Het waarom achter de ontwikkelbehoefte van jongeren

Het waarom achter de ontwikkelbehoefte van jongeren - pexels-fauxels-3184317

Uit de resultaten van het Young Professional Onderzoek onder 2500 jongeren wordt één ding heel duidelijk: vanuit hun streven naar geluk ontstaat een drang naar ontwikkeling bij millennials en Generatie Z. Maar hoe zit dit nu precies? Dit is het waarom achter de ontwikkelbehoefte van jongeren:

1. Alles mag leuk zijn

De jongeren van nu, millennials en Generatie Z, zijn opgevoed met de boodschap dat alles leuk mag zijn, dat je plezier mag hebben en gelukkig mag zijn. Want, zeiden hun ouders: als jij gelukkig bent, zijn wij gelukkig.

Niet gek dat zij nu dus vooral gelukkig willen worden. Ontwikkeling zien millennials en Generatie Z als dé oplossing om geluk te bereiken: als ik gezonder wil leven om me daardoor beter of gelukkiger te voelen, moet ik me daarin verdiepen en ontwikkelen. Als ik beter wil worden in mijn werk, moet ik me daarin ontwikkelen. Als ik me gelukkiger wil voelen met mijn sociale netwerk, heb ik daar blijkbaar iets te doen of te ontwikkelen. Als ik meer wil doen in de weinige tijd die ik heb, moet ik mijn timemanagementskills ontwikkelen.

2. Sociale vergelijking anno nu

Dat buurmans gras groen is, dat is van alle tijden. Maar via (sociale) media en devices hebben millennials en Generatie Z nu de wereld binnen handbereik om mee te vergelijken. Dat maakt dat er altijd wel iets of iemand het leuker of beter voor elkaar heeft.

Vroeger, als je een beetje kon drummen, was je al snel de beste drummer van de school en voelde je je heel wat. Nu, als je een beetje kunt drummen, kijk je eens op YouTube en zie je wat je allemaal nog niet kunt. Dat levert een heel ander gevoel op. – Matthijs Hamster

3. Het leven is maakbaar

Dankzij internet kan je alles waarin je beter wilt worden ontwikkelen. Elke vaardigheid, hobby of interesse, alles wordt gepresenteerd alsof het maakbaar is. Even rustig op de bank zitten wordt daarmee tijd waarin je maakt-niet-uit-welke-skills had kunnen verbeteren.

De praktijk: Waarom jongeren ontwikkeling willen

Zelf kiezen millennials en Generatie Z tijdens het Young Professional Onderzoek de volgende redenen om zich te willen ontwikkelen:

  1. Mijn persoonlijke groei (zelfontplooiing)
  2. Omdat het mij voldoening geeft
  3. Omdat ik iets steeds beter wil kunnen

Zelfontplooiing: Dat ik graag van mezelf zou willen weten welke richting ik ooit op zou willen gaan. Dat ik meer in me heb dan dat ik zelf misschien denk. – young professional

Waarin willen jongeren zich ontwikkelen

Zelfontplooiing is dus het belangrijkste voor jongeren, maar waarin willen zij groeien? Tijdens het Young Professional Onderzoek legden we 39 verschillende ontwikkelmogelijkheden aan de respondenten voor.

Top 5 populairste thema’s:

  1. Omgaan met lastige situaties/relaties
  2. Leidinggeven
  3. Weten wie ik ben en wat ik wil
  4. Beter weten wat mijn talenten zijn en die inzetten
  5. Assertiever zijn en zorgen dat ik gezien en gehoord word

Hoe je hier als leidinggevende op inspeelt

Door persoonlijke aandacht van hun opvoeders, technologische ontwikkelingen en nieuwe marketingtechnieken zijn jongeren niet anders gewend dan dat alles wat ze aangeboden krijgen, gebaseerd is op hun persoonlijke voorkeuren. Nagenoeg alles in hun leven komt tot hen via een persoonlijk op hen afgestemde benadering. Denk maar aan de manier waarop diensten als Netflix en Bol.com werken. Dat vraagt erom persoonlijk aan te sluiten bij wie je voor je hebt. Het liefst sparren de jongeren over hun persoonlijke wensen en voorkeuren om zo tot een individueel perspectief en groeipad te komen. Een stip op de horizon die echt bij hen past en waarbij je als leidinggevende ondersteunend bent bij het vinden en bereiken van die persoonlijke wensen en ambities.

Careerwise maatwerkprogramma's voor twintigers en dertigers

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Leiderschap, Leidinggeven aan millennials
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Het waarom achter de ontwikkelbehoefte van jongeren'?