fbpx

Zinvol vernieuwen met resultaat #6: De invloed van corona

de invloed van corona - aart bontekoning - pexels-anna-shvets-3786126

Aart Bontekoning is expert op het gebied van generatiediversiteit & evolutie van ons gedrag in organisaties. In 2007 promoveerde hij op dit onderwerp. Sindsdien onderzoekt hij ook de twee jongst werkende generaties: de millennials (1986-2000) en de generatie Z’ers (2001-2015), die momenteel op de arbeidsmarkt komt. Met zijn kennis van generatiediversiteit en zijn focus op young professionals zet hij op Careerwise.nl verschillende onderwerpen uiteen voor jou als HR-professional of leidinggevende. In deze serie: Zinvol vernieuwen met resultaat.


Vernieuwen vanuit de updatekracht van generaties is gezond. Zonder die vernieuwingen treedt er veroudering en versuffing op. Waardoor de organisatie inzakt qua productiviteit en medewerkers leeglopen qua energie, enthousiasme en welbevinden. Vernieuwen zou je daarom ook kunnen omschrijven als: economisch levend en sociaal vitaal houden. Door de invloed van corona zijn er drie gebieden die vragen om vernieuwing

Sociale gezondheid

Vitaliteit en duurzaamheid zijn belangrijk om mensen binnen het bedrijf zo gezond mogelijk te houden, alsmede de leefwereld voor mensen daarbuiten. Zodat zij optimaal kunnen genieten van hun werkleven en van hun privéleven. Ook voor volgende generaties. De coronacrisis doet ons nog meer beseffen hoe belangrijk dat is. Maar hoe stimuleer je de vitaliteit van medewerkers nu ze vooral thuis zitten en werkprocessen veranderen? Hoe zetten medewerkers zichzelf duurzaam in en hoe kan jij dat bevorderen? Zodat ze daadwerkelijk het nut in hun werkleven ervaren en hun energie zo goed mogelijk besteden? Vitaliteit en duurzaamheid hebben een nog grotere betekenis gekregen. Een crisis betekent ook een enorme kans voor vernieuwen.

Economische gezondheid

Er is geen uitleg nodig om het belang van de economische gezondheid te benadrukken. Door de coronacrisis hapert die in een aantal organisaties, maar ook de sociale gezondheid hapert en het duurzaam produceren en diensten verlenen hapert. Daarnaast hebben veel organisaties te maken met een toenemende diversiteit. Generatiediversiteit is er slechts eentje van. Deze samenloop duidt op multisysteemcrises, dart wil zeggen dat veel organisaties vastlopen met verouderde routines. Er zijn, in sommige organisaties dringend, nieuwe wegen nodig om niet alleen te werken aan economische gezondheid, maar ook aan sociale en ecologische gezondheid. En dat kan, de mogelijkheden worden vanuit een nieuw generatieperspectief goed zichtbaar. Met actieve steun van de ervaren generaties wordt die sneller gevonden en ingeslagen. Het vraagt wel om een heel ander oriëntatiepunt dan de meeste bedrijven en overheidsorganisaties gewend zijn.

Ecologische gezondheid

Door de coronacrisis hebben we de afgelopen maanden een complete vernieuwingsgolf meegemaakt: thuiswerken, digitale meetings, etc. Het bleek opeens allemaal mogelijk. Allemaal manieren om verantwoord te kunnen werken ondanks corona. Maar toevallig zijn veel van die manieren ook goed voor het milieu, denk bijvoorbeeld aan alle autoritjes van en naar kantoor die nu niet gemaakt worden. Dankzij corona hebben we deze vernieuwingen in sneltreinvaart toegepast en hebben we al veel ervaring opgedaan. Het is zinvol om als organisatie na te denken over deze vernieuwingsgolf: wat heeft het de wereld, de ecologie, gebracht? En hoe kunnen we doorpakken naar het nieuwe en gezonde normaal?

Oriëntatiepunt voor vernieuwen naar een gezonde toekomst

Corona forceert ons om na te denken over de sociale en economische gezondheid van onze organisaties en de ecologische gezondheid van onze wereld. Het vernieuwen zal door moeten gaan om andere dreigende crises te voorkomen. Nederland staat letterlijk voor een verbouwing, van alle huizen en panden op groene energie. De zorg dreigt veel te duur te worden. Die financiële last kunnen we niet dragen, en de vraag rijst hoe we de zorg kunnen heruitvinden. De meeste organisaties vergrijzen de komende decennia; hoe die organisaties bij de tijd kunnen blijven, is al een belangrijke vraag. Ons onderwijssysteem lijkt aan vernieuwing toe. De agrarische sector schudt op haar grondvesten. In de financiële wereld borrelt het flink. Bedrijven staan voor de uitdaging om duurzaam te produceren en diensten te verlenen.

Vernieuwen is de ademhaling van een organisatie

Niet via top down veranderen, wel door samen te veranderen op een manier die werkenergie opwekt. Dat kunnen we ook omdraaien en dichtbij brengen, namelijk door vooral te stimuleren dat mensen zelf doen wat de meeste werkenergie opwekt. Nieuwe generaties gaan zo gezond over de bestaande grenzen om daar vorm te geven aan onze gezonde toekomst, aan het nieuwe gezonde normaal. Daarbij past het benutten van generatiediversiteit in het belang van alle generaties, binnen en buiten organisaties. Vernieuwen is geen extraatje, het is de ademhaling van een organisatie die zichzelf zo in leven houdt.


Meer lezen over: Zinvol vernieuwen met resultaat? Download hier de WhitePaper.

Het Generatietheater banner Careerwise.nl

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er vijf verschillende generaties op de werkvloer. Hoe zet je generatiediversiteit in om als organisatie, afdeling of team fris en bij de tijd te blijven? Hoe blijf je aantrekkelijk voor jonge en oudere medewerkers én voor klanten? Lees hier meer.

Tags: , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu