fbpx

Dit is waarom jongeren steeds van baan veranderen

Dit is waarom jongeren steeds van baan veranderen - pexels-oleg-magni-1427722

Een baan voor het leven bestaat niet meer. Maar zó snel van baan naar baan wisselen als young professionals doen… Je hebt ze net goed en wel ingewerkt, of ze zijn alweer verdwenen. Dit is waarom jongeren steeds van baan veranderen én in dit artikel lees je op grootschalig, Nederlands onderzoek gebaseerde tips om jongeren te behouden in je organisatie.

Dit is waarom jongeren steeds van baan veranderen

Als je als manager vraagt waarom een jongere vertrekt, krijg je waarschijnlijk één van de volgende antwoorden:

  • Ik wil me verder ontwikkelen
  • Ik krijg daar meer ontwikkelmogelijkheden
  • Ik wil mijn talenten beter in kunnen zetten
  • Ik was toe aan iets anders
  • etc.

Het lijkt ongrijpbaar, want wat kun je daar nu aan doen? Bij veel klanten voel ik zelfs frustratie: ze hebben een enorm ontwikkelingsaanbod waar de millennials en Generatie Z’ers zo gebruik van mogen maken. En vervolgens vertrekken ze, zonder gebruik te maken van al die mogelijkheden die je voor ze hebt neergezet, met als reden dat ze bij de nieuwe werkgever meer ontwikkelingsmogelijkheden krijgen. Wat moet je daar nu mee?

De achterliggende reden

Achter deze haast ligt angst. Angst om stil te staan. Het is de collectieve angst van jongeren wereldwijd. Nederlandse, Belgische en Scandinavische jongeren blijken nog loyaler dan de young professionals in andere landen. Stilstaan betekent namelijk:

  • Achterlopen
  • Dat je geen kansen pakt
  • Dat een ander die kans dan pakt
  • Minder kans op succes
  • En dan tel je niet meer mee

Jongeren willen groeien, blijkt meer dan eens uit ons Young Professional Onderzoek. De angst, die zich uit in ontwikkeldrang, heeft diverse oorzaken:

  1. Jongeren zijn opgegroeid met de boodschap dat het altijd beter, mooier, sneller, succesvoller kan
  2. Jongeren hebben altijd te horen gekregen dat zij zélf aan het roer staan, zélf iets moeten maken van hun leven
  3. Ze zien 24/7 succesverhalen en gezette stappen van andere leeftijdsgenoten via social media
  4. Ze zien überhaupt bijna alleen succesverhalen online: er is altijd iemand die het veel beter kan dan jij
  5. De hele samenleving is gericht op carrière maken, rijk worden en werken
  6. De hele wereld staat altijd aan, op elk moment heb je de mogelijkheid om jezelf te verbeteren via tutorials op YouTube, een flexibele online cursus, etc.

Zo behoud je de jobhopper: win-win

Dit zorgt ervoor dat millennials en Generatie Z’ers zich geen moment rust kunnen veroorloven. Ze willen voortdurend in beweging zijn. Want beweging = ontwikkeling en ontwikkeling = dé weg naar succes. Alleen klopt dat niet altijd. Want binnen een functie kun je ook een enorme ontwikkeling door maken. Misschien nog wel een waardevollere ontwikkeling dan wanneer je elk jaar een andere baan hebt. Waarom jongeren steeds van baan veranderen is omdat het dan meer als een ontwikkeling voelt en omdat het meer zichtbaar is. Het is een geruststelling naar henzelf: Kijk, ik maak weer een stap! 

In de ideale wereld lukt het jou om jongeren te behouden in je organisatie én hebben de jongeren de bevestiging dat ze zich continu ontwikkelen. Dat pak je zo aan:

1. Maak groei zichtbaar: werk aan ontwikkelperceptie

Starten op de arbeidsmarkt betekent het begin van een nieuwe levensfase. Het betekent onherroepelijk veel leren en jezelf ontwikkelen. Zowel op hun werk als in hun privéleven ervaren jongeren nieuwe uitdagingen en situaties die met vallen en opstaan tot persoonlijke groei zullen leiden. Dus hoezo vertrekken ze bij een werkgever omdat ze te weinig ontwikkeling doormaken? Die ontwikkeling is er wel, ze zijn het zich alleen niet bewust. Zet daarom in op ontwikkelperceptie! Het laten ervaren en inzien van persoonlijke groei is net zo belangrijk als de groei zelf. Werken aan hun ontwikkelperceptie is een simpele en betaalbare oplossing om jongeren te binden en boeien én om een leerklimaat te creëren met een sneeuwbaleffect richting de lerende organisatie. Careerwise helpt je graag met het zichtbaar maken van groei binnen jouw organisatie.

2. Ontwikkeling is maatwerk – overvloed is geen antwoord

Veel organisaties hebben een enorm aanbod voor ontwikkeling, van traineeships tot een volle academie en van een persoonlijk opleidingsbudget tot dagen om je in te zetten voor een maatschappelijk doel. Maar zo’n enorm aanbod en de mentaliteit van bij ons mag je alles ontwikkelen, jij mag het zeggen werkt niet. Jongeren zien door de bomen het bos niet en hebben geen idee waar ze moeten beginnen. Ze willen een persoonlijke benadering, een plan op maat en hebben behoefte aan een leidinggevende of coach die hen ondersteunt. Zo maak je samen met de jongeren de omslag van aanbodgestuurd naar individueel relevante ontwikkeling die direct toepasbaar is. Jongeren willen graag zelf kiezen, maar willen het keuzeproces niet alleen doorlopen. Creëer daarom samen een continu proces van inventariseren, ondersteunen, groeien en reflecteren voor de jongere. Dit kan je eventueel ook in groepsverband organiseren om de druk bij de lijn(manager) wat weg te nemen en jongeren tegemoet te komen in hun behoefte om te leren in groepsverband.

Het waarom achter de ontwikkelbehoefte van jongeren - Careerwise Maatwerk programma’s voor twintigers en dertigers – lees meer




    *Door het inzenden houden we je voortaan op de hoogte van onze nieuwste trainingen: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand en gemakkelijk afmelden onderaan elke nieuwsbrief).


    Tags: , ,
    Whitepaper
    Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
    Gerelateerd

    Bekijk ook

    Menu