robots-by-jeannette-e-spaghetti-on-flickr

Zorgen maken: 7 tips om je gedachten te stoppen

Je kent het vast wel, dat je gedachten maar door blijven razen. Je blijft je maar zorgen maken, en dezelfde gevoelens en problemen herhalen in je hoofd. Het stomme is, vaak gaan die zorgen helemaal nergens over. Je maakt iets heel groot, terwijl het helemaal niet groot is en achteraf reuze meevalt. Maar zodra je eenmaal begint met dat piekeren, is er geen stoppen meer aan. De knop gaat aan, de gedachten blijven komen en de uitknop is nergens te vinden.

TIJD VOOR VERANDERING

Zorgen maken is heel normaal. Het dwingt ons te focussen op de belangrijke dingen in ons leven en daar ook naar te handelen. Waar het misgaat, is het moment waarop piekeren een onevenredige hoeveelheid tijd en energie in beslag neemt, en het je normale functioneren in de weg staat. Dat gebeurt als je geen of niet de juiste actie onderneemt, of als je problemen groter maakt dan ze zijn. Ook dat is normaal en doen we allemaal wel eens, maar als dit terugkerende patronen zijn waar je niks mee aankunt, dan is het alle hens aan dek en tijd voor verandering.

7 TIPS VOOR MEER RUST EN MINDER ZORGEN

1. Neem afstand

De makkelijkste manier om minder te piekeren is de situatie op een andere manier bekijken. Problemen slokken ons soms zó op, dat het lastig is om er van een afstandje naar te kijken. Maar als je je bewust wordt van je zorgen, zet je ze in perspectief en maak je ze automatisch kleiner. Bijvoorbeeld door je gedachten op te schrijven of te bespreken met een vriend of vriendin.

2. Doe iets!

Hoe langer zorgen bestaan, des te groter ze worden. Ze voeden zich met jouw besluiteloosheid. Dus hoe sneller jij actie onderneemt, hoe kleiner je zorgen worden. Begin vooral klein: te grote acties zijn eng, waardoor je helemaal niets meer doet. Stel jezelf de vraag: ‘Wat is het minimale dat ik kan doen tegen dit vervelende gevoel of dit probleem?’ Neem dan twee minuten de tijd om het antwoord nóg kleiner te maken. Je zult merken dat dit je al wat lucht geeft.

3. Wat is het ergste wat kan gebeuren?

Zodra je zorgen hebt, bedenk je allerlei doemscenario’s die groter en groter worden. ‘Straks kan ik de huur niet meer betalen, verlies ik mijn baan en vindt niemand me nog leuk.’ Ja, dat kan. Maar wat is écht het ergste wat je kan gebeuren? Een maand bij een vriend(in) wonen, terwijl je zoekt naar een nieuwe, nog leukere baan? Vaak is zelfs het ergste scenario zo gek nog niet. Schrijf dit scenario op of spreek het uit, zodat je meer helderheid krijgt en met overtuiging kunt doorgaan.

4. Haal adem

Soms ga je zo op in het zorgen maken, dat je vergeet adem te halen. Je zorgen zetten zich om in spanning en je lichaam verkrampt. Tijd om eens rustig en diep in en uit te ademen. Je zal merken dat de spanning minder wordt, je beter naar je zorgen kunt kijken en deze automatisch kleiner worden.

5. Plan je zorgen in

Dit is een van mijn favoriete trucjes. Zodra je op je zorgen anticipeert, hoef je je er op dit moment niet druk om te maken. Geldzorgen? Plan elke maandag in om alle financiën op een rijtje te zetten. Is je huis een rotzooi? Plan elke zondagochtend in om schoon te maken. Tijd voor een nieuwe baan? Plan elke dag na de lunch een uur in voor je zoektocht. Zo weet je wanneer je je wél zorgen mag maken, en wanneer je het kunt loslaten.

6. Anticipeer zorgen

Aansluitend op bovenstaande tip: anticipeer op je zorgen, zodat je er niet nu mee bezig hoeft te zijn. Dit is een geplande ‘ik steek mijn kop in het zand’-techniek, waarbij je vooraf bepaalt wanneer je je zorgen maakt. Heb je aankomende vrijdag een spannende presentatie? Doe dan niet donderdag ook nog iets spannends, zodat alles elkaar versterkt, maar plan een rustige dag in.

7. Zorg voor een uitlaatklep

Soms is het gewoon niet anders. Wat je ook doet of probeert, sommige zorgen zijn hardnekkig en krijg maar moeilijk uit je hoofd. Zorg – see what I did there – voor een goede uitlaatklep en plan deze activiteit in je agenda, elke dag of week. We vergeten tijdens periodes met veel zorgen om leuke, ontspannende dingen te doen, of slaan ze helemaal over, terwijl het juist zo belangrijk is ze wél te blijven doen. Altijd-goed-tips zijn: sporten, lol maken met vrienden en alles van je af schrijven.

Zorgen zijn niks om je zorgen over te maken

Stress, zorgen en problemen horen bij het leven. Ze zijn niet slecht, dus probeer ze vooral niet uit de weg te gaan. Wat het verschil maakt, is hoe je ermee omgaat en er op reageert. Wist dit je stiekem allang? Natuurlijk! Maar het verschil tussen weten en doen is groot, dus ga meteen met één van deze tips aan de slag. Hoe pro-actiever je omgaat met je zorgen, hoe makkelijker het wordt. Jij bent degene die bepaalt welke zorgen je in je leven hebt en hoe je ze tackelt. Begin met één tip, experimenteer en kijk of het helpt. Onthoud de allerbelangrijkste les: je hebt zorgen, je bent ze niet. Succes!



Tijd voor the next level in je werk, leven & ontwikkeling?

Dan is de viertien daagse mailcursus 7 lessen & 7 inzichten voor young professionals van Justin Junier iets voor jou! Tijdens het programma ontvang je viertien korte emails die je elk in twee minuten leest. Je leert hoe jij je droombaan vindt, zonder peospas, stap-voor-stap. Dé unieke kans om jezelf naar the next level te brengen! Lees nu hoe je meedoet en meld je aan.

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...