Onderzoek SERV: Dit vinden jongeren belangrijk in hun baan

Onlangs werd ik uitgenodigd om mee te werken aan een onderzoek van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV). De SERV deed namelijk een uitgebreid onderzoek naar wat jongeren zoeken in een baan en wat zij belangrijk vinden aan een werkgever. Door te leren wat jongeren zoeken in een baan en hier op in te spelen, zorg je ervoor dat je aantrekkelijk wordt voor jongeren en ze weet te behouden, is één van hun conclusies. Het onderzoek van de SERV is inmiddels af en gepubliceerd. Dus… wat vinden jongeren belangrijk in hun baan?

Behoefte aan soft skills

Uit zowel ons Young Professional Onderzoek als het loopbaanonderzoek van de SERV blijkt dat jongeren soft skills heel belangrijk vinden. Toch vinden jonge werknemers het maar lastig om te benoemen welke soft skills ze belangrijk vinden, welke ze nog willen leren en waar ze al goed in zijn. Als HR-professional of leidinggevende is het daarom van belang om jonge werknemers hierin te begeleiden. Dit kan je één op één zelf doen, je kunt het uitbesteden aan een coach of mentor of je kunt de jongeren deel te laten nemen aan een groepsprogramma waarin zij zich persoonlijk en professioneel ontwikkelen.

Kans om nieuwe dingen te leren

Geluk zoeken jongeren vooral in het gevoel onderweg te zijn naar een betere versie van zichzelf. Ze zijn voortdurend op zoek naar richting, perspectief en een daarbij passend persoonlijk groeipad. Een baan kiezen doen jongeren dan ook niet op basis van geld of bepaalde voordelen. Zij kiezen juist voor een baan waarin zij de mogelijkheid krijgen om nieuwe dingen te leren en waarin zij zichzelf kunnen ontwikkelen. Nieuwe dingen leren, jezelf ontwikkelen en groeien op professioneel en persoonlijk vlak is enorm belangrijk in deze fase. Jongeren willen hier dan ook de kans voor krijgen.

Ik werk omdat:

  1. Het mij de kans geeft nieuwe dingen te leren (96%)
  2. Het mij voldoening geeft (94%)
  3. Mij het gevoel geeft ergens aan bij te dragen (92%)

Behoefte aan ontwikkeling

Volgens het onderzoek van de SERV geeft het onderwijs te weinig aandacht aan het stimuleren van zelfkennis en loopbaancompetenties. Terwijl jongeren hier juist zo bij gebaat zijn! Bewuster nadenken over het soort werk of welke competenties van nut kunnen zijn binnen het werk helpt hen enorm om het gevoel te hebben écht te groeien als werknemer én als mens. Millennials en Generatie Z streven naar geluk en zijn daardoor zeer gefocust op ontwikkeling, zo blijkt ook uit het Young Professional Onderzoek onder 2500 jongeren.  Tijdens ons HR-Symposium over Generatie Z benoemde ik daarom de volgende drie tips:

  1. Stuur op de werkbehoeften die naar voren zijn gekomen uit de vijfde editie van het Young Professional Onderzoek: plezier, een bijdrage leveren en de mogelijkheid tot ontwikkeling.
  2. Werk aan hun ontwikkelperceptie: Maak jongeren bewust van de groei die ze doormaken. Hier halen ze voldoening uit.
  3. Ga voor een persoonlijke maatwerk benadering: Generatie Z is maatwerk gewend, richt daar je organisatie op in.

SERV: ‘Er is behoefte aan ondersteuning.’

Daarnaast missen veel jongeren een plek waar ze terecht kunnen met hun praktische en administratieve vragen die in deze levensfase op hen afkomen. Jongeren missen een plek waar ze terecht kunnen met hun praktische en administratieve vragen: hoe regel je belastingzaken? Welk ziektekostenverzekering sluit ik af? Waar kan ik terecht als ik vragen heb over mijn arbeidsovereenkomst? Allemaal vragen die spelen bij jonge werknemers volgens het onderzoek van de SERV. 

Helaas is die informatie vaak té versnipperd volgens de SERV. Tijdens het HR-symposium ‘Dit is Generatie-Z’ deelde Alexander Jong een best practice vanuit zijn praktijk bij Endeavour. Hij pleit ervoor dat we jongeren op de werkvloer steeds meer als ‘heel mens’ benaderen in plaats van enkel als werknemer en hen op  zo’n manier van dienst zijn. Ze hebben veel meer vragen en uitdagingen waar ze tegenaan lopen. Neem bijvoorbeeld huisvesting. Jongeren hebben behoefte aan ondersteuning bij allerlei thema’s die in deze levensfase op hen afkomen.

Bijdragen aan vernieuwing

Volgens het onderzoek van de SERV werken jongeren bewust bij bedrijven en organisaties die maatschappelijke waarden een centrale rol geven binnen hun bedrijf. Als jongeren weten wat het belang is van het werk dat zij doen, dan zijn ze veel gemotiveerder binnen hun werk en willen zij daardoor graag hun steentje bijdragen. En een nieuwe generatie op de werkvloer betekent dus ook nieuwe ideeën, inzichten en suggesties.

Verandering kan lastig zijn. Al helemaal als het ideeën zijn van een jongere werknemer die nog maar net om de hoek komt kijken. Toch kan verandering ook verbetering betekenen. Door de waarde van jongeren te laag in te schatten, loop je de kans dat jongeren overstappen naar een organisatie waar zij wel hun creativiteit kwijt kunnen. Beter kan je ze ondersteunen om hun frisse ideeën op een realistische manier vorm te geven en uit te voeren. Hoe je dat kunt doen beschrijven we in de gratis whitepaper van de vierde editie van ons Young Professional Onderzoek. Je download ‘m hier.

Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Onderzoek SERV: Dit vinden jongeren belangrijk in hun baan'?