Generatie Z zoekt zekerheid in onvoorspelbare wereld

Van de werkende jongeren in Nederland maakt 94 procent zich zorgen over actuele maatschappelijke problemen zoals klimaatverandering en oorlog. Toch vertalen die zorgen zich niet naar actie op de werkvloer. Dat blijkt uit de uitkomsten van het zesde Young Professional Onderzoek, uitgevoerd door generatie-experts en ingevuld door ruim 1300 jongeren. 

Bedreigingen voor toekomstige zekerheid

Jongeren uit Generatie Z betreden momenteel de werkvloer. Zij groeiden op met crises rondom banken, de euro, covid, energie, inflatie, stikstof, het klimaat, oorlogen en de woningcrisis. In het onderzoek geven ze aan zich het meest zorgen te maken over klimaatverandering & milieuschade en woningnood. Twee problemen die een bedreiging vormen voor hun toekomstige zekerheid.

Wel de intentie, niet het gedrag

De intentie om op werkgebied actief bij te dragen aan het oplossen van de grote uitdagingen is er. Maar wanneer de onderzoekers doorvragen naar wat er belangrijk is in de keuze van een baan of organisatie, dan ligt de focus uiteindelijk toch op werkplezier, mentale balans, hun eigen ontwikkeling en financiële zekerheid. In de praktijk gaat het om wat werk hen direct zelf oplevert. Ze voelen de urgentie dat hun toekomst op losse schroeven staat, hebben de intentie, maar vertalen dat niet naar eisen richting hun werkgever. De ambities gaan in de praktijk vaak niet verder dan de eigen, persoonlijke bubbel.

Werk gaat steeds meer over IK

Voor de nieuwe generatie moet werk steeds meer over IK gaan. In een wereld die steeds globaler wordt, kijken jongeren steeds meer naar hun eigen kleine belevingswereld: hun eigen plezier, hun eigen financiële zekerheid en eigen ontwikkeling. Als werkgever moet je aanbod aansluiten bij hun levensstijl. Vroeger ging dit andersom, waarbij je je als werknemer aanpaste aan je werkgever. Maar in dit nieuwe denken moet je als werkgever mee. Met one-size-fits-all kom je er niet langer bij deze groep op de arbeidsmarkt. En dat moet je ook niet willen want daarmee mis je unieke talenten en potentie die de jongeren meebrengen naar jouw werkvloer.

Jongeren cruciaal voor toekomstbestendige vernieuwing van de organisatie

De nieuwe generatie zit vol frisse ideeën en als organisatie heb je de invloed om dingen nu eens écht anders te gaan doen. Het bewust opzoeken van die samenwerking biedt jongeren de kans om hun goede intenties om te zetten in gedrag. Je laat blijken dat je hen ziet en naar hen luistert. En dat terwijl je als werkgever door hun inzet bijvoorbeeld sneller stappen zet richting duurzaamheidsdoelstellingen of andere toekomstbestendige vernieuwing en verbetering. Dat leidt tot bevlogenheid en meer betrokkenheid bij young professionals en draagt bij aan het behoud van jongeren. Win-win-win dus.

Over het onderzoek

De onderzoeksresultaten en belangrijkste aanbevelingen zijn hier gratis te downloaden.

De resultaten werden in Leiden gepresenteerd op het HR-event: Zo krijg je Generatie Z in de actiestand. Daar vond de lancering plaats van het rapport met alle onderzoeksresultaten en aanbevelingen van de onderzoekers.

Deze resultaten gaan op voor alle groepen werkende jongeren in dit onderzoek. Er zijn nauwelijks verschillen te zien op basis van sekse, generatie, opleiding of sector waarbinnen ze werkzaam zijn.

N=1304, veldwerk vond plaats in april tot en met september 2024 via een online vragenlijst.

Bronvermelding: Young Professional Onderzoek 2024 – Careerwise.nl

De onderzoekers:

Dr. Jos Ahlers. Spreker & schrijver, communicatieadviseur en strateeg. Publiceerde drie boeken over Generatie Z waaronder ‘Gen Z: Verlangen Naar Verandering’.

Maarten Brand is generatie- & stage-expert, spreker en auteur van het Grote Stageboek voor werkgevers. Helpt organisaties om een sterk imago op te bouwen bij jong talent in een krappe arbeidsmarkt.

Felicia Koops is Gen Z’er, masterstudent, eigenaar van Communication On Stage en is ruim 6 jaar actrice in de Grote Generatieshow. Zo zet zij generatiediversiteit op de kaart en begeleidt zij de dialoog met het publiek.

Matthijs Hamster. Initiator van alle edities van het Young Professional Onderzoek, generatie-expert en oprichter van Careerwise, trainingsbureau in soft skills en leiderschapsprogramma’s voor young professionals.

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Generatie Z, Millennials generatie Y, Young professionals
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook