fbpx

Zinvol vernieuwen met resultaat #1: Waarom vernieuwen?

Waarom vernieuwen - Careerwise - Aart Bontekoning - vernieuwen en innovatie - pexels-burak-k-132340

Aart Bontekoning is expert op het gebied van generatiediversiteit & evolutie van ons gedrag in organisaties. In 2007 promoveerde hij op dit onderwerp. Sindsdien onderzoekt hij ook de twee jongst werkende generaties: de millennials (1986-2000) en de generatie Z’ers (2001-2015), die momenteel op de arbeidsmarkt komt. Met zijn kennis van generatiediversiteit en zijn focus op young professionals zet hij op Careerwise.nl verschillende onderwerpen uiteen voor jou als HR-professional of leidinggevende. In deze serie: Zinvol vernieuwen met resultaat.


Bij vele hogescholen, universiteiten, overheden en bedrijven is het een vereiste bij elk project of plan dat wordt gemaakt: iets innovatiefs. We moeten tenslotte wel vooruit met z’n allen. Maar dat met z’n allen is juist vaak het probleem. Veel vernieuwingen staan alleen maar op het mooi ingeleverde plan. Of worden half doorgevoerd en dan weer vergeten. Of ondergesneeuwd door de waan van de dag. Of alleen de jongste generatie streeft naar vernieuwen en de oudere generatie werkt rustig door zoals ze dat gewend zijn.

Twee waarheden blijven relevant: vooruit & met z’n allen.

Het verschil tussen vernieuwing en innovatie

Om vooruit te komen via vernieuwen en innoveren, is het handig om eerst goed te weten wat dat inhoudt. Wat is het verschil tussen die twee? Een innovatie is een compleet nieuw iets, een uitvinding. Denk bijvoorbeeld aan een computer: het was er eerst niet, het werd uitgevonden en nu is het er wel. Vernieuwen is het toepassen van een innovatie. Bedrijven gingen die uitgevonden computers aanschaffen voor hun personeel. Dat is vernieuwen. De computer zelf bestond al, hij werd nu door die bedrijven in gebruik genomen.

Waarom vernieuwen en innoveren?

Natuurlijk stuur jij als HR-professional of leidinggevende aan op vernieuwen. Blijven ontwikkelen en bij de tijd blijven, staan hoog op de agenda. Bij vernieuwen en ontwikkelen is een belangrijke vraag: waarnaartoe? Een moeilijke vraag, want je weet niet wat de toekomst brengt. En toch speelt nú de stap naar het onbekende daar. Stilstaan is namelijk geen optie, om meerdere redenen:

  • Als bedrijf moet je open staan voor innovaties en vernieuwingen om young professionals aan te trekken.
  • De wereld en haar organisaties kampen met meerdere crises tegelijkertijd. Om die te overwinnen hebben we nieuwe oplossingen nodig.
  • De focus van de wereld verschuift naar brede gezondheid: doen wat gezond is voor mensen, voor de organisatie en voor de wereld. Sociaal, economisch en ecologisch gezond tegelijkertijd.

Dat vergt creativiteit en out of the box denken.

Het gevaar van willen vernieuwen

Omdat je weet dat stilstand achteruitgang betekent, bestaat het gevaar dat je gaat vernieuwen om te vernieuwen. Het wordt dan een doel op zichzelf, in plaats van een middel. Vernieuwen of innoveren moet jouw (werk)gemeenschap beter maken en brengen waar je nu nog niet bent. Je hebt dus drie lastige krachtvelden:

  1. Je weet niet hoe de toekomst zich ontwikkelt
  2. Je wilt niet vernieuwen om te vernieuwen
  3. Maar je moet wel vernieuwen wil je relevant blijven

Terug naar de basis

Om vooruit te komen, moet je eerst teruggaan naar de basis. Waarom is jullie bedrijf op aarde? Terug naar de core. Je weet niet waar daar is, maar wel hoe het begon. Een paar inspiratievragen:

  • Klopt die basis nog bij de aarde van nu?
  • Waarom werken jij en jouw collega’s bij dit bedrijf?
  • Waarom kopen mensen jullie product of dienst?
  • Kan je iets uitvinden wat jullie als bedrijf, als werknemers of als klanten verder helpt?
  • Kun je als organisatie iets doen wat bijdraagt aan een betere wereld, dichtbij en veraf?
  • Of iets wat het leven van je medewerkers en klanten beter maakt?

Een innovatie ligt altijd over de grens van wat er al is. Tegelijkertijd neem je al het goede mee die grens over. Wat niet meer werkt, laat je achter. De computer werd niet uitgevonden om iets uit te vinden, maar om het bestaande werk en samenwerken te verbeteren. De typemachines werden achtergelaten. Samen naar het onbekende daar. Staar je dus niet blind op we moeten vooruit of we moeten vernieuwen. Je kijkt eerst achterom: waarom zijn we op aarde en wat bouwden we op? En je zoekt vanaf daar naar vernieuwen en innoveren. Genoeg stof om over na te denken. In het tweede deel van deze serie denken we na over hoe je veroudering herkent, om zo tot vernieuwing te komen.


Meer lezen over: Zinvol vernieuwen met resultaat? Download hier de WhitePaper.

Het Generatietheater banner Careerwise.nl

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er vijf verschillende generaties op de werkvloer. Hoe zet je generatiediversiteit in om als organisatie, afdeling of team fris en bij de tijd te blijven? Hoe blijf je aantrekkelijk voor jonge en oudere medewerkers én voor klanten? Lees hier meer.

Tags: , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu