fbpx

Zinvol vernieuwen met resultaat #2: Zo herken je verouderd denken en doen

verouderd denken - Aart Bontekoning - pexels-the-coach-space-2977547

Aart Bontekoning is expert op het gebied van generatiediversiteit & evolutie van ons gedrag in organisaties. In 2007 promoveerde hij op dit onderwerp. Sindsdien onderzoekt hij ook de twee jongst werkende generaties: de millennials (1986-2000) en de generatie Z’ers (2001-2015), die momenteel op de arbeidsmarkt komt. Met zijn kennis van generatiediversiteit en zijn focus op young professionals zet hij op Careerwise.nl verschillende onderwerpen uiteen voor jou als HR-professional of leidinggevende. In deze serie: Zinvol vernieuwen met resultaat. Zo herken je verouderd denken en doen.

 


Vernieuwen is leuk. Wat fris is, raakt mensen positief. Daar worden ze enthousiast van en energiek. Toch gaat dat vernieuwen niet vanzelf goed. Heel raar eigenlijk. Energieverlies, traagheid en fouten worden veroorzaakt door wat is verouderd en dat raakt iedereen negatief, ook de klanten. Je zou denken dat iedereen wil bijdragen aan dat opfrissen. Die wil is er vaak wel en toch komt het niet op gang.

Het verschil tussen oud en verouderd

Begrijp me niet verkeerd, oud is niet fout. Er zijn veel systemen, manieren van denken, enzovoort, die al decennia bestaan en prachtig werken. Dat is fijn, want die dingen lopen gewoon en dat moeten we vooral zo houden. Maar er zijn ook nogal wat dingen die verouderen en daar kunnen mensen en hun organisatie flink last van krijgen.

  • Oud: Het bestaat al, het werkt nog steeds prima
  • Verouderd: Het bestaat nog, maar in de huidige omstandigheden werkt het niet meer goed

Zo onder elkaar ziet het er logisch uit. Maar om middenin alle processen van een bedrijf, tussen alle mensen met hun hechting aan dingen, emoties en gewoonten door te zien wat oud is en wat verouderd is, is een ander verhaal. Toch moet je als HR-professional of leidinggevende tijdig verouderde processen signaleren die aan vernieuwing toe zijn.

Niemand wil verouderde systemen, maar we hebben ze allemaal

Niemand wil verouderde systemen, maar vrijwel elke organisatie heeft ze. Het sluipt er ongemerkt in. Dat wil zeggen, in het begin merk je het nauwelijks. Alles in de organisatie was ooit nieuw, met de beste bedoelingen geïmplementeerd en opgezet. Daarna ging de tijd gewoon verder. Sommige dingen weerstaan de tand des tijds en blijven goed en efficiënt werken: een gouwe ouwe. Andere dingen gaan steeds iets minder goed werken. De samenleving verandert, wensen van klanten veranderen, de behoeften van werknemers veranderen, maar het systeem of het proces blijft hetzelfde. Het kost alleen steeds meer energie. Het werkt versuffend en na een X-aantal jaar krijg je het zinloze gevoel dat je op een doodlopende weg zit. Dat klopt dan en hopelijk is het niet te laat.

De kosten van veroudering

Veroudering kost een hoop. Want als je niets aan die verouderde systemen en processen doet, gebeurt er ondertussen dit:

  • Werknemerstevredenheid neemt af en de versuffing neemt toe
  • Klanten worden minder enthousiast of haken af
  • Er gaat steeds meer energie verloren tijdens het herhalen van verouderde processen
  • Medewerkers denken dat ze daar allemaal niets aan kunnen doen, omdat ze gevangen raakten in het verouderde systeem
  • Jong talent verdwijnt naar andere organisaties
  • De maatschappelijke waardering neemt af

Zo herken je verouderd denken

Het is duidelijk: verouderde processen zijn aan vernieuwing toe. Jouw organisatie is dan weer bij de tijd. Het rijtje sociale en economische kosten wat je hierboven las, kun je dan omdraaien in resultaat. Door op deze manier te vernieuwen heb je young professionals nodig. Door ze hiervoor in te zetten en hen daarbij te ondersteunen, word je een aantrekkelijke werkgever. Dan kan de spirit weer terugkeren, ook bij de oudere generaties! De versuffing verdwijnt als de energielekken worden gedicht en mensen kunnen doen waar ze wel energie van krijgen. Om dat te bereiken moet je die verouderde processen leren herkennen. Je kunt ze op de volgende manieren opsporen:

  • Vraag je bij grote en kleine crises in de organisatie af hoe de crisis kon ontstaan. Wat lag er aan ten grondslag? Vaak is dit een verouderd systeem of proces.
  • Vraag je klanten wat hen enthousiast maakt voor het bedrijf: die dingen zijn niet verouderd.
  • Laat kleine groepen uit alle generaties in een half uur een top vijf maken van wat de meeste werkenergie wegneemt, zoek de overeenkomsten en je hebt de verouderde processen in beeld.
  • Laat kleine groepen uit alle generaties in een half uur een top vijf maken van wat de meeste werkenergie opwekt, kijk naar de verschillen en dikke kans dat je alle vernieuwingen in beeld hebt.
  • En denk met elkaar na over hoe je elkaar kunt helpen om wat is gedateerd achter je te laten. Wat wekt de meeste werkenergie op en hoe kunnen we dat in praktijk brengen om zo het vernieuwen op te starten.

Waarom het natuurlijk updateproces in deze tijd niet meer werkt

Veroudering is van alle tijden. Hoe kan het, dat het juist nú zo’n groot probleem is? En dat niet één sector er mee kampt, maar alle sectoren en alle organisaties? Voor het eerst in de geschiedenis is de bevolkingspiramide niet meer in balans. Vroeger gingen er mensen uit het bedrijf vanwege leeftijd, en er kwamen weer jonge mensen voor terug. Nu is die balans verstoord. Er zijn gewoon niet zoveel jonge mensen. Daarnaast zijn er veel meer beroepen dan vroeger, waardoor die jonge mensen over een grotere hoeveelheid beroepen verspreid zijn. Het is daardoor veel moeilijker geworden om jong talent aan boord te krijgen. Dat zie je ook terug in organisaties. De komende decennia groeit de vijftigplusgroep – dus de ervaring neemt toe en dat is positief. Tegelijkertijd slinkt de groep twintigers, die de meest recente updates binnen brengen. Dat natuurlijke vernieuwen vanuit de jongst werkende generatie vertraagt in veel organisaties of komt zelfs tot stilstand. Ze houden er snel mee op als ze te vaak horen: zo doen we dat hier nu eenmaal… De young professional kan dan op drie manieren reageren:

  • hij gaat naar een andere organisatie of begint voor zichzelf
  • hij gaat mee in de stroom, omdat hij de druk niet kan weerstaan
  • hij raakt juist innerlijk geïnspireerd om dat gedateerde gedoe flink aan te pakken.

De twee eerste gevolgen komen relatief vaak voor en dan ben je de kans op vernieuwing kwijt. Aan jou de taak als HR-professional of leidinggevende om de jongste generatie actief te ondersteunen bij het updaten. In het belang van iedereen. Als het gedateerde de overhand krijgt, zinkt het schip met iedereen aan boord die niet wist te ontsnappen. Lees daarom ook deel drie: Zo beweeg je naar het nieuwe denken.


Meer lezen over: Zinvol vernieuwen met resultaat? Download hier de WhitePaper.

Het Generatietheater banner Careerwise.nl

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er vijf verschillende generaties op de werkvloer. Hoe zet je generatiediversiteit in om als organisatie, afdeling of team fris en bij de tijd te blijven? Hoe blijf je aantrekkelijk voor jonge en oudere medewerkers én voor klanten? Lees hier meer.

Tags: , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu