Generatie Z wil voortdurend feedback – en dit kan je daarmee

Generatie Z wil voortdurend feedback

Feedback, of feedforward, is eenrichtingsverkeer. De leidinggevende zendt en de werknemer ontvangt. De afgelopen jaren komt de behoefte aan continue feedback steevast als resultaat uit het Young Professional Onderzoek. Maar dat is niet het enige soort contact dat young professionals zoeken. De nieuwe generatie wil voortdurende interactie en wederzijdse leermomenten; en daar kan je als leidinggevende veel aan hebben.

Benut feedback als tweerichtingsverkeer

Bedenk eens wat er gebeurt wanneer je je als leidinggevende open opstelt en ook durft te vragen naar positieve punten en leerpunten voor jezelf. Dan ontstaat er tweerichtingsverkeer. Een echte relatie, waardoor je allebei kunt groeien. Met als gevolg dat resultaten verbeteren én de young professional zich meer met jou als leidinggevende en met de organisatie verbindt.

Praat gewoon wat vaker met ze

Young professionals zoeken een betekenisvolle relatie met hun leidinggevende. Iemand met wie en van wie ze graag leren. Organiseer daarom ruimte voor informele interactie. Praat wat vaker met ze. Toon interesse, deel ervaringen en geef tips. Een gesprek met een medewerker mag nooit een ‘afvinkmoment’ zijn waarbij aan de hand van een formulier een agenda wordt afgelopen.

Stem vooral met de young professional af waarin hij/zij ondersteuning wil hebben en doe dat het liefst spontaan. Zie het als onderdeel van het samenwerken. Vraag de young professional ook wat jij zelf beter kunt doen. Zo bevorder je samen leren en heb je er zelf ook wat aan.

Ik hecht erg veel waarde aan samenwerken en geloof dat hiërarchie een goede samenwerking in de weg staat. Natuurlijk heeft een groep een leider/voorzitter nodig, maar dit is voor mij simpelweg een andere ’taak’ binnen de groep, niet iets wat extra aanzien met zich mee hoort te brengen. Dit aanzien kan natuurlijk wel komen omdat de persoon het verdient. – Generatie Z’er

‘De deur staat open’ is niet genoeg

Het wordt tijd voor leidinggevenden om niet alleen ‘de deur altijd open te hebben’ maar ook de deur uit te gaan. Young professionals zijn geneigd om niet te veel te delen en afwachtend te zijn, zoek ze op!

  • 42% van de young professionals geeft aan het liefst maandelijks feedback te ontvangen.
  • In de praktijk ontvangt 54% van de young professionals halfjaarlijks tot jaarlijks feedback.

Benut elk gesprek

Als je in gesprek gaat met young professionals is het handig om te kijken naar de top vijf op de vraag: ‘Het belangrijkst aan een leidinggevende vind ik dat die …’ uit ons Young Professional Onderzoek:

  1. zich open en benaderbaar opstelt
  2. mij coacht en motiveert
  3. mij rugdekking geeft bij moeilijke situaties & relaties
  4. zich gelijkwaardig opstelt als mens
  5. een cultuur creëert waar ik fouten mag maken

Gebruik het als inspiratiebron: weet jij wat jouw young professionals op dit moment een moeilijke situatie vinden als het gaat om hun werk? Zo nee, dan kan je ook geen rugdekking geven, of de jongere coachen in die situatie.

Webinar 251202

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: , Generatie Z, leidinggeven
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook