Tijdens het Young Professional Onderzoek onder duizenden jongeren vroegen wij naar de werk- en leerbehoeften van millennials & Generatie Z. Één ding is duidelijk: leren doen zij vooral graag door te doen! Door te ervaren, te experimenteren, af te kijken en te mogen proberen. Ervaringsleren noemen wij het. En de theorie bevestigt dit: leren door te doen beklijft veel beter dan bijvoorbeeld door te luisteren naar een presentatie. Dit is ook een belangrijke pijler onder het bekende 70-20-10 leermodel van Jennings:
- 70% leren on the job
- 20% mentoring en coaching
- 10% theoretische onderbouwing
In dit artikel geef ik 3 tips om ervaringsleren toe te passen in een traineeship of ontwikkelprogramma voor young professionals. Zo doen wij het!
1. Gebruik de eigen werkplek als ideale plek voor ervaringsleren
Bij Generatie Z is het belangrijk hen te laten werken aan echte vraagstukken, problemen en uitdagingen. Niet aan fictieve cases of nep-opdrachten. Dat geeft hen het gevoel dat ze serieus genomen worden en dat ze echt iets bijdragen aan de organisatie. Een win-win voor deelnemer én organisatie.
Laat hen dus een volwaardige startersfunctie vervullen naast het volgen van het ontwikkelprogramma in plaats van hen elke paar maanden op een nieuwe trainee-opdracht te zetten op een andere afdeling. Dit laatste wordt vaak voorgesteld om de jongeren in korte tijd extra veel te laten zien en leren. Maar daarbij wordt vergeten dat starten met werken op zichzelf al overweldigend kan zijn.
Jongeren die beginnen op de arbeidsmarkt moeten zich namelijk razendsnel aanpassen en ontwikkelen aan alle veranderingen en nieuwe omstandigheden waarin ze terechtkomen. Vaak hebben ze dit zelf niet eens echt goed in de gaten, dat ze zoveel nieuwe vaardigheden aan het ontwikkelen zijn. Zo leren ze bijvoorbeeld hoe werken eigenlijk werkt en ervaren ze hoe ze met collega’s om willen gaan, leuke collega’s maar ook die collega waar ze een beetje mee botsen. Ze leren omgaan met deadlines, werkdruk en hun leidinggevende. En hoewel de meeste young professionals al ervaring hebben opgedaan in bijbaantjes of een bestuur voelt het toch vaak anders nu ze echt werken.
Alles bij elkaar vormt hun gewone leven en werk eigenlijk al één grote leeromgeving om in te ervaren en te oefenen. Het is echt en uitdagend en met een beetje geluk ook nog leuk. Door deelname aan een ontwikkelprogramma of traineeship ontstaat er voor de young professionals inzicht, logica en volgorde in wat ze willen en kunnen leren van de context waarin ze actief zijn.
2. Gebruik ervaringsgerichte werkvormen
Wanneer we bij Careerwise training geven, gebruiken we vervolgens zoveel mogelijk werkvormen die iets laten ervaren. Dit kan een hele nieuwe ervaring zijn of juist heel bekend en ingesleten gedrag in het licht zetten. Wij gebruiken bijvoorbeeld board breaking, improvisatietheater, zeilen, boksen, schermen, ijsbad-experiences, paarden en we zoeken graag de natuur op om persoonlijk leiderschapsthema’s op een ervaringsgerichte manier te ‘beleven’. Maar ook binnen een meer standaard training setting zetten we bijvoorbeeld gericht een acteur in of gebruiken we spelvormen en attributen zoals Lego of een kaartspel. We geloven dat het belangrijker is om te weten hoe je jezelf verhoudt tot bepaalde theorie en je eigen gedragingen goed kent, dan dat je alle theorieën en modellen kent. We laten deelnemers oud en nieuw gedrag ervaren door ervaringsleren in te zetten in de werkvormen die we toepassen bij de gestelde leerdoelen.
3. Creëer een leercultuur en open leerhouding
Zodra jongeren bewust aan de slag gaan met ontwikkelen tijdens hun ontwikkelprogramma, komen ze op veel vlakken in hun werk in de leerfase van bewust onbekwaam. Dat wordt vaak als tegenslag ervaren, want ze doen hun best en zien vervolgens vooral wat ze nog niet goed kunnen of wat fout ging.
Fouten worden hoe dan ook gemaakt. Een fout biedt dé mogelijkheid om te leren. In plaats van de negativiteit benadrukken rondom het maken van een fout, kan de leidinggevende bijvoorbeeld juist de mogelijkheid tot leren benadrukken. Dit haalt veel stress weg en geeft direct een veilige sfeer waar ruimte is om te groeien.
- Van: een fout is stom van je.
- Naar: fouten maken mag!
- Naar: ik wil dat je fouten maakt, want dat geeft jou de mogelijkheid om te leren. Tegelijkertijd kan ik zien waar je ongeveer staat in je ontwikkeling en welke ondersteuning je mogelijk kunt gebruiken om je volgende ontwikkelstap te zetten.
De kunst is om te bouwen aan een cultuur van openheid en kwetsbaarheid. Een sfeer waarin fouten maken mag en waar plezier en kameraadschap overheersen, ondersteunt dat. Een tip: hiervoor zetten wij vaak improvisatietheater in tijdens onze programma’s.
Leren met en van elkaar: samen ervaringsleren
Tot slot blijkt uit het Young Professional Onderzoek dat jongeren heel graag leren van ervaren collega’s. Aan die wens tegemoetkomen en je cultuur op ervaringsleren inrichten betekent voor
- de jongere: leren op de manier van eigen voorkeur.
- de organisatie: een flinke stap in de richting van de lerende organisatie.
- de samenwerking: meer en betere samenwerking tussen jonge en ervaren collega’s.
*Dit artikel over ervaringsleren komt uit onze Whitepaper 10 tips bij het opzetten van een traineeship. Je download ‘em hier voor meer tips.