POP voor Generatie Z? Zet in op ontwikkelperceptie

Lamp met plant zet in op ontwikkelperceptie POP

Persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden zijn belangrijke drijfveren voor Young Professionals op de werkvloer, maar ook voor werkgevers is het van belang om te kijken waar een (jonge) werknemer zich in wil ontwikkelen en wat hij of zij voor de organisatie kan betekenen. Een populair middel om dit inzichtelijk te maken is het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP), maar hoe doe je dit op een effectieve manier? Zet in op ontwikkelperceptie!

Waarom is persoonlijke ontwikkeling zo belangrijk?

De jongeren die momenteel de arbeidsmarkt betreden hebben tijdens hun opvoeding voortdurend de boodschap meegekregen dat ze gelukkig mogen zijn. Ze zien om zich heen continu beelden van gelukkige of geslaagde mensen én hebben 24/7 de mogelijkheid om zichzelf en hun skills te verbeteren.

Ontwikkeling lijkt hét middel om te groeien richting geluk. Jongeren zien ontwikkeling zodoende als dé oplossing: als ik gezonder wil leven om me daarmee beter of gelukkiger te voelen, moet ik me daarin verdiepen en ontwikkelen. Als ik beter wil worden in mijn werk, moet ik me daarin ontwikkelen. Als ik me gelukkiger wil voelen binnen mijn sociale netwerk, heb ik daar blijkbaar iets te doen of te ontwikkelen. Als ik meer wil doen in de weinige tijd die ik heb, moet ik mijn timemanagement skills ontwikkelen, enzovoort. Generatie Z is dan ook niet vreemd van het maken van een POP.

Angst om stil te staan

Jongeren lijken vaak veeleisend: ze willen graag vooruit, stappen maken en denken na binnenkomst al snel de baan van een senior aan te kunnen. Het is goed om te realiseren dat deze wens om promotie te maken in veel gevallen een uiting is van hun angst om stil te staan. Ze willen groeien!

Starten op de arbeidsmarkt betekent het begin van een nieuwe levensfase. Het betekent onherroepelijk veel leren en jezelf ontwikkelen. Zowel op hun werk als in hun privéleven ervaren jongeren nieuwe uitdagingen en situaties die met vallen en opstaan tot persoonlijke groei zullen leiden. Dus waarom vertrekken er regelmatig jongeren bij een werkgever omdat ze ‘te weinig ontwikkeling’ doormaken? En waarom vindt Generatie Z het opstellen van een POP zo lastig? Die ontwikkeling is er wel, ze zijn het zich alleen niet bewust. Daarom is ontwikkelperceptie zo belangrijk.

Zet in op ontwikkelperceptie

Speel daarom in op hun perceptie rondom ontwikkeling: ontwikkelperceptie! Laat hen hun eigen groei bewust ervaren en maak hun leercurve zichtbaar. Dit vergroten van hun bewustzijn rondom hun eigen groei is volgens ons minstens zo belangrijk als de groei zelf. Werken aan hun ontwikkelperceptie is daarmee een simpele en betaalbare oplossing om jongeren te binden en te blijven boeien. Ontwikkelperceptie begint bij leren reflecteren op het eigen werk en de eigen groei en kan ondersteund worden door journaling technieken en het meetbaar maken van groei en ontwikkeling.

Wat is learning agility?

In een steeds sneller veranderende wereld om ons heen is het leren rondom het eigen leren een belangrijke future skill, zo niet de belangrijkste. Dit wordt ook wel learning agility genoemd en is het vermogen om op basis van nieuwe dingen en ervaringen die op je afkomen snel en flexibel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen, dit toe te passen en opnieuw van te leren. Het is een vorm van leervermogen en kan een indicatie geven van iemands potentieel. Mensen die hoog scoren op learning agility leren dus snel van nieuwe situaties waarin ze belanden.

Pas dan… een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

Veel organisaties hebben een enorm aanbod voor ontwikkeling: van traineeships tot een volle academie en van een persoonlijk opleidingsbudget tot dagen om je in te zetten voor een maatschappelijk doel. Maar zo’n enorm aanbod en de mentaliteit van ‘bij ons mag je alles ontwikkelen, jij mag het zeggen’  ontbreekt het aan ontwikkelperceptie en werkt niet. Jongeren zien door de bomen het bos niet en hebben geen idee waar ze moeten beginnen bij het maken van een POP.

Pas als het zicht op de eigen ontwikkeling en ontwikkelambities begint toe te nemen wordt het tijd voor het opstellen van een lichtgewicht persoonlijk ontwikkelplan (POP). Lichtgewicht persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) omdat het niet het zoveelste logge document moet zijn dat jongeren moeten invullen om het invullen. Het moet in een paar punten onder elkaar passen, werkbaar en ondersteunend zijn bij de eigen ontwikkelambities. En volgens ons is dat niet hoe je een POP effectief inzet. Door ontwikkelperceptie toe te passen, wordt er stilgestaan bij waar iemand al heel goed in is en waar nog ruimte is voor ontwikkeling.

Pas een open leerhouding toe

Concretiseer! Wat gaat de young professional doen? Denk hierbij verder dan alleen een cursus of opleiding. Zoals het lezen van een boek, meelopen met een collega, een interview etc. Het zijn liefst kleine stappen richting grote doelen. Sta ook expliciet stil bij hoe ze dat gaan doen, met wie en waar ze hulp bij kunnen gebruiken. Door dit regelmatig te bespreken en successen te vieren maak je groei expliciet.

Wij geloven bij het maken van een POP in ontwikkelperceptie en het ontwikkelen van een open leerhouding waarbij leren een zeer bewust proces wordt. Het maakt de jongeren van nu wendbaar en breed inzetbaar in een wereld waarin rollen en functies steeds sneller veranderen.

Dit artikel over ontwikkelperceptie en een POP is afkomstig uit onze whitepaper 10 tips bij het opzetten van een traineeship. Je download ‘ em gratis hier

 

Tags: Leidinggeven aan millennials, Persoonlijke ontwikkeling, Werkplezier
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Hoe stel je een POP op? Zet in op ontwikkelperceptie'?