fbpx

Dé energiegevers bij jongeren #2: Zinvolle resultaten

Dé energiegevers bij jongeren #2 Zinvolle resultaten - pexels-christina-morillo-1181248

We leven in een tijd waarin alles mogelijk is en je alles kunt worden wat je wilt. The sky is the limit. Deze vrijheid gaat gepaard met gevoelens van eenzaamheid, angst en teleurstelling. Doordat alles mogelijk is, zou je eigenlijk niet kunnen falen, de klap is dan ook extra hard als dit wel gebeurt. Volgens het CBS komen burn-outs het meest voor bij mensen tussen de 25 en 30 jaar. Als HR-professional en leidinggevende is het dus belangrijk om te weten wat jongeren als energiegevers zien in hun werk. Careerwise deed onderzoek onder ruim 3300 Nederlandse young professionals, zodat we samen kunnen gaan voor meer werkplezier en minder burn-out door in te spelen op energiegevers bij jongeren! Energiegever nr. 1 is: Menselijk samenwerken, energiegever nr. 2 is: Zinvolle resultaten.

Zingeving betekent het verschil maken

Zingeving betekent voor jongeren: het verschil maken. Met het verschil maken bedoelen ze enerzijds doelstellingen verwezenlijken en anderzijds werken voor een organisatie die een positief maatschappelijke impact heeft.

In het bedrijfsleven is winst te behalen: jongeren ervaren daar de minste zingeving

Wat opvalt is dat veel jongeren zingeving in hun werk ervaren. Dit zou in het bedrijfsleven nog hoger kunnen liggen wanneer daar meer positieve maatschappelijke impact wordt gerealiseerd, of die gerealiseerde impact beter zichtbaar wordt gemaakt in de organisatie. De maatschappelijke impact scoort in het bedrijfsleven nu een kleine voldoende: 2,9 op een schaal van 5.

Zingeving is niet alléén maar groen of duurzaam

Een vooroordeel over jongeren is dat ze erg idealistisch zouden zijn en zingeving alleen maar groen of duurzaam betekent. Dit komt niet overeen met de onderzoeksresultaten. Zo ervaart maar 3% de meeste zingeving wanneer hij of zij werkt voor een organisatie die bijdraagt aan een beter milieu. Ergens zijn wij dus heel pragmatisch. We willen graag weten hoe wij concreet bijdragen aan het grotere geheel.

Het verschil maken betekent voor mij:

  1. Doelstellingen verwezenlijken (33%)
  2. Maatschappelijke positieve impact realiseren (30%)
  3. Bijdragen aan innovatie (11%) – Efficiëntie verhogen (11%)

Goed nieuws: is dat ook niet precies wat je als HR-professional en leidinggevende wilt??

Ik ervaar zingeving in mijn werk wanneer:

  1. Mijn bijdrage daadwerkelijk verschil maakt (45%)
  2. Ik werk voor een organisatie die bijdraagt aan de ontwikkeling van mens en maatschappij (25%)
  3. Ik werk voor een organisatie die mijn ontwikkeling ondersteunt (17%)

Kern van zingeving: hoe draagt mijn werkactiviteit bij aan het grotere geheel?

Het helpt dus wanneer leidinggevenden duidelijk maken hoe de werkactiviteiten bijdragen aan het grotere geheel. Het grotere geheel kan de organisatie zelf zijn, maar ook de community, de stad, het land of de wereld. Het gaat erom dat jongeren hun rol in die bijdrage aan dat grotere geheel snappen en daar ook de credits voor krijgen. Zinvolle resultaten is één van de belangrijkste energiegevers bij jongeren, en als organisatie wil je ook het liefst zinvolle resultaten: ik zie een match!

Tags: , ,
Onderzoeksresultaten:
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Meld je aan voor de nieuwsbriefOntvang het beste van Careerwise (max. 2x per maand)

Aan het begin van je loopbaan komt er veel op je af. Careerwise loodst je daar doorheen en zorgt dat je slim je loopbaan ingaat. Op basis van de resultaten uit het grootste millennial onderzoek van Nederland delen wij met je wat jij moet weten voor meer werkplezier. Bij Careerwise vind je daarnaast de beste workshops, trainingen en meest vernieuwende leerinterventies speciaal voor jou.

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Dé energiegevers bij jongeren #2: Zinvolle resultaten'?