fbpx

Eet jezelf vitaal in de herfst en winter

Eet jezelf vitaal in de herfst en winter - pexels-yaroslav-shuraev-8844888

Als de dagen korter zijn, en het buiten kouder is, heb je vaak behoefte aan ander eten dan in de zomer. Was jij juist goed bezig met salades, maar heb je hier in de herfst en winter minder zin in? Geen paniek, ook zonder salades kan je goed bezig zijn. Je lichaam heeft gedurende de koude dagen gewoon iets anders nodig. Eet jezelf vitaal, óók in de herfst en winter.

Het draait nog steeds om groente

Er is niks mis met anders eten in de herfst en winter. Het is vooral goed om naar je lichaam te luisteren. Wat heeft het nodig? Meer warm eten? Meer stevig eten?

Eén ding blijft belangrijk: dat je voldoende groente eet. Dat kan in de vorm van een salade maar ook in de vorm van bijvoorbeeld soep, een ovenschotel of een fijne winterse stamppot.

Vet eten belangrijker in de herfst en winter

Voeding hoeft niet licht te zijn om goed voor je te zijn. Juist ook vet eten zorgt ervoor dat je interne kachel goed blijft branden, handig als het buiten koud is!

Je kunt vet in je voeding vergelijken met een houtblok wat je op het vuur gooit. Deze blijft lang branden. Koolhydraten kun je juist vergelijken met een propje papier dat je in het vuur gooit en eiwitten met een bundeltje dunne takjes. Het is zó opgebrand.

Eet jezelf vitaal én zoek de kou op

Met veel groenten en wat extra goede vetten eet jij jezelf dus vitaal deze winter. Maar wist je dat het voor je lichaam heel goed is om de kou op te zoeken? Het zet je lichaam aan tot verbranden en het stimuleert het verbranden van het bruine vet. Bruin vet zet energie om in warmte.

Eet jezelf vitaal: wintertips

Een paar tips voor je avondmaaltijd in de herfst en winter:

  • Eet zo puur en onbewerkt mogelijk omdat dit de meeste verzadiging geeft.
  • Denk vanuit de groente als je bedenkt wat je gaat eten.
  • Oftewel: maak aardappelen, rijst en pasta ondergeschikt in je warme maaltijd.
  • Zorg voor variatie in je eiwitbron. Varieer met vlees, vis, kip, ei, noten en peulvruchten.
  • Wees niet bang voor vet. Maak je stamppot lekker met wat roomboter, schenk wat room door je soep en maak een sausje op basis van crème fraîche voor bij je groenten.
  • Eet na het avondeten niks meer tot de volgende ochtend. Zorg ervoor dat je lichaam minimaal twaalf uur de tijd krijgt om te herstellen.

Winterrecept van Marieke de Witt

Dat stamppot dé manier is om veel groente te eten bewijzen deze combinaties. Durf creatief om te gaan met groenten, zeker in een stamppot!

Voor 2 personen voor een stamppot;

  • 2 kleine aardappelen, ½ knolselderij, 300 gram boerenkool en 1 winterpeen
  • 2 kleine aardappelen, 200 gram bloemkool, 400 gram spruitjes en 200 gram spinazie

En wist je dat je van bloemkool heerlijke puree kunt maken? Kook de bloemkool gaar en mix ‘m daarna luchtig met een eidooier en 25 gram roomboter.

Wil je meer weten over het belang van goede voeding? Marieke de Witt schreef er een boek over: wEET, gezond eten met kennis.

Tags:
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu