De belangrijkste vaardigheid voor verbindend leiderschap

Verbindend leiderschap

Hoe zorg je ervoor dat je Generatie Z intrinsiek motiveert en enthousiast houdt op de werkvloer? Door verbindend leiderschap! In dit artikel legt Alex Slavenburg je de belangrijkste vaardigheid van verbindend leiderschap uit. 

Hoe vaak heb jij in een vergadering gezeten waarbij je ziet dat deelnemers aan het multitasken zijn? En hoe vaak wordt er iets van gezegd? Ik maakte mij er als leidinggevende ook regelmatig schuldig aan, totdat één van mijn medewerkers directe feedback gaf en vertelde wat het met haar deed. Dat deed ze geweldig en het heeft blijvend effect op mijn gedrag gehad. Dit uitspreken is helaas wel een uitzondering: vaak wordt er niets gezegd; maar onbewust doet het iets met de relatie. Er ontstaat twijfel of er wel echt geluisterd wordt. Juist dé belangrijkste vaardigheid als het gaat om verbindend leiderschap.

Luisteren = Aandacht = Verbinden

Uit recent onderzoek blijkt dat het meest genoemde kritiekpunt over leidinggevenden is: Mijn manager luistert niet goed. Meestal wordt deze conclusie getrokken doordat de leidinggevende vaak aan het multitasken is. Terwijl je medewerker zijn/haar verhaal doet, regel jij nog snel even wat voor die en die, of zijn je gedachten vast bij de managementvergadering die over een halfuur start. Moet kunnen toch, zo gaat het nu eenmaal? Ja en nee. Het vervelende is dat het inderdaad vaak zo gaat, vandaar de nummer één ergernis uit het onderzoek. Maar het kán ook anders. En het moet zelfs anders als je verbindend leiderschap wilt laten zien.

Als je de werkvloer opkomt, wil je maar één ding: verschil maken. We willen dat onze bijdrage er toe doet. En wanneer dat moment daadwerkelijk daar is, zijn we vaak te druk. Door écht te luisteren maak je het verschil in de bevlogenheid van je medewerkers, het vertrouwen, de loyaliteit. Fijne, positieve dingen waar, bij het ontbreken ervan, weer een managementvergadering over gehouden moet worden.

Verbindend leiderschap: De 4 A’s voor een goed gesprek

Als leidinggevende kan je jezelf trainen in verbindend leiderschap door je tijdens gesprekken vast te houden aan de 4 A’s voor een goed gesprek.

1. Accepteren zonder oordeel

Accepteren zonder oordeel wil niet zeggen dat je het eens moet zijn met wat de ander zegt, of dat jouw oordeel niet deugt. Het betekent wel dat je jouw mening bewust opzij zet en het gesprek met de ander aangaat. Dit is voor veel leidinggevenden vaak de moeilijkste van de 4 A’s: oordelen doen we immers allemaal in een split second!

De kunst is dus om jouw interne oordeel, waarom maak je je zo druk, doe gewoon, ik regel het zelf wel even en ga zo maar door, te laten varen en het verhaal van de ander er gewoon te laten zijn. Oordelen staan verbinding in de weg en passen dus niet bij verbindend leiderschap.

2. Aansluiten bij het verhaal van de ander

Als het je lukt om te accepteren zonder te oordelen, lukt het je ook makkelijker om daadwerkelijk aan te sluiten bij de ander. Ook aansluiten is verbinding; dus essentieel voor verbindend leiderschap. Aansluiten doe je door tijdens het gesprek in te spelen op wat je hoort, ziet en voelt. De bekende LSD-methode (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen) werkt nog steeds, we doen het alleen te weinig.

Hoe vaak reageren we niet met onze eigen ervaringen? Als je bijvoorbeeld tijdens de lunch zegt: Ik ga op vakantie naar Barcelona. Grote kans dat iemand zegt Oh, dat is leuk, daar ben ik vijf jaar geleden geweest of Leuk, ik ga binnenkort naar Berlijn…

  • Herkenbaar? Probeer dan eerst eens drie vragen te stellen als iemand iets zegt, in plaats van zelf te gaan zenden. Ik vind het nog steeds een leuke oefening en… succes gegarandeerd!! Het gesprek loopt echt anders.
  • Bij doorvragen helpt het als je vooral open vragen stelt. Wees nieuwsgierig en creatief in je vraagstelling. Hierdoor krijg je veel informatie die je anders niet had gehoord en de ander voelt zich gehoord en gezien.
  • Eén van de grootste complimenten die je iemand kunt geven, is het geven van volledige aandacht!

3. Aandacht hebben

Voor het hebben van een goed gesprek is 100% aandacht voor de ander essentieel. Aanwezig zijn in het hier-en-nu en niet volop in je hoofd lopen malen over andere zaken. Als je merkt dat dit wel gebeurt, benoem het dan even. Joh, wat goed dat je het er even over wilt hebben. Ik merk dat ik afgeleid ben doordat ik straks een belangrijke vergadering heb, maar wat je me vertelt vind ik ook belangrijk. De ander weet dan dat je hem of haar serieus neemt. Vervolg met een vraag of stel voor om het later op de dag verder te bespreken en doe dat dan ook.

Merk je voor een gesprek dat je hoofd eigenlijk ergens anders mee bezig is? Schrijf het van je af en ga pas daarna het gesprek in, even een reset dus. De ander zal zo ervaren dat je belangstelling toont en tijd neemt; én voor jezelf blijft alles ook overzichtelijker.

4. Authenticiteit

De vierde A is misschien wel de belangrijkste: blijf jezelf en blijf echt in alles wat je doet! Als trainer merk ik vaak dat cursisten dit soms lastig vinden. Passen bovenstaande stappen wel bij mij, ik ben nu eenmaal direct en zeg gewoon wat ik vind. Het is niet de bedoeling om een trucje te doen en net te doen alsof je aanwezig bent. Dat heeft de ander feilloos door. Ontwikkel dus je gespreksrepertoire op basis van de 4 A’s, ga oefenen en maak verbindend leiderschap eigen op een manier die bij jou past. Je zult zien dat je met regelmaat aan het einde van een gesprek een glimlach ontdekt. Verbindend leiderschap in de praktijk.

Verbindend leiderschap door te kijken en voelen

Een laatste belangrijk onderdeel voor verbindend leiderschap is het inzetten van al je zintuigen. Benut ze tijdens je gesprekken. Er ligt vaak veel nadruk op Wat hoor ik? maar je kunt ook veel met Wat zie ik?: Door op lichaamstaal, emoties en gedrag te letten. Ook Wat voel ik? is een vraag die kan dienen als interne spiegel, maar ook bij het signaleren van wat je voelt bij de ander, zoals spanning, plezier, angst of woede.

Verbindend leiderschap samengevat: laat zien dat je aandacht hebt voor de ander. Echt luisteren en rustig benoemen wat je waarneemt helpt de ander bij het verwoorden van zijn eigen emoties. Daardoor maak je écht verbinding en dat is precies wat je nodig hebt om te kunnen inspireren en motiveren.

Tags: Future Leaders, Leiderschap, Leidinggeven aan millennials
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'De belangrijkste vaardigheid voor verbindend leiderschap'?