fbpx

Dé formule voor het binden & boeien van jongeren

het binden & boeien van jongeren - Dé formule voor het binden & boeien van jongeren - pexels-hannah-nelson-1037989

Het werven, behouden en ontwikkelen van jong talent wordt vaak onderschat. Je wilt jong talent binden en boeien én dat de jongeren optimaal tot hun recht komen. Bij Careerwise baseren we ons werk graag op data. Uit onze vijf edities van het Young Professional Onderzoek onder duizenden Nederlandse jongeren blijkt dat millennials en Generatie Z drie dingen zoeken in hun werk: plezier, ontwikkeling en impact maken. Het binden en boeien van jongeren pak je effectief op door op deze behoeften in te spelen. Maar wat bedoelen millennials en Generatie Z precies met plezier, ontwikkeling en impact maken?

1. Plezier

De jongeren van nu zijn opgevoed met de boodschap dat alles leuk mag zijn, dat je plezier mag hebben en gelukkig mag zijn. Want, zeiden hun ouders, als jij gelukkig bent, zijn wij gelukkig.

We zien dat jongeren het liefst een baan hebben waarin ze plezier hebben in de werkzaamheden en waar ze de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen.

Ik heb het liefst een baan waarin…

  1. Ik plezier heb in mijn werkzaamheden
  2. Ik ruimte krijg om mijzelf te ontwikkelen
  3. Ik leuke collega’s heb

Het liefst werk ik voor een organisatie…

  1. Waar een leuke werksfeer is
  2. Waar veel aandacht en ruimte is om mezelf te ontwikkelen
  3. Waar ik voortdurend word uitgedaagd

De helft van de jongeren, zowel van millennials als Generatie Z, maakt het niet uit in wat voor soort organisatie ze werken: groot, klein, een tof merk… Het doet er niet toe. Het gaat hen erom wat er binnenin de organisatie gebeurt; zoals werkplezier, de mogelijkheden voor ontwikkeling, de mate van afwisseling en of ze zich voldoende uitgedaagd voelen.

Zo speel je in op deze behoefte:

Het is heel zinvol om gewoon eens wat rond te vragen, bijvoorbeeld met deze vragen:

  • Wat vind je leuk aan je werk?
  • Wat vind je het irritantste aan je werk?
  • Wanneer ga je met een lach naar huis?
  • Wat hoop je te bereiken in je werk?
  • Wat wil je zelf graag voor elkaar krijgen?
  • Wat zou je graag willen veranderen aan je baan?
  • Hoe kan ik als leidinggevende en/of de organisatie jouw werk leuker maken?

Of organiseer een brainstorm met de afdeling om na te denken over de vraag: hoe kunnen we ons werk leuker maken voor iedereen? Vaak worden jongeren weggezet als verwend of lui omdat zij het leuk willen hebben. Maar waarom niet? Iedereen werkt fijner en lekkerder met een fijne werksfeer en plezier! En doordat je nu weet dat het de nummer één is waar jongeren naar op zoek zijn in hun baan en in hun organisatie, is het leuk hebben en plezier maken een belangrijke HR-tool!

Plezier in je werk is belangrijker dan het salaris dat je ervoor krijgt. Al moet je salaris wel in verhouding staan tot wat je presteert. – Young professional

2. Ontwikkeling

Jongeren hebben de geluksboodschap dus hun hele jeugd gehoord, zien continu beelden van gelukkige of geslaagde mensen én hebben 24/7 de mogelijkheid om zichzelf en hun skills te verbeteren. Het maakt daarbij niet uit waar het over gaat: privé, hobby’s, sociaal, financieel, gezondheid, wonen of carrière, jongeren leggen op alle vlakken hun eigen lat steeds hoger. Ontwikkeling is hét middel om gelukkiger te kunnen worden op elk gebied. Zo zien jongeren volgens ons ontwikkeling als dé oplossing: als ik gezonder wil leven om me daardoor beter of gelukkiger te voelen, moet ik me daarin verdiepen en ontwikkelen. Als ik beter wil worden in mijn werk, moet ik me daarin ontwikkelen. Als ik me gelukkiger wil voelen met mijn sociale netwerk, heb ik daar blijkbaar iets te doen of te ontwikkelen. Als ik meer wil doen in de weinige tijd die ik heb, moet ik mijn time management skills ontwikkelen.

In de ideale situatie werk ik omdat…

  1. Het mij de kans geeft om nieuwe dingen te leren
  2. Het me voldoening geeft
  3. Het me een gevoel geeft ergens aan bij te dragen

Zo speel je in op deze behoefte:

Maak groei zichtbaar: werk aan ontwikkelperceptie. Starten op de arbeidsmarkt betekent het begin van een nieuwe levensfase. Het betekent onherroepelijk veel leren en jezelf ontwikkelen. Zowel op hun werk als in hun privéleven ervaren jongeren nieuwe uitdagingen en situaties die met vallen en opstaan tot persoonlijke groei zullen leiden. Dus hoezo vertrekken ze bij een werkgever omdat ze te weinig ontwikkeling doormaken? Die ontwikkeling is er wel, ze zijn het zich alleen niet bewust. Zet daarom in op ontwikkelperceptie! Het laten ervaren en inzien van persoonlijke groei is net zo belangrijk als de groei zelf. Werken aan hun ontwikkelperceptie is een simpele en betaalbare oplossing om jongeren te binden en te blijven boeien én om een leerklimaat te creëren met een sneeuwbaleffect richting de lerende organisatie.

Blijf jezelf ontwikkelen, want stilstand is achteruitgang. – Young professional

3. Impact

Zorg dat het voor jongeren duidelijk is waaraan ze bijdragen. Functioneel, wat hun bijdrage is aan het grotere geheel en aan een betere wereld. Dat laatste wordt richting Generatie Z steeds belangrijker.

Jongeren willen naast plezier en ontwikkeling weten welke impact zij maken. Weten waarom je doet wat je doet, geeft motivatie en bevlogenheid. Toch weten veel jongeren, en senioren, niet precies welke meerwaarde hun werk heeft. Dat is jammer, want daardoor zijn deze talenten minder gemotiveerd, minder bevlogen en denken zij minder actief mee. Het is dus in het belang van de organisatie én van de werknemer dat duidelijk is welke impact er gemaakt wordt.

Verschil maken betekent voor mij…

  1. Doelstellingen verwezenlijken
  2. Maatschappelijke positieve impact realiseren
  3. Bijdragen aan innovatie

Zo speel je in op deze behoefte:

Impact maken betekent niet alleen groen en duurzaam. Natuurlijk is dit een belangrijke manier om maatschappelijke positieve impact te realiseren, maar het is zeker niet de enige manier. Het helpt wanneer leidinggevenden duidelijk maken hoe de persoonlijke werkactiviteiten bijdragen aan het grotere geheel. Het grotere geheel kan de organisatie zelf zijn, maar ook de community, de stad, het land of de wereld. Het gaat erom dat millennials en Generatie Z hun rol in die bijdrage aan dat grotere geheel snappen én daar ook de credits voor krijgen.

Maak impact zichtbaar aan de hand van de top drie hierboven. Communiceer organisatie- afdelings- en persoonlijke doelen duidelijk, monitor het proces en vier gehaalde doelen. Denk met elkaar na over welke positieve maatschappelijke impact jullie momenteel realiseren, en brainstorm over hoe die impact vergroot en/of verbreed kan worden. Communiceer hier regelmatig over zodat het zichtbaar is en blijft welk verschil jullie maken. We zien vaak dat organisaties hele mooie dingen doen, terwijl de helft van het personeel het niet weet. Daarnaast is het motiverend voor jong talent én beter voor de organisatie om actief bezig te zijn met innovatie. Jongeren denken graag mee en zitten vol met innovatieve ideeën; maar je moet het als leidinggevende wél faciliteren en stimuleren.

Wanneer er transparantie en duidelijkheid is, en ik weet waarvoor ik het doe, kunnen we processen lekker efficiënt en doelgericht maken. Samen dezelfde kant op. – Young professional

Tags: , ,
Onderzoeksresultaten:
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Meld je aan voor de nieuwsbriefOntvang het beste van Careerwise (max. 2x per maand)

Aan het begin van je loopbaan komt er veel op je af. Careerwise loodst je daar doorheen en zorgt dat je slim je loopbaan ingaat. Op basis van de resultaten uit het grootste millennial onderzoek van Nederland delen wij met je wat jij moet weten voor meer werkplezier. Bij Careerwise vind je daarnaast de beste workshops, trainingen en meest vernieuwende leerinterventies speciaal voor jou.

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Dé formule voor het binden & boeien van jongeren'?