fbpx

De kracht van de powernap

powernap - De kracht van de powernap - pexels-jaymantri-212269

Slaapissues kunnen worden veroorzaakt door een avondje stappen, jonge kinderen, een snurkende partner, veel aan je hoofd hebben, stress op je werk of soms ook fysieke problemen. Waar jij ook van wakker ligt, de gevolgen zijn dat je ‘s morgens niet energiek wakker wordt en dat heeft veel nawerking gedurende de dag. Eén derde van Nederland heeft slaapissues. Doe jij wel eens een powernap? Met de tips uit dit artikel krijg jij weer snel energie dankzij een goede powernap!

Slaapissues resulteren in:

  • Niet energiek wakker worden
  • Het maken van slechte voedingskeuzes
  • Verminderde concentratie
  • Minder focus
  • Een andere manier van communiceren
  • Ongeduld
  • Nog meer energieverlies

De oplossing is jezelf opladen

Zoals je ook je telefoon gedurende de dag oplaadt als je de batterijlading ziet dalen, kun je ook jezelf opladen. Een van deze oplaadmogelijkheden is de powernap.

Tips voor een goede powernap

Om optimale energie uit een powernap te halen, kun je onderstaande tips toepassen:

  • Een powernap duurt maximaal 20 minuten
  • Je doet een powernap op een vaste plek
  • Een powernap doe je NIET in bed, want dan raakt je lichaam verwart en stelt het zich de vraag: gaan we nou slapen of een powernap doen?
  • Je start de powernap altijd in dezelfde houding. Op je linkerzij, op je rechterzij of op je rug, net wat je lekker vindt. Doe hetzelfde kussen onder je hoofd zodat je lichaam gaat herkennen: dit is een powernap
  • Je mag een powernap net zo vaak doen gedurende dag als jij dat wilt
  • Je doet een powernap tot maximaal drie uur voordat je weer naar bed gaat voor de nacht

Mijn persoonlijke ervaring

Na bijvoorbeeld een korte nacht na een avond met goede vrienden, word ik soms niet energiek wakker. Daarom ben ik sinds 2004 gaan experimenteren met de powernap. Bij het powernappen gebruik ik de app Sleepcycle Powernap. Deze app wekt mij uiterlijk na een vooraf ingestelde tijd of als het herkent dat ik weer wakker word. Daarom is dat vaak nog eerder dan de maximale 20 minuten. Voordat ik start zet ik mijn telefoon in vliegtuigstand en stel ik in de app een maximale tijdsduur van 20 minuten in. De app wekt mij weer op het moment dat ik beweeg. Uit eigen ervaring, over inmiddels vele jaren, kan ik zeggen dat het mij meestal alweer na 11 à 12 minuten wekt. Dat maakt dat ik weet dat, als ik op een dag een vrij tijdsblok heb van 11 à 12 minuten, dat ik dan nog even een powernap kan doen. De powernap wordt daardoor nog toegankelijker. Misschien denk je, net als ik vroeger: Peter, ik ben geen powernapper. Dat kan ik niet.

Probeer het, en merk het verschil!

Eigenlijk is het heel simpel. Als je hier mee gaat stoeien en je gaat het een paar weken consequent oefenen, dan raakt jouw lichaam daar aan gewend. Ondanks dat kunnen er nog steeds twee opties bestaan:

1. Het is echt niet voor je weggelegd

Dan stop je er gewoon mee en ga je andere methoden vinden om overdag op te laden als je ‘s morgens de dag niet energiek begonnen bent. Zoals een kleine wandeling of mediteren.

2. Je ervaart het als iets waardevols

Mijn ervaring is dat na zo’n drie tot vier weken je lichaam ervaart dat het oké is. Je lichaam herkent dan dat het een oplaadmoment is en dat het zich mag ontspannen.

Ontspannen doet nog meer…

De bonus is: als je overdag voldoende ontspant, wordt je nachtrust automatisch beter. Of omgekeerd gezegd: als jij iemand bent die ‘s morgens meteen in de vijfde versnelling gaat en pas een paar minuten voordat je weer naar bed gaat naar een lagere versnelling schakelt, dan kun je ‘s nachts niet adequaat en kwalitatief goed slapen. Overdag heel even slapen is dus niet alleen een oplaadmoment, het is ook een moment dat je ontspanning ervaart waardoor je nachtrust weer beter wordt. Zo kom je uit een vicieuze cirkel van slaapproblemen en gaat je energie in een stijgende lijn omhoog. Slaap lekker!

Webinar Jong talent werven
Tags: , ,
Onderzoeksresultaten:
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Menu
Meld je aan voor de nieuwsbriefOntvang het beste van Careerwise (max. 2x per maand)

Aan het begin van je loopbaan komt er veel op je af. Careerwise loodst je daar doorheen en zorgt dat je slim je loopbaan ingaat. Op basis van de resultaten uit het grootste millennial onderzoek van Nederland delen wij met je wat jij moet weten voor meer werkplezier. Bij Careerwise vind je daarnaast de beste workshops, trainingen en meest vernieuwende leerinterventies speciaal voor jou.

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'De kracht van de powernap'?