Young professionals willen bijdragen: over purpose & zingeving

zingeving en purpose - Young professionals over zingeving en purpose - pexels-valeria-boltneva-724668

Jongeren willen het verschil maken. Ze willen een bijdrage leveren en dat hun werk impact heeft. Maar wat is dat eigenlijk, het verschil maken of impact hebben? We vroegen het aan ruim 3000 Nederlandse young professionals. Zingeving of purpose: wat is het en hoe laat je het jongeren ervaren op de werkvloer?

Dit is waarom het belangrijker is geworden

Het gemiddelde opleidingsniveau van millennials en Generatie Z ligt hoger dan dat van vorige generaties. Dat komt met name door de vrouwelijke millennials. Bijna de helft van hen is hoogopgeleid. Door de sterkere vrouwelijke invloed zijn millennials in de regel ook feminiener dan eerdere generaties. Dat kan verklaren waarom millennials de sociologische kenmerken: zijn op zoek naar zingeving, streven naar kortetermijngeluk, ambitieus, saamhorig en authentiek willen zijn hebben.

Young professionals willen het verschil maken

De zoektocht naar zingeving kan je ook omschrijven als impact willen maken, het verschil willen maken of je purpose leven. Al die termen draaien om datgene doen waar je in gelooft, wat jou persoonlijk voldoening geeft, het verschil dat jij wilt maken. Ondersteuning bij het vervullen van deze wens van jongeren is cruciaal voor het aantrekken en behouden van jong talent. Daar komt bij dat zingeving voor Generatie Z nóg belangrijker is dan voor millennials.

Daarom vroegen wij in ons Millennial Onderzoek aan ruim 3000 Nederlandse young professionals wat het verschil maken concreet voor hen betekent:

Verschil maken betekent voor mij…

  1. Doelstellingen verwezenlijken (33%)
  2. Maatschappelijke positieve impact realiseren (30%)
  3. Bijdragen aan innovatie / Efficiëntie verhogen (11%)

Zingeving in de praktijk

Het goede nieuws voor organisaties is dat zingeving en het gevoel bij te dragen voor jongeren niet perse draait om bijvoorbeeld duurzaamheid of een beter milieu. Zingeving ervaren is mogelijk bij elke organisatie; niet alleen bij Tesla, Pieter Pot of Tony Chocolonely waar de maatschappelijke impact meteen zichtbaar is. Jongeren zingeving en het gevoel bij te dragen laten ervaren in jouw organisatie kan op drie manieren:

1. Een functionele bijdrage leveren

Functioneel bijdragen: weten wat de zin is van jouw werk. Het klinkt zo logisch en simpel, maar veel te veel jongeren hebben geen idee wat de zin is van hun werk. Laat staan van hun organisatie of de producten die ze voortbrengen. Ze zien vaak niet hoe het werk wat zij elke dag doen bijdraagt aan het grotere geheel. Dat heeft op de lange termijn twee mogelijke gevolgen:

  1. Ze voelen zich minder tot niet betrokken en bevlogen en stappen makkelijk over naar een andere organisatie.
  2. Of ze blijven hangen in de functie, maar verliezen steeds meer energie met wellicht een burn-out tot gevolg.

De functionele bijdrage van de young professional zichtbaar maken, geeft zingeving; een gevoel dat hun bijdrage ertoe doet. Dit sluit aan bij de nr. 1 uit de top 3 hierboven: Het verschil betekent voor mij… Doelstellingen verwezenlijken. Daarom kan je starten met het duidelijk communiceren van de organisatiedoelstelling. Alleen met een organisatiedoelstelling als meer omzet kom je er bij millennials en Generatie Z niet. Daarom: Wat is het doel achter het product / de dienst van jouw organisatie? Met andere woorden: welk vraagstuk lost jullie organisatie op? En hoe breng je dat in stapjes terug naar de afdeling en naar het werk dat de young professional elke dag doet. Een jong talent vindt het niet erg om een keer een hele dag Excelsheetjes in te vullen, als hij/zij maar weet wat het bijdraagt. Wat de zin ervan is. Praktische tips:

  • Maak de organisatiedoelen concreet, visueel en houd jongeren op de hoogte van gerealiseerde doelen of wat er nodig is om een doel te halen
  • Vier doelen en successen die behaald worden
  • Vraag jongeren welke doelen zij zelf in hun werk zouden willen nastreven en creëer hier ruimte voor
  • Communiceer over de zin van de werkzaamheden. Heb het over de taak, maar ook over wat het bijdraagt aan het grotere geheel. Maak hun werk belangrijk en geef hen het gevoel dat hun bijdrage er toe doet!

2. Een maatschappelijke bijdrage leveren

Een maatschappelijke bijdrage leveren: de wereld beter achterlaten. De positieve maatschappelijke impact die jongeren willen realiseren, zie nr. 2 in bovenstaande top 3, is meer dan een mvo-dingetje. We hoeven heus niet allemaal een NGO of social enterprise te zijn, maar millennials, en vooral Generatie Z, verwachten wel op z’n minst een actieve houding om het bedrijf duurzamer en groener te organiseren en willen een beweging richting een positieve impact op de wereld zien. Zij denken daarin graag mee. Het gaat erom dat young professionals hun rol in het realiseren van die positieve impact snappen en daar ook de credits voor krijgen. Praktische tips om hiermee aan de slag te gaan:

  • Denk met elkaar na over de positieve maatschappelijke impact van de organisatie: hoe kan de organisatie de wereld beter achterlaten? Een stukje beter maken?
  • Brainstorm over hoe die impact vergroot of verbreed kan worden
  • Brainstorm over wat de organisatie voor de eigen omgeving kan doen? Bijvoorbeeld in de buurt waar het bedrijf staat, of voor de personeelsleden en hun naasten.
  • Deel mooie momenten waarin die impact zichtbaar wordt
  • En ben je niet zo groen of is de positieve impact van je organisatie niet zo groot? Laat dan eerlijk zien dat dat zo is en wat je wél doet. Zo kan je er bijvoorbeeld naar streven om de minst vervuilende van jullie branchegenoten te worden. Jongeren helpen graag mee!

3. Purpose

Purpose draait om antwoord vinden op de vraag: waarom besta ik en wat is mijn toegevoegde waarde? Welk verschil probeer ik te maken? Naast het willen realiseren van doelstellingen en de wens om een positieve impact te realiseren voor de maatschappij, willen jongeren op persoonlijk vlak vooral te weten komen waar hun talenten liggen en wat ze nou echt leuk vinden om vervolgens van daaruit een zinvolle bijdrage te leveren op hun werk en aan de wereld om hen heen. Die zoektocht start met vragen als: wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik? Waarom ben ik hier op aarde? Uit onderzoek blijkt dat in de top drie van dingen die jongeren willen ontwikkelen staat: Weten wie ik écht ben en wat ik wil.

Het loont om jongeren te helpen om hun purpose, persoonlijke zingeving, te ontdekken, aan te scherpen en in te zetten bij wat ze elke dag doen. Dat zorgt voor meer werkplezier en betere resultaten, voor henzelf en voor de organisatie. Het maakt je aantrekkelijk als werkgever. Alleen als een young professional werkt vanuit zijn/haar persoonlijke purpose kan het volle potentieel worden benut. Dan klopt het plaatje. Dan is duidelijk waarom je doet wat je doet en wat je (de organisatie) komt brengen. Maar hoe faciliteer je dat?

  • Heeft de jongere bijvoorbeeld behoefte aan een mentor of coach om samen te ontdekken waar zijn/haar talenten liggen?
  • Een traineeship of Young Development Program is een uitgelezen mogelijkheid voor jongeren om te ontdekken wat ze nu echt leuk vinden, waar hun talenten liggen en geeft hen de kans om tot hun volle potentieel te komen
  • Vraag naar de persoonlijke doelen, wensen en dromen van de jongere of organiseer een inspirerende workshop zoals Discover Your Purpose speciaal voor young professionals
  • Vraag wat de jongere van de organisatie/van jou nodig heeft om zijn/haar purpose te gaan leven en persoonlijke doelen te realiseren
Tags: Leidinggeven aan millennials, Millennials generatie Y
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Young professionals willen bijdragen: over purpose & zingeving'?