Millennials en bevlogenheid #2: Bevlogenheid bevorderen

Bevlogenheid bevorderen - Millennials en bevlogenheid 2 Bevlogenheid bevorderen - by Frank Cone - bird-flying-3959918

Bevlogenheid geeft een millennial letterlijk vleugels. Als een medewerker bevlogen is, voelt hij of zij zich on top of the world. Met mooie effecten als hoge motivatie, enthousiasme en de veerkracht om te anticiperen op veranderingen. Investeer in millennials en bevlogenheid en je krijgt gelukkige medewerkers en een fantastisch resultaat. Dit artikel is deel twee in de driedelige serie: Millennials en bevlogenheid. Bevlogenheid bevorderen, hoe doe je dat? Deel één, wat bepaalt bevlogenheid, lees je hier. Deel drie, over de rol van de organisatie maakt de serie compleet.


Hogere werkbetrokkenheid

Als een young professional niet bevlogen is, zal hij of zij ook niet betrokken zijn op zijn werk. De kans bestaat dat de young professional zo weer vertrokken is.  Betrokkenheid en bevlogenheid staan bijna synoniem voor elkaar. Als het één er niet is, is het ander er ook niet. Zowel de bevlogenheid als de betrokkenheid kunnen op vier manieren bevorderd worden. Er zijn twee interventies om bevlogenheid te bevorderen die je kunt inzetten op individueel niveau, en twee interventies die je kunt inzetten op organisatieniveau (deel 3 in deze serie).

Interventies op individueel niveau

1. Job crafting

Als een young professional het niet meer naar zijn zin heeft op zijn werk, zijn er twee opties:

  1. Hij zoekt een andere baan.
  2. Hij mag zijn baan aanpassen zodat hij (weer) blij is met de baan

Die tweede optie gaat over job crafting. Je komt binnen bij een bedrijf, gaat aan de slag, maar na een aantal maanden of jaren is de young professional veranderd, de organisatie is veranderd en de samenleving is veranderd. Ontwikkelingen gaan steeds sneller. Daarom moet je herijken: zijn alle taken die bij de baan horen nog steeds relevant? Welke taken kunnen er weg, of naar een andere functie? Welke taken moeten er bij komen?

Het gaat hier om verandering op individueel niveau, het is dus geen verandering door de organisatie opgelegd. Als leidinggevende kun je eens vragen aan je werknemers: wat is jouw visie op de toekomst en jouw baan? Wat zou je anders organiseren? Wat wil je meer? Wat wil je minder? En ga aan de hand van die vragen en antwoorden in gesprek. Wat is er mogelijk? Het voordeel is dat de baan, en de organisatie, op deze manier meer toekomstbestendig wordt én de young professional zich volledig betrokken voelt. Hij kan zijn baan zelf vormgeven, met het oog op zijn kwaliteiten, wensen en de behoeften van de organisatie.

Inspiratie voor job crafting

Job crafting is daarmee een waardevolle manier om de bevlogenheid van de werknemer een boost te geven én om de organisatie future proof te maken. Het is belangrijk dat de medewerker zélf nadenkt over hoe hij zijn baan (anders) zou willen vormgeven. En dat kan over van alles gaan: over de inhoud van de baan en over de dingen eromheen. Juist het ontbreken van voorwaarden zorgt voor creativiteit en innovatie. Een aantal inspiratiepunten:

2. Strengths-based

In deel één van deze serie kwam het belang van persoonlijke hulpbronnen aan bod. Hoe beter de persoonlijke hulpbronnen van een werknemer zijn, zoals zelfvertrouwen en weerbaarheid, hoe meer bevlogen de medewerker. Als leidinggevende kan je aan jouw medewerkers vragen wat hun innerlijke krachten zijn, of wat hun innerlijke krachten aanwakkert. Vragen die dan gesteld kunnen worden, zijn:

  • Wat zijn jouw innerlijke krachten?
  • Door wat of wie voel jij je gesteund?
  • Wanneer voel jij je wel/niet gesteund en/of gewaardeerd door mij als leidinggevende/door de organisatie?
  • Hoe kan jij/kunnen wij deze innerlijke krachten aanwakkeren? Bijvoorbeeld door gerichte feedback, een andere vorm van begeleiding, etc.
  • Hoe kunnen we deze innerlijke krachten in de organisatie versterken en benutten?
  • Hoe kan je deze innerlijke krachten benutten in je werk?
  • Wat kunnen we aan de innerlijke krachten doen binnen ons team?

Innerlijke krachten stimuleren doe je zo

De bevlogenheid bevorderen van de medewerkers kan ook binnen het team gestimuleerd worden. Dit kun je als leidinggevende doen door bewust aandacht te schenken aan factoren die de innerlijke krachten stimuleren. Zo houd je de team spirits hoog, bevorder je de bevlogenheid maar versterk je ook de band binnen het team. Win. Win. Win.

  • Lach met elkaar: een paar glimlachjes per dag doen al wonderen.
  • Sta stil bij het hier en nu: haast je niet de hele tijd van het ene naar het andere doel. Vraag ook eens naar elkaar: hoe gaat het nú? Waar ben je nú mee bezig?
  • Mediteer regelmatig: geef hier bijvoorbeeld 10 minuten werktijd voor. In te delen aan het begin of het einde van de dag, of vijf minuten voor allebei. Dat betaalt zich direct terug in betere werknemers.
  • Realiseer geluk – wat is geluk voor jou en hoe realiseer je het? Vertel je manager wat geluk is voor jou en hoe je het wilt bereiken. Wat zou je werk en je manager voor je kunnen betekenen?
  • Vertel elkaar verhalen voor herkenning, een emotionele band en spiegeling: samen een lunchrondje lopen, één keer per maand een borrelavond á la kampvuursfeer …

Dit artikel is geschreven op basis van de scriptie van Liza Vromen in opdracht van Careerwise, onderzoek van Careerwise en de bronnen:

Tags: Leidinggeven aan millennials, Millennials generatie Y, Werkplezier
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Millennials en bevlogenheid #2: Bevlogenheid bevorderen'?