Wist je dat infobesitas een ziekte is? Als je infobesitas hebt, ben je letterlijk ziek van informatie. Je hebt last van vermoeidheid, slaaptekort, concentratieproblemen en het kan leiden tot een burn-out. Infobesitas komt vooral voor bij young professionals. Wat kunnen zij daar zelf aan doen, en wat kan jij als HR-professional of leidinggevende doen?
Wat is infobesitas
Infobesitas is de obsessieve neiging om telkens weer op zoek te gaan naar nieuwe informatie. Je hersenen ontvangen nieuwe informatie, selecteren die informatie op relevantie, wissen de info weer of proberen het juist te onthouden. Een heel proces wat veel denkwerk en energie kost. Maar die nieuwe informatie binnenkrijgen, is fijn. Je weet meer, en dat geeft je een goed gevoel. Als je collega’s of vrienden ergens over beginnen, kan jij tenminste mee praten. Maar ontwikkelingen gaan snel, en je kunt instant en op welk moment dan ook nieuwe informatie ophalen. Daardoor kan je verslaafd raken aan nieuwe informatie. Vandaar ook de obsessieve neiging die in de definitie wordt genoemd.
Vaak zie je het niet aankomen: je bent toch juist goed bezig? Maar je hersenen worden moe, en hebben tijd nodig om uit te rusten. In de uitrusttijd gebeurt er een heleboel in je hoofd. Juist in die tijd zorgen je hersenen ervoor dat de informatie die eerder tot je gekomen is, goed opgeslagen wordt. Of juist goed gewist wordt, want ook dat is belangrijk. Stel je voor dat je alle details van je dag zou onthouden. Het wisproces is even belangrijk als het onthoudproces.
Wat kun je er zelf aan doen
Gelukkig kun je zelf een aantal dingen doen om infobesitas tegen te gaan:
- Zorg dat jij je bewust bent van je informatiegedrag. Pak jij, onbewust, continu je telefoon? Dan vul jij je hersenen met een doorlopende stroom aan informatie
- Pak daarom de verantwoordelijkheid, en kies een paar momenten per dag en/of per week waarbij jij jouw telefoon niet pakt
- Probeer op niets-momentjes het niets even te voelen: wat lekker dat je even drie minuten op de bus moet wachten. Kunnen je hersenen even herstructureren
- Zet je notificaties uit, zodat jij zelf kunt kiezen wanneer nieuwe informatie tot je komt
- Meld je af voor nieuwsbrieven die je niet leest
- Zet de radio en de tv af en toe een poos uit
- En adem
Hoe bestrijd je infobesitas in jouw organisatie
Infobesitas komt vooral veel voor bij young professionals. Zij leven met de smartphone in de hand, en hebben daarnaast regelmatig last van het imposter syndrome en productivity guilt. Daardoor hebben zij nog meer de neiging om continu nieuwe informatie tot zich te nemen, uit angst iets belangrijks te missen en door de mand te vallen. De young professional is aan de ene kant zelf verantwoordelijk om verstandig om te gaan met de hoeveelheid informatie, daarom de tips hierboven. Aan de andere kant kun je als HR-professional en leidinggevende bewust nadenken over de manier en hoeveelheid informatie die in jouw organisatie rondgaat.
- Bedenk altijd voor je iets verstuurt: is het echt nodig?
- Zet alleen mensen in de cc van een mailtje als het echt belangrijk is
- Stuur geen mailtje om een taak over de schutting te gooien
- Beperk het aantal kanalen waarover wordt gecommuniceerd binnen de organisatie
- Maak met elkaar afspraken over hoe en wanneer en gecommuniceerd wordt.
- Stel bijvoorbeeld een informatievrije dag in – echte noodgevallen uitgezonderd
- Stoor elkaar niet buiten werktijd – echte noodgevallen uitgezonderd