Sinds corona zijn onboarding en training flink gecompliceerder geworden. Maar ondertussen zijn de behoeftes op het gebied van leren & ontwikkelen niet minder geworden. En hoewel virtual reality niet nieuw is in de HR-gereedschapskist, bewijst het door de coronacrisis meer dan eens zijn waarde. Door bijvoorbeeld virtual reality bij het onboardingsproces te gebruiken, kunnen nieuwe medewerkers een betere band opbouwen met het bedrijf en collega’s. Bij het geven van trainingen biedt virtual reality uitkomst door de de kloof tussen theorie en praktijk te dichten. In dit artikel staan de mogelijkheden van virtual reality op de werkvloer centraal:
Virtual reality inzetten bij onboarding
Misschien wist je het, maar uit onderzoek blijkt dat 20% van de nieuwe medewerkers binnen 45 dagen vertrokken is. Een schokkend aantal. Zeker als je bedenkt hoeveel tijd en geld het kost om nieuwe starters en young professionals te werven in de blijvend krappe arbeidsmarkt van jong talent. Als ze dan vervolgens zo weer vertrokken zijn, is dat iedere keer een flinke tegenvaller. Het inzetten van virtual reality kan je onboardingsproces verbeteren en de kans op uitstappen in deze beginfase aanzienlijk verkleinen:
- (potentiële) starters en young professionals krijgen direct een levensecht beeld van het bedrijf: en kunnen dus beter beslissen of het bij hen past. Voor jongeren heel belangrijk!
- Instructies worden als in real life gegeven: waardoor medewerkers straks beter voorbereid op de werkvloer starten en een idee krijgen van cultuur en werksfeer.
- Je kunt testing op een leuke manier inzetten door gebruik te maken van VR: zodat de young professionals snel geschoold kunnen worden op bedrijfs- of functie-specifieke informatie
Train de ervaring en breng de theorie tot leven
De trend in trainingen is dat het steeds meer maatwerk wordt. De training moet de individuele leerdoelen zoveel mogelijk ondersteunen. Daarnaast zijn er de verschillende manieren waarop young professionals leren. Hoewel veel jongeren het liefste leren door met collega’s te sparren, zijn er anderen die het liefst leren door een event te bezoeken of toch ouderwets via een boek. Feit is echter dat jongeren steeds meer van het doen en het ervaren zijn. Ze zijn opgegroeid met zeer realistische games.
Door te ervaren beklijft het geleerde simpelweg beter. Bij dit ervaringsleren krijg je niet alleen nieuwe informatie of technieken tot je, maar je oefent er ook gelijk mee in de praktijk. Daardoor ervaren young professionals heel persoonlijk hun eigen kracht en obstakels rondom het leerthema. Het komt het in hun systeem te zitten. Door de ervaring wordt de drempel verlaagt om het nieuw geleerde in soortgelijke situaties daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Omdat ze het geoefend hebben, vergroot dat daarnaast hun zelfvertrouwen.
Virtual reality kan juist in dit ervaringsleren een rol spelen. Zeker als het nog niet veilig is om iets nieuws direct in de praktijk te brengen of als het om uitzonderlijke (stress)situaties gaat. Denk aan een luchtverkeersleider, een arts die moet opereren of een kraanmachinist die in een drukke stad een hoog gebouw helpt bouwen. Of wanneer situaties van te voren niet in de praktijk geoefend kunnen worden, zoals voor hulpverleners die hulp verlenen na een ramp. Door virtual reality toe te passen, wordt de kloof tussen theorie en praktijk minder groot.
Virtual reality sinds corona
Inmiddels blijkt glashelder hoe cruciaal de digitale revolutie is waar we inzitten. Stel je eens voor dat de coronacrisis twintig jaar eerder was uitgebroken. Dan hadden we een nog groter probleem gehad. Dankzij internet en alle digitale mogelijkheden kan er toch heel veel doorgaan.
En toch missen de jongeren de realiteit van kantoor enorm. De small-talk en gewoon even een rondje lopen. De young professionals die nu starten, zien hun collega’s alleen via een Zoomschermpje met z’n allen tegelijk. Dat maakt het veel lastiger om een band op te bouwen, en de kans is groot dat zo’n starter zich weinig betrokken voelt bij de organisatie, waardoor het percentage uitvallers nog meer toeneemt. Dankzij virtual reality kan je gelukkig een leuke en leerzame bedrijfsintroductie creëren, een levensechte eerste kennismaking verzorgen, drempels verlagen en betrokkenheid van starters en young professionals bij je organisatie verhogen.
Dit artikel is tot stand gekomen met input van VR Owl