18-tips-om-in-balans-te-komen-by-melodramababs

7 tips bij stress – kom fysiek in balans

We zijn de hele dag druk en hebben weinig tijd om aan ons zelf toe te komen. Tijd voor jezelf? Wat is dat?! Alles moet en je gáát maar door. Zo verlies je jezelf ergens onderweg. Hoe kom je weer terug bij jezelf? Zet de eerste stappen met deze 7 tips bij stress, om zo weer fysiek in balans te komen.

1. Drink voldoende water

Hierdoor verwijder je afvalstoffen uit je lichaam. Juist als je veel stress ervaart is dit belangrijk. Je bent geneigd om meer koffie en thee te drinken (met cafeïne/theïne), om wakker te blijven en je te kunnen concentreren. Dit zorgt er juist voor dat je concentratie op de lange termijn afneemt. Water drinken is het beste. Als je trouwens veel meer dan twee liter drinkt, spoel je ook weer handige voedingsstoffen weg. Kortom: anderhalf tot twee liter is het meest ideaal.

2. Loop elke dag een half uur buiten, liefst in de natuur

Dit zorgt ervoor dat je kuitspieren je bloedsomloop stimuleren, waardoor je lichaam makkelijker zuurstof opneemt en afvalstoffen afvoert. De frisse lucht en het zonlicht zorgen voor vitamine D, dit heb je met name in de wintermaanden tot aan april nodig. Je raakt beter gegrond. Je lichaam kan zich zo bovendien beter voorbereiden op elk seizoen, waardoor je het bijvoorbeeld minder snel koud hebt in de winter.

3. Beweeg elk half uur even

Je lichaam is ervoor gemaakt om te bewegen. Als je drie uur lang met je benen over elkaar achter een computer zit, vind je lichaam dat niet fijn. De bloedsomloop heeft het nodig dat je je kuitspieren regelmatig gebruikt, zij zijn de pomp die je bloed weer vanuit je tenen, richting je longen en je hart stuurt.

4. Sport 2-3 keer per week

Doe iets wat je leuk vindt, en niet iets waarvan je denkt dat het moet of hoort. Dit levert stress op. Wanneer je enorm gestresst bent: doe niet teveel, sport juist langzaam. Anders denkt je lichaam opnieuw dat het in een fight/flight situatie zit.

5. Leer herkennen hoe je ademt

Onderzoek je adem op verschillende momenten van de dag. Tijdens een drukke bezigheid, tijdens een moment van ontspanning, op de fiets of wandelend. Leg, als je merkt dat je oppervlakkig ademt, een hand onder je navel en een hand boven je navel. Adem naar je handen toe.

6. Let op je voedingspatroon

Slechte voeding is een stress-factor voor je lichaam. Vetten zorgen ervoor dat je lichaam nog meer energie verbruikt door een moeilijke afbraak. ‘Voed’ je jezelf echt? Ontdek welk voedingspatroon jou steunt. Misschien heb je voedingssupplementen nodig. Veel gekleurde groenten zijn goed voor je, onbewerkte voedingsmiddelen. Kauw goed, zo verteer je je voedsel beter en haal je er meer uit.

7. Bouw rust en ontspanning in

Zorg ervoor dat je als tegenhanger in alle drukte aan jezelf toe komt. Daar heb je recht op. Wees af en toe stil, het is wetenschappelijk aangetoond dat meditatie de meest effectieve ontspanning levert.

Ik wens je een heerlijk relaxte dag toe! Wees mild voor jezelf bij het toepassen van nieuwe dingen in je leven. Lukt het een dagje niet, dan is het ook goed. Elke dag is een nieuw begin!

Voor de twee artikelen in deze reeks las ik in: De helende kracht van Do-In (Lilian Kluivers), Bijnieruitputting (James Wilson), De moed van imperfectie (Brene Brown), De Healing Code (Alex Loyd) en Leef in balans (Dr. Wayne W. Dyer) en de Academie voor Holistisch Coachen.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...