo blijven zaken die je liever vergeet toch in het zicht en heb je ook niet steeds de angst dat je iets vergeet te doen.
  • Leer nee te zeggen en bewaak je (mentale) gezondheid en productiviteit. Door vaker nee te zeggen, heb je minder taken op je bordje; waardoor jij je beter kan focussen op de taken die je wel hebt. Meer overzicht is minder uitstelgedrag!

Bonustip tegen uitstelgedrag

Beloon jezelf! Als iets veel moeite heeft gekost, is een beloning best op z’n plaats. Je zal zien dat het afstrepen van items op je to-do lijst op een gegeven moment een beloning op zichzelf wordt. Zet die eerste stap en get shit done!


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...