Traineeship opzetten? Verdiep je in de doelgroep

Verdiep je in de doelgroep

Om een geslaagd ontwikkelprogramma op te zetten is het van groot belang om je doelgroep te kennen: wie zijn de jongeren eigenlijk die je zo graag wilt binden en boeien? Met wie heb je te maken? Wat zijn hun uitdagingen in deze tijd? Wat zijn hun kwaliteiten en waar worstelen ze mee? In dit artikel legt Careerwise-oprichter Matthijs Hamster je uit hoe je jezelf het beste in de doelgroep verdiept.

Andere generatie, andere behoeften

Een bekende valkuil bij het opzetten van een traineeship of ontwikkelprogramma is om uit te gaan van jezelf toen jij aan het begin van je loopbaan stond. De overeenkomsten zijn je immers duidelijk, de levensfase waar jij toen in zat, daarin zitten zij nu. Het verschil is echter groot. Jouw doelgroep zit dan wel in dezelfde levensfase, maar ze zijn van een andere generatie dan dat jij bent. Zij groeien op in een andere context en beleven daardoor deze levensfase structureel anders. Hierdoor hebben zij andere kwaliteiten, valkuilen, behoeften en interesses.

Zo groeit de afgelopen jaren de behoefte aan persoonlijke ontwikkeling, terwijl eerdere generaties gewend zijn vooral professionele en vakinhoudelijke ontwikkeling aangereikt te krijgen van hun werkgever. Het aanbieden van ontwikkeling zoals jij die hebt gehad (of had willen krijgen) is dus niet per se waarop de jongeren van nu zitten te wachten.

Zo ga je op onderzoek uit

Ook hier geldt dat een programma meer is dan enkel een wervingsinstrument. Laat het ontwikkelprogramma daarom aansluiten bij de behoeften en interesses van jong talent wat je graag in je organisatie ziet of liever nog: bij de behoeften en interesses van talent wat je al aan boord hebt. Dat helpt ook nog eens om je huidige jonge talenten te behouden, hun impact voor de organisatie te vergroten en om je organisatie fris en bij de tijd te houden.

Onderzoek de doelgroep in twee stappen

Het bevragen van jongeren die al binnen jouw organisatie werken naar hun behoeften is daarmee een goed idee. Maar let op: start in dat geval met het lezen van onderzoeken die naar de doelgroep en hun werkbehoeften in het algemeen gedaan zijn.

Ons Young Professional Onderzoek kan hier een mooi begin in zijn of onderzoek van partijen zoals Magnet.me, Young Capital, Randstad, Deloitte of de Sociaal Economische Raad van Vlaanderen. Let daarbij op de ondervraagde populatie. Er wordt bijvoorbeeld veel geschreven over Amerikaanse jongeren uit Generatie Z of een ondervraagde populatie is erg klein, terwijl de beweringen stevig zijn. Dit soort oorzaken kunnen een vertekend beeld geven rondom het talent op Nederlandse bodem waarop jij je waarschijnlijk richt.

Ook worden er door Careerwise en andere partijen, zoals Indeed, gratis webinars aangeboden rondom het binden en boeien van deze doelgroep. Vanuit Careerwise verzorgen wij ook trainingen en zelfs een interactieve theatershow om de jongste generaties en hun behoeften beter te leren kennen en daarop in te spelen.

Ga uit van wat je al in huis hebt

Op basis van dit soort vooronderzoek kan je vervolgens de jonge collega’s die bij jullie werken zeer gericht bevragen in hoeverre je als werkgever al tegemoetkomt aan bekende behoeften en waar nog werk aan de winkel is voor jullie. Deze kennis is ideaal om te hebben bij het maken van een ontwikkelprogramma voor de jonge doelgroep, maar ook te gebruiken bij je employer branding en werving. Doen dus!

Belangrijkste werkbehoeften

Uit ons vierde en vijfde editie van het Young Professional Onderzoek onder duizenden jongeren kwam naar voren dat dit de belangrijkste werkbehoeften zijn van jongeren:

  1. Plezier
  2. (Persoonlijke) ontwikkeling
  3. Bijdragen/ impact

Een goed ontwikkelprogramma of traineeship komt tegemoet aan deze drie werkbehoeften. Het biedt jongeren de mogelijkheid om continu te leren met en van elkaar. Het leren gebeurt hierbij tijdens de trainingen, maar vooral ook tijdens het werken zelf. Daarnaast draagt een goed ontwikkelprogramma bij aan het smeden van een hechte groep waarin vertrouwen, kameraadschap en plezier centraal staan. Zowel binnen als buiten het programma. Dat schept niet alleen een onderlinge band, maar ook betrokkenheid bij de organisatie.

Tot slot helpt een goed ontwikkelprogramma om bij de jongere het gevoel te versterken een relevante bijdrage te leveren. Doordat jonge werknemers leren reflecteren en zich ontwikkelen, krijgen ze beter zicht op hun eigen bijdrage: wat heb ik hier te brengen en wat levert dat op, voor mijzelf en voor de organisatie? Doordat ze zien welk radertje zij in het geheel vormen, zijn ze meer betrokken.

Zodra je jezelf goed hebt verdiept in de doelgroep, weet wat jouw jonge doelgroep zoekt in werk en wat de jongeren van nu motiveert, kan je gaan kijken hoe het ontwikkelprogramma voor jullie organisatie eruit moet komen te zien.

Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Traineeship opzetten? Verdiep je in de doelgroep | Careerwise'?