Uit de Top-100 meest populaire banen blijkt duidelijk dat young professionals traineeships willen. In de Top-100 meest populaire banen, staan namelijk zo’n 57 traineeships waarvan er 18 in de top 20 staan. Dat traineeships zo populair zijn bij Generatie Z is goed te begrijpen. In dit artikel geef ik je vier redenen waarom.
1. Young professionals willen blijven groeien
Uit onderzoek blijkt dat young professionals willen blijven groeien. Ontwikkeling, en dan vooral persoonlijke ontwikkeling, vinden millennials en Generatie Z’ers ongelofelijk belangrijk. Iedereen om hen heen is in beweging, en op social media zien ze het ene succes na het andere voorbij flitsen. Als een jongere dan zelf het gevoel heeft stil te staan, is de kans groot dat hij op zoek gaat naar een andere baan. Een traineeship komt tegemoet aan die groeibehoefte: het belooft continue groei.
2. Bevestiging
Maar niet iedereen kan zomaar in een traineeship starten, vaak worden alleen de beste van de besten uitgekozen en komt er een indrukwekkend selectieproces aan te pas. Als een young professional dan wordt toegelaten, ervaren ze dit natuurlijk als een enorme bevestiging.
3. Op zoek naar sturing
Een young professional zit precies in de levensfase dat alle sturing en bemoeienis wegvalt: je kunt aan het werk en wordt daardoor financieel zelfstandig, waardoor je niet meer afhankelijk bent van je ouders. Vanaf datzelfde moment zitten er geen docenten, studieadviseurs of decanen achter je aan. Veel young professionals voelen zich onzeker en stuurloos in deze fase. Een traineeship sluit hier perfect op aan: een traineeship staat voor de juiste keuze, succes, de kans om je nog een poos breed te kunnen oriënteren en geeft tegelijkertijd houvast; een toekomstperspectief.
4. Sociale vergelijking
Het is één van de eerste vragen die gesteld wordt: Waar werk je en wat doe je? Je functie is bijna je tweede naam. Als je kunt zeggen dat je een traineeship volgt, en dan het liefst ook nog bij een mooi bedrijf, scoor je punten. De meeste mensen, en zelfs de meeste young professionals, weten niet eens écht wat een traineeship inhoudt of zou moeten inhouden, maar de oohs en aahs zijn niet van de lucht. Een traineeship is al gauw top of the bill.
De waarde van een traineeship
Een traineeship is waardevol voor de young professional én voor de organisatie, een echte win-win:
Vanuit de young professional:
- Versneld opgeleid tot medior posities
- Gegarandeerd van continue groei
- Vergroot marktwaarde
- Biedt houvast
Vanuit de organisatie:
- Goede tool om young professional mee te binden en boeien
- De vaste termijn gaat het verloop tegen
- Het continue aanbod van ontwikkeling voorkomt jobhoppen
- Lerende jongeren in je organisatie kunnen een belangrijke bouwsteen vormen voor het creëren van een lerende organisatie
Binden en boeien met traineeships werkt
Dat binden en boeien met traineeships werkt, zie je direct terug in de meest populaire sector onder jongeren: de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) sector. In de Top-100 staan 16 banen bij bedrijven in de FMCG-sector. Ook de meest populaire vacature van de 73.000 vacatures die in 2020 op Magnet.me werden geplaatst, was een traineeship bij een FMCG’er: Het Future Leaders Programme – Digital & Technology Management van Unilever. Naast Unilever zien we ook Procter & Gamble, PepsiCo en Mars terug in de onder studenten en young professionals populaire FMCG-sector. De populariteit van deze sector is onder andere te danken aan traineeships: veel FMCG’ers als Heineken, Unilever, Nestlé en Mars bieden traineeships aan.