fbpx

Indirect leren: Leren door te camoufleren

Indirect leren Leren door te camoufleren-pexels-cmonphotography-1809624

Groene vingers dankzij de moestuintjes van Albert Heijn en weten hoe een bijenkolonie in elkaar steekt omdat je een natuurdocumentaire hebt gekeken. Met camoufleren, of indirect leren, leer je; zonder dat je het in de gaten hebt. Sander Roovers en Arabella Broers van Cubiss, doken in de wereld van indirect leren en zochten naar good practices in bibliotheken. In Leren door te camoufleren geven ze meer uitleg over indirect leren én laten ze een aantal praktijkvoorbeelden zien. In dit artikel lees je hun belangrijkste bevindingen.

Wat is indirect leren?

Camoufleren is volgens Sander en Arabella een vorm van leren waarbij niet direct duidelijk is dát je aan het leren bent. Het is een manier om het leren aantrekkelijker te maken, of om het leren letterlijk te camoufleren. Denk bijvoorbeeld aan een kookcursus waarbij de deelnemers stiekem ook Nederlands leren. Of een workshop robots bouwen, waarbij deelnemers eigenlijk leren programmeren.

Wat zijn de voordelen?

Door te camoufleren sluit je aan bij de leefwereld van degene die gaat leren, en daarmee maak je het leren een stuk leuker. Een kookcursus klinkt voor veel mensen aantrekkelijker dan een taalcursus, en robots bouwen een stuk spannender dan programmeren. Bij onderwerpen waar er enige schaamte komt kijken, zoals laaggeletterdheid of het voorkomen van een burn-out, is camoufleren een handige manier om deelnemers toch over de streep te trekken. Ook past deze manier van leren goed bij de leervoorkeuren van millennials. Die leren namelijk onder andere graag door te doen én te ervaren, het liefst in verschillende werkvormen.

Hoe pak je het aan?

Een belangrijk uitgangspunt is dat je indirect leren of camoufleren als middel ziet, en niet als doel. Zorg dus eerst dat het leerdoel helder is, en kies er daarna pas een werkvorm bij. Probeer vervolgens een activiteit te zoeken die zoveel mogelijk aansluit bij de leefwereld van je doelgroep. Dit kan je doen door in te springen op een hype, of iets wat veel in het nieuws is. Onthoud ook dat de meeste mensen leren door te ervaren. Vertel niet alleen hoe je een robot programmeert, maar laat de deelnemers dat zelf ervaren, dat maakt het leren een stuk leuker en effectiever.

Meer tips uit de praktijk

In het volledige artikel staan negen tips om camoufleren in de praktijk te brengen. De tips zijn oorspronkelijk bedoeld voor bibliotheekprofessionals, maar ze zijn zeker ook toepasbaar binnen organisaties. Dankzij camoufleren wordt leren nóg leuker: voor je doelgroep én voor jezelf.

Tags: ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu