Generatie Z wil ervaringsleren – dit is waarom

ervaringsleren

Ervaringsleren of ‘ervarend leren’ betekent iets doen om daarvan te leren. Generatie Z leert graag op die manier: door te doen, ervaren, experimenteren, afkijken en proberen. Zo kom je tot inzichten over jezelf waar je in het dagelijks leven niet zo gauw op zou komen. Leren door te doen blijft beter hangen dan bijvoorbeeld luisteren naar een presentatie. In dit artikel leggen we je uit wat ervaringsleren in de praktijk inhoudt en hoe je het inzet.

Ervaringsleren: de ervaring als metafoor

Een doel van ervaringsleren is om je zelfbeeld scherper te krijgen. En dat doe je door spelenderwijs en met humor uitdagingen aan te gaan en daarop te reflecteren. Het is niet altijd de bedoeling dat je keihard geconfronteerd wordt. Een trainer en jijzelf kunnen tijdens een ervaringsgerichte oefening wel goed zien welke gedragingen en patronen er naar voren komen. Zie de ervaring als metafoor voor hoe je in het dagelijks leven reageert op situaties. Door de oefening te herhalen kan je daarnaast ook nog eens experimenteren met verschillend gedrag wat je interessante inzichten kan opleveren.

Met behulp van vragen kan je reflecteren op oefeningen die je doet:

  • Wat maakt dat jij op deze manier reageert en herken je dat ook in andere situaties?
  • Wat zegt dit over jou als persoon?
  • Hoe zou je op situaties willen reageren?
  • Wat heb je nodig om iets anders te kunnen doen dan hoe je in eerste instantie reageert?
  • Hoe voelt dit? En hoe kan je dat toepassen in vergelijkbare situaties in je werk?

Comfortzone

Binnen ervaringsleren hoort Challenge by Choice. Wat voor jou een uitdaging is, is dat niet voor een ander. De trainer kan meedenken over hoe jouw uitdaging groter of kleiner kan worden gemaakt, bijvoorbeeld door de volgende vragen te stellen:

  • Wanneer word jij uitgedaagd?
  • Hoe word jij uitgedaagd?
  • Wat voor rol neem jij aan binnen een groep?

Bewust worden van je eigen uitdaging is lastig. Wanneer je wordt uitgedaagd, kan het best spannend zijn. Je kan zelfs weerstand voelen. Op het moment dat je niet wilt deelnemen aan de activiteit of er geen zin in hebt, dan haal je er niks uit. Toch is ook die reactie iets om op te reflecteren: Wat veroorzaakt die weerstand in jou? Wat zegt dat over jou? De keuze om wel of niet de uitdaging aan te gaan, is daarmee onderdeel van ervaringsleren.

Ervaringsleren in de natuur

Er kan binnen het ervaringsleren een bijzondere rol weggelegd zijn voor de natuur. Door het bijvoorbeeld als klaslokaal te gebruiken of door te spelen met de elementen. Zo ontdek je hoe krachtig de natuur is, hoe afhankelijk je ervan bent en hoe je er als mens door wordt beïnvloed. Uit onderzoek blijkt dat de natuur rust geeft en je terugbrengt naar de basis.

Werkvormen van ervaringsleren

De werkvormen die ingezet worden binnen het ervaringsleren, ken je meestal als spellen voor teambuilding. Activiteiten die je in het dagelijks leven niet vaak doet. Bijvoorbeeld in een boom klimmen, met blokken een toren bouwen of een sport, zoals boksen of schermen. Spelen is een belangrijk element van ervaringsleren.

Tijdens de programma’s van Careerwise gebruiken we bijvoorbeeld werkvormen als:

  • Schermen
  • IJsbad-experiences
  • Board breaking
  • Improvisatietheater
  • Zeilen
  • Boksen
  • Paardencoaching
  • Stilte sessies
  • Samen zingen
  • Natuurwandelingen

Maar ook gebruiken we veel kleinere spelvormen en ervaringen tijdens onze trainingen.

De effecten van ervaringsleren

Waarom zou je ervaringsgerichte werkvormen verkiezen boven andere werkvormen?

  • Het roept bewustwording op en je leert jezelf beter kennen.
  • Het versterkt je zelfbeeld en zelfvertrouwen.
  • Het vergroot je comfort zone, zodat je ook op andere vlakken in je leven een uitdaging sneller durft aan te gaan.
  • Je wordt veerkrachtiger.
  • Plezier: het is leuk om te doen!
Tags: Ervaringsleren, Persoonlijk Leiderschap, Persoonlijke ontwikkeling, Werkplezier
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Generatie Z wil ervaringsleren – dit is waarom'?