Hoe verhoog je het werkplezier en de betrokkenheid van millennials?
En hoe voorkom je onnodig energieverlies en burn-outs?
Nieuwsgierig? Zo vind je het uit!
In 2020 is eenderde van de arbeidsmarkt een millennial. Voor elke organisatie een onmisbare generatie. Maar hoe bind en boei je millennials voor jouw organisatie? Hoe toon je op een effectieve manier dat er naar hen geluisterd wordt?
Landelijk onderzoek
De Millennial Scan ontstond tijdens de vierde editie van het landelijke Young Professional Onderzoek: Millennials en Werk (2018). Ruim 3300 millennials van o.a. Philips, KPN, Gemeentes, Kadaster, zorginstellingen, UWV vulden de Millennial Scan al in. De vragenlijst is opgesteld uit (voor)onderzoek door Careerwise en millennial-experts Aart Bontekoning en Jasper Scholten.
Online vragenlijst
De kern van de Millennial Scan vormt een eigentijdse online vragenlijst: waar krijg je energie van en wat kost je energie in je werk?
Ik heb direct een paar print screens gemaakt om te zien waar bij mij nu echt de pijnpunten in huidig werk liggen – (deelnemer van de Millennial Scan)
Op basis van meerkeuzevragen worden acht belangrijke werkenergie-begrippen voor millennials concreet gemaakt voor jouw organisatie: wat gaat er goed en wat kan er beter?
- Autonomie
- Ontwikkeling
- Betekenisvol werk
- Werksfeer
- Leiderschap op de werkvloer
- Bureaucratie
- Hiërarchie
- Verwachtingen
De vragenlijst eindigt met enkele open vragen waaruit we concrete voorbeelden en adviezen destilleren.
Het mooiste aan het inzetten van de Millennial Scan was om te ervaren hoe goed het millennials doet als je ze vraagt wat zij er van vinden. Ze voelen zich door het invullen al gehoord en komen direct met ideeën waar ik zelf niet aan had gedacht. Dit creëert verbinding en is een eerste stap om samen te groeien – Vicky, opdrachtgever vanuit een zorginstelling
Praktisch – werkwijze bij een Millennial Scan
- Vraag een unieke link aan naar de vragenlijst
- Deel de link met millennials uit jouw organisatie via mail, intranet, nieuwsbrief etc. We voorzien je van wervende voorbeeldteksten
- Stuur een reminder om zoveel mogelijk millennials binnen je organisatie te laten participeren
- Je ontvangt van ons het uitgebreide maatwerk rapport met resultaten van jouw organisatie. Het rapport bestaat uit cijfers, conclusies, aanbevelingen en vergelijkingen met de landelijke resultaten (al meer dan 3300 millennials uit vrijwel alle branches vulden de vragenlijst in).
- In een telefonisch adviesgesprek geven we antwoord op eventuele vragen. We delen onze kennis en bekijken samen welke vervolginterventies voor jullie organisatie mogelijk interessant kunnen zijn.
Een Millennial Scan (Nederlandstalige vragenlijst) heb je al vanaf €850,- en is zinvol bij minimaal 50 respondenten uit jouw organisatie.
Leuk onderzoek! De vragen en het invullen waren al een spiegel. Confronterend wel… (deelnemer van de Millennial Scan)
Resultaat van de Millennial Scan
- Je krijgt belangrijke thema’s rondom de jongste generatie haarscherp in beeld
- Je weet wat er goed gaat en wat jouw organisatie aantrekkelijk maakt om voor te werken
- Je weet hoe je het werkplezier & betrokkenheid kunt verhogen binnen jouw organisatie en onnodige uitstroom & verloop bij millennials kunt verlagen
- Je hebt inzicht in wat er verbeterd kan worden om ook in de toekomst een aantrekkelijk werkgever te blijven
- Je weet hoe je onnodig energieverlies bij millennials (en burn-out) kunt terugdringen
- Je hebt een kwantitatieve onderbouwing om belangrijke HR-thema’s rondom werving, talent en talentontwikkeling op de kaart te krijgen binnen jouw organisatie.
Binden, boeien en duurzame inzetbaarheid
Met de uitkomsten kan jij als HR-professional actief sturen met betrekking tot onderwerpen zoals: strategische HR planning, talentmanagement, vitaliteit & duurzame inzetbaarheid, beperken van verloop, burn-outpreventie, werving, employee engagement etc.
- Invullen levert millennials direct bewustzijn op: hoe ga ik om met mijn energie?
- Energiegevers en energievreters binnen jullie organisatie worden haarscherp blootgelegd (deze gelden doorgaans voor meer dan de millennial-generatie alleen)
- De resultaten geven concrete handvatten hoe je aantrekkelijk blijft voor millennials
- Startpunt om preventief aan de slag te gaan met burn-out