Young Professional Onderzoek 2024
Zo behoud je jong talent voor je organisatie
Iedere 2,5 jaar doet Careerwise onderzoek onder duizenden jongeren naar hun werk- en ontwikkelbehoeften. Dit doen we samen met generatie experts én werkgevers. De uitkomsten geven elke keer actuele inzichten in het binden, boeien en ontwikkelen van jong talent.
Over deze zesde editie: retentie
De arbeidsmarkt is krap en dat blijft voorlopig zo. Rollen en functies veranderen snel. Jongeren willen steeds sneller. Dat vraagt om effectief inspringen op de werkelijkheid van het moment. Hoe blijf je als werkgever interessant voor het jonge talent dat bij je werkt? Wat is het geheim waardoor millennials en Generatie Z zich wél langer willen verbinden?
Dit onderzoek gaat over retentie en het aangaan van een duurzame, langdurige relatie met de jongste generaties op de werkvloer: millennials en Generatie Z. Want dat kan, ook de jongeren van nu zijn op zoek naar verbinding. De uitkomsten van dit onderzoek helpen je om een aantrekkelijk werkgever te zijn én te blijven. Daarnaast ligt onze focus op hun mentale welzijn en wat je daarmee als werkgever kan of moet.
Want als jong talent bij je wil blijven werken, dan pas heb je een écht sterk employer brand en wervingsinstrument in handen!
Doe mee met een benchmark
Hoe scoren jullie jongeren ten opzichte van Nederland?
Ontdek wat voor jullie jongeren van waarde is in hun huidige werk, functie en bij jullie organisatie. Kom erachter wat jullie als werkgever uniek maakt, wat je goed doet en wat je kunt verbeteren.
De voordelen op een rij
Meedoen als organisatie heeft veel voordelen. Voor jongeren binnen jullie organisatie creëert het invullen van de enquête een moment van reflectie. Deelname geeft hen het gevoel dat ze erkent worden in hun werkbehoeften. Om dit effect te versterken kan je er bijvoorbeeld een dialoogsessie aan koppelen waarin je in gesprek gaat met de jongeren en er achter komt wat hen bindt en boeit. Uit vorige onderzoeken bleek dat het reflecteren op het eigen werk en daarover in gesprek gaan een belangrijke bijdrage kan leveren aan retentie, verlagen van verzuim en het verbeteren van de functiematch.
Daarnaast ontvang je als deelnemende organisatie:
- het onderzoeksrapport over dit landelijke onderzoek boordevol resultaten en tips van de onderzoekers vier weken vooraf aan landelijke publicatie (onder embargo). Download hier het vorige rapport als voorbeeld.
- een benchmark die de belangrijkste organisatie specifieke resultaten in beeld brengt (infographic); hoe scoren jullie jongeren op de vragen ten opzichte van landelijk? Jullie unieke resultaten worden door de onderzoekers voorzien van hun bevindingen, conclusies en tips voor het behouden van jongeren.
- een interactief online adviesgesprek waarin we jullie resultaten toelichten voor een kleine groep verantwoordelijken binnen jullie organisatie die gaan over het binden, boeien en ontwikkelen van jong talent.
Eenmalige investering: €1.200,- excl. BTW
Gratis meedoen? Lees de FAQ’s hieronder.
Meer informatie
De thema’s
Waarom je werkt
Waarvoor je blijft
Jouw ontwikkeling
Jouw balans & veerkracht
Leiderschap
Maatschappelijke ontwikkelingen
Hoe verbinden we met je?
Het onderzoeksteam:
Matthijs Hamster is initiator van alle edities, waaronder het grootste onderzoek van Nederland naar Millennials & Werk. Oprichter van Careerwise, trainers voor young professionals.
Jos Ahlers is spreker & schrijver, communicatie-adviseur en strateeg. Publiceerde drie boeken over Generatie Z waaronder Gen Z: Verlangen Naar Verandering.
Maarten Brand is stage-expert, spreker en auteur van het Grote Stageboek voor werkgevers. Helpt organisaties om een sterk imago op te bouwen bij jong talent in een krappe arbeidsmarkt.
Felicia Koops is Gen Z’er, masterstudent, eigenaar van Communication On Stage en is ruim 6 jaar actrice in de Grote Generatieshow. Zo zet zij generatiediversiteit op de kaart en begeleidt zij de dialoog met het publiek.
En vanuit Careerwise:
Jochem Bukman, meer dan alleen millennial & psycholoog, vervult de rol van lead-trainer en programmamanager bij Careerwise, waar hij de drijvende kracht is achter inspirerende groei en ontwikkeling.
Sam de Ploeg, Generatie Z en is als data-analist bij Careerwise de gegevensfanaat van het team en onbetwistbare meester in het begrijpen en duiden van alle onderzoeksdata.
Wouter Drion, energieke duizendpoot-millennial die met zijn HR-consultancy achtergrond de inhoud en het proces versterkt. Passie voor people & culture binnen organisaties.
Fleur Simons, millennial en de drijvende kracht achter de organisatie, planning en communicatie rondom het onderzoek. Zij is dé persoon waar alles samenkomt.
FAQ
Wij hebben interesse maar ook nog vragen
Vul het formulier in en we nemen contact met je op om je vragen te beantwoorden.
Kan ik een offerte ontvangen?
Ja, vul het formulier in en we nemen contact met je op.
Hoeveel jongeren uit onze organisatie moeten het invullen?
Voor een zinvolle benchmark raden we minimaal 20 invullers aan, maar beter is minimaal 50. Lukt dat niet, dan adviseren we om kosteloos de ‘algemene bedrijven’-link te delen onder jullie jongeren en niet voor een benchmark te gaan.
Wanneer willen jullie uiterlijk weten of wij meedoen?
Zo snel als mogelijk. We raden aan om het onderzoek minimaal vier weken in jouw organisatie uit te zetten. En in de zomer sluit het onderzoek. Lastig? Neem contact met ons op dan kijken we samen wat er wél mogelijk is. Tegen een meerprijs kan je de vragenlijst ook na het sluiten van het landelijke onderzoek uitzetten binnen jouw organisatie.
Wanneer wordt de link naar de vragenlijst met ons gedeeld?
Wanneer je het formulier invult, nemen wij zo snel mogelijk contact met je op om te bespreken wanneer je de (organisatie-unieke) link naar het onderzoek ontvangt.
Tot wanneer kunnen onze jongeren de vragenlijst invullen?
Invullen kan tot en met juli 2024.
Wanneer ontvangen we de benchmark?
In de zomer gaat het onderzoeksteam met de benchmark-rapporten aan de slag. Je ontvangt deze uiterlijk één maand eerder dan dat we de resultaten van het Young Professional Onderzoek 2024 naar buiten brengen.
Zijn het vaste vragen of worden die nog aangepast bij organisatie?
Aangezien duizenden jongeren de vragenlijst gaan invullen uit honderden verschillende bedrijven staan de vragen vast.
Zijn de vragenlijsten anoniem?
Ja, deze zijn geheel anoniem. We slaan geen IP adressen op en verwerken de data enkel als totalen.
Hoe lang duurt het invullen?
Invullen duurt ongeveer 15 minuten.
Zijn het open vragen?
De vragenlijst bestaat voor het grootste deel uit meerkeuze vragen en een enkele open vraag.
Hoe komen jullie aan de vragenlijst?
De vragenlijst is opgesteld door generatie experts uit de onderzoeksteams van deze en vorige edities.
Hoeveel jongeren vullen het onderzoek in?
De vorige edities vulden respectievelijk 2500 en 3300 jongeren de vragenlijst volledig in.
Kunnen we gratis meedoen?
Bij gratis deelname krijg je niet de voordelen van de betaalde versie. Dus geen inzicht in organisatie specifieke resultaten en geen online adviesgesprek waar we de resultaten toelichten. Wel bied je young professionals in jouw organisatie met gratis deelname een moment van reflectie en geeft hen het gevoel erkend te worden in hun werkbehoeften. Je ontvangt het onderzoeksrapport alleen één maand eerder dan de landelijke publicatie bij meer dan 50 respondenten.
Praktisch
- Na aanmelding ontvang je voor jouw organisatie een unieke link naar de enquête.
- Die link deel je zelf binnen jouw organisatie. Je ontvangt hiervoor wervende content ter ondersteuning.
- Tussendoor krijg je driemaal een update om te zien wat de response-rate is zodat je – indien nodig – een reminder kunt sturen.
- Je ontvangt van ons het landelijke rapport en jullie benchmark: cijfers, conclusies, aanbevelingen en vergelijkingen met de landelijke resultaten.
- In een online adviesgesprek nemen we de resultaten met je door, delen we onze aanbevelingen en geven we antwoord op eventuele vragen, zodat jij intern praktisch verder kunt met de resultaten. Bijvoorbeeld door in dialoog te gaan met de jongeren en leidinggevenden om zo een aantrekkelijk werkgever te blijven voor jullie jongeren.