drukke baan maar toch een zenbestaan by drew-coffman-125736

Zware baan en toch een zen bestaan

Hoe doe je dat? Een zware baan combineren met een zen bestaan. Tot een paar jaar geleden werkte ik bij een groot telecombedrijf. Hoewel ik een pittige baan had, werd ik steeds succesvoller in het werken aan mijn eigen balans. Ik geef je vier tips uit die tijd. Je kunt ze direct toepassen voor ‘een beetje zen in drukke tijden’.

1. Maak je hoofd leeg tijdens de lunch

Heb je ook geen zin om dagelijks de massa te volgen naar de kantine voor een geforceerd sociaal halfuurtje pauze? Neem je favoriete collega(’s) mee op lunchwandeling. Het doorbreken van je (veelal mentale) werkzaamheden door even te gaan wandelen doet je altijd goed. Je brengt hoofd en lichaam weer in balans door de beweging en de extra zuurstof die je binnen krijgt.

2. Betrek je collega’s

Aandacht en erkenning willen we allemaal in ons leven. En wat velen niet beseffen: dat begint bij jezelf. Als je elke ochtend, voor je aan je werk begint, opnieuw besluit die dag weer aardig voor je collega’s te zijn en evenveel geduld met hen te hebben als met jezelf, dan pluk je daar al snel de vruchten van. En sluit niemand uit. Probeer zelfs waardering te voelen voor de mensen die je eigenlijk niet mag. Als je niemand uitsluit, wordt je hele dag een flow. Je collega’s gaan je waarderen en vertrouwen en niet zelden zullen ze openhartig met je praten. En hoe leuk is het om zelfs op kantoor ervaringen over bewustwording uit te wisselen?

3. Non-stop zen zijn

Mindfull leven in je eigen kring kan soepel gaan, maar de grootste kunst toon je daar waar zen zijn een uitdaging is. Hoe rustig blijf je als je collega weer eens op je irritatieknop drukt? Hoe reageer je op kritiek van je manager? Speel je stiekem zelf ook mee met de politieke spelletjes die je anders zo storend vindt op kantoor? Situaties die je lastig vindt komen vaker terug in je leven. Op andere tijden en andere plaatsen, maar je zult ze gaan herkennen als dezelfde situaties. Het voordeel daarvan is dat je nú kunt kiezen om er de volgende keer op een positieve en constructieve manier mee om te gaan. Reageer niet direct, neem heel even de tijd om je reactie bewust te kiezen. Het voelt zo goed als dat lukt!

4. Plan spiri-breaks in

Het bereiken van rust in je hoofd vergt tijd en oefening. Gebruik hiervoor eens een aantal van je vakantiedagen om deze ‘modus’ bij jezelf te leren (ver)kennen. Neem deel aan iets ‘spiritueels’ in een yogaschool om de hoek, een klooster of meditatiecentrum. Voordelen van je spiribreak: als je vaker en langer achtereen korte momenten van ‘meditatie’ voor jezelf neemt, went je lichaam hieraan en wordt integreren ervan in je dagelijks leven steeds makkelijker. Je leert afstand te nemen van wat je doet en dingen in perspectief te zien. Je gunt jezelf tijd voor belangrijke vragen als: Past dat wat ik doe wel echt bij mij? Haal ik genoeg voldoening uit mijn werk? Wat heb ik nodig in mijn leven? Zou ik iets willen veranderen? Welke dingen heb ik de afgelopen tijd geleerd over mezelf? De antwoorden die je zelf geeft tijdens deze momenten van ‘meditatie’, geven je inzichten om balans te creëren in jouw leven. En last but not least: je bent tijdens zo’n break even vrij van alle verantwoordelijkheden en bezigheden van je dagelijks leven en kunt schaamteloos genieten van het zalige nietsdoen.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...