Millennial Onderzoek 2018 750×500

Millennial Scan – inzicht in betrokkenheid, werkplezier, burn-out en uitstroom


Hoe verhoog je het werkplezier en de betrokkenheid van millennials?
En hoe voorkom je onnodig energieverlies en burn-outs?
Nieuwsgierig? Zo vind je het uit!


In 2020 is eenderde van de arbeidsmarkt een millennial. Voor elke organisatie een onmisbare generatie. Maar hoe bind en boei je millennials? Hoe toon je op een effectieve manier dat er naar hen geluisterd wordt?

Landelijk onderzoek

De Millennial Scan ontstond tijdens de vierde editie van het landelijke Young Professional Onderzoek: Millennials en Werk (2018). Ruim 3000 millennials van o.a. Philips, KPN, Gemeentes, Kadaster, zorginstellingen, UWV vulden de Millennial Scan in. De vragenlijst is opgesteld uit (voor)onderzoek door Careerwise, Appical en millennial-experts.

De kern van de Millennial Scan vormt een eigentijdse online vragenlijst: waar krijg je energie van en wat kost je energie in je werk? Gebaseerd op uitgebreid vooronderzoek worden de Millennials bevraagt op acht bekende maar abstracte begrippen rondom hun generatie. Door de scan worden deze abstracte begrippen ineens heel concreet en gedetailleerd uitgewerkt voor de organisatie: wat gaat er goed en wat kan er beter?

Ik heb direct een paar print screens gemaakt om te zien waar bij mij nu echt de pijnpunten in huidig werk liggen – (deelnemer van de Millennial Scan)

Op basis van simpele meerkeuze vragen lopen millennials in enkele minuten door de onderwerpen:

  • Autonomie
  • Ontwikkeling
  • Betekenisvol werk
  • Werksfeer
  • Leiderschap op de werkvloer
  • Bureaucratie
  • Hiërarchie
  • Verwachtingen

De vragenlijst eindigt met enkele open vragen waaruit we concrete voorbeelden en adviezen destilleren voor de organisatie.

Praktisch – werkwijze bij een Millennial Scan

  1. Vraag een unieke link aan naar de vragenlijst
  2. Deel de link met millennials uit jouw organisatie via mail, intranet, nieuwsbrief etc. We voorzien je van wervende voorbeeldteksten
  3. Stuur een reminder om zoveel mogelijk millennials binnen je organisatie te laten participeren
  4. Je ontvangt van ons het uitgebreide maatwerk rapport met resultaten van jouw organisatie. Het rapport bestaat uit cijfers, conclusies, aanbevelingen en vergelijkingen met de landelijke resultaten (al meer dan 3000 millennials uit vrijwel alle branches vulden de vragenlijst in).

De Millennial Scan is al beschikbaar voor €1.350,- en een rapport is zinvol bij minimaal 50 respondenten uit jouw organisatie.

Leuk onderzoek! De vragen en het invullen waren al een spiegel. Confronterend wel… (deelnemer van de Millennial Scan)

Resultaat van de Millennial Scan

Het rapport van de Millennial Scan geeft een exact beeld van energiegevers en energievreters van een belangrijke generatie binnen jouw organisatie. Wat gaat er goed en wat kan er beter in jullie organisatie? Een concrete en actuele analyse bekeken door het scherpe oog van millennials.

Binden, boeien en duurzame inzetbaarheid

Met de uitkomsten kan jij als HR-professional actief sturen met betrekking tot onderwerpen zoals: strategische HR planning, talentmanagement, vitaliteit & duurzame inzetbaarheid, burn-outpreventie, werving, employee engagement etc.

  • Invullen levert millennials direct bewustzijn op: hoe ga ik om met mijn energie?
  • Energiegevers en energievreters binnen jullie organisatie worden haarscherp blootgelegd (deze gelden doorgaans voor meer dan de millennial-generatie alleen)
  • De resultaten geven concrete handvatten hoe je aantrekkelijk blijft voor millennials
  • Startpunt om preventief aan de slag te gaan met burn-out

Natuurlijk delen we daarnaast onze kennis en ervaring op basis van onderzoek en bekijken we graag samen welke vervolginterventies voor jullie organisatie interessant kunnen zijn.

Op dit moment zitten ongeveer 100,000 millennials thuis vanwege te veel stress (bron: NOS)


Vraag een offerte aan:

*Door het inzenden houden we je voortaan op de hoogte van onze nieuwste trainingen: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand en gemakkelijk afmelden onderaan elke nieuwsbrief).



Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...