Jongeren willen alles. Ze streven naar perfectie op elk vlak in hun leven, blijkt uit Nederlands Young Professional Onderzoek. Toch lijkt dat niet altijd zo. Soms lijken jongeren zelfs onverschillig, komt er juist niets uit hun handen tot frustratie van jou als leidinggevende. Hoe zit dat dan met die drang naar perfectie, wat is perfectiestress, en hoe speel jij daar als leidinggevende op in zodat je het volle potentieel van young professionals kunt benutten?
Waarom jongeren alles willen
Het mooie van jong zijn, is dat de wereld nog volledig voor je open ligt. Je kunt je leven nog alle kanten opsturen die je wilt. Maar millennials en Generatie Z willen alles, op een manier die anders is dan bij voorgaande generaties. Dat komt door onderstaande drie redenen. Die in zichzelf mooi zijn, maar gecombineerd toch voor de strijd zorgen die de meeste jongeren ervaren: een drang naar perfectie die zorgt voor stress.
1. De boodschap die jongeren meegekregen hebben
De jongeren van nu zijn opgevoed met de boodschap dat alles leuk mag zijn, dat je plezier mag hebben en gelukkig mag zijn. Want, zeiden hun ouders: als jij gelukkig bent, zijn wij gelukkig. Jezelf niet gelukkig voelen, voelt daarmee al gauw als falen.
2. Het effect van de online-maatschappij
Dankzij internet kan je alles waarin je beter wilt worden ontwikkelen. Elke vaardigheid, hobby of interesse, alles lijkt maakbaar. Even rustig op de bank zitten wordt daarmee tijd waarin je maakt-niet-uit-welke-skills had kunnen verbeteren. De drang naar perfectie, de mogelijkheid voor het perfectioneren of verbeteren van wat dan ook, is altijd binnen bereik.
3. Het effect van de 24/7-maatschappij
Dat buurmans gras groener is, dat is van alle tijden. Maar via (sociale) media en devices hebben jongeren nu de hele wereld binnen handbereik om mee te vergelijken. Dat maakt dat er altijd wel iets of iemand het leuker of beter voor elkaar heeft. Vroeger, als je een beetje kon drummen, was je al snel de beste drummer van de school en voelde je je heel wat. Nu, als je een beetje kunt drummen, kijk je eens op YouTube en zie je wat je allemaal nog niet kunt. Dat levert een heel ander gevoel op.
Perfectie vs. imperfectie
Onderzoeksexpert van het Young Professional Onderzoek Bart Hessing: Jongeren willen alles: én gezonder eten én gezellig borrelen met vrienden, én helemaal voor hun carrière gaan én meer tijd met familie en vrienden doorbrengen, én mindful leven én alle notificaties lezen. Dat gaat niet; maar dat kunnen ze moeilijk accepteren omdat ze denken dat andere jongeren dat wel kunnen. Hun enorme drang naar perfectie en geluk maakt ze in deze imperfecte wereld vaak alleen maar ongelukkiger.
De donkere kant van perfectionisme
De verwachtingen waaraan de jongeren het meeste lijden, zijn de verwachtingen van zichzelf. Continu aan die hoge verwachtingen van zichzelf moeten voldoen, zorgt voor de ultieme vorm van stress van binnenuit. Het is nooit genoeg, het kan altijd beter en je moet continu AAN staan. Remko van der Drift noemt dit perfectiestress. Hij is oprichter van het Instituut voor Faalkunde, deed onderzoek en schreef drie boeken waarin hij opkomt voor het belang van meer falen, fouten maken en proberen.
Waarom resultaten uit blijven
De continue drang naar perfectie, perfectiestress, zet als het ware de boel op slot. Het zorgt voor:
- verlamming, waardoor resultaten uitblijven
- angst, omdat het nooit goed genoeg is
- uitputting, waardoor burn-outs veel voorkomen bij young professionals
- een verloren connectie met wat jongeren nu écht zélf willen, doordat ze continu reactief leven op alle prikkels en notificaties uit hun omgeving.
Van perfectiestress naar ontspannen bouwen en groeien
Hoe kan je young professionals binnen je organisatie meer vanuit ontspanning, plezier en voldoening laten werken zodat je hun volle potentieel benut? De kunst is om als leidinggevende te bouwen aan een cultuur van openheid en kwetsbaarheid. Millennials en Generatie Z willen graag continu feedback. Een sfeer waar falen mag en waar plezier en kameraadschap overheersen, ondersteunt dat. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. En waar begin je? Vanuit Careerwise helpen we hier onze klanten mee. Maak vrijblijvend een afspraak.