Een bijdrage van Martine Verweij:
Ik weet zeker dat het je gebeurd is. Je had een geweldig goed idee, ging er mee naar je baas en die reageerde enthousiast. Toch is het idee nu niet gerealiseerd. Je baas mompelde nog wat mitsen en maren, maar dat hoorde jij al niet meer. Je idee werd positief bevonden; dat is wat telde. Wat is er gebeurd? Hoe kan het dat jouw idee het uiteindelijk niet haalde?
Je realiseert het je waarschijnlijk niet, maar er zijn vier redenen waardoor jij hier zelf een belangrijk aandeel in hebt. Dus niet alleen een vingertje naar je baas. Ook jij had beter moeten weten en anders kunnen doen.
Barrière 1- Gebrek aan ‘Business Sense’
Die ene mits of maar van je baas ging over financiën. Wat kost het en wat levert het op? Een logische vraag die jij lastig te beantwoorden vond. Niet heel raar: bij generatie Y ontbreekt gezonde ‘business Sense’ vaak. Als Generatie ben je opgegroeid in een almaar ‘groeiende wereld’. Je vindt geld uitgeven niet moeilijk. Als kind had je snel kwalitatieve argumenten op een rij om je ouders te overtuigen van een idee. En zij luisterden graag. Zelden vroegen zij je om financiële onderbouwing. Het uitrekenen van een business case is dan ook geen natuurlijke reflex. Dit kan je Generatie X baas slecht begrijpen. Hij of zij heeft de arbeidsmarkt betreden in de recessiejaren ‘ 80 en kan financieel gezien zijn of haar eigen boontjes doppen. Jouw gebrekkige ‘Business Sense’ wordt dan ook niet gewaardeerd en je idee sterft een vroege dood.
Barrière 2- Je visitekaartje
Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je visitekaartje het probleem is. Om precies te zijn, jouw interpretatie van je visitekaartje. Die heeft te maken met de manier waarop je naar jezelf kijkt, wat weer voortkomt uit de manier waarop je denkt dat anderen naar je kijken. Om een idee te realiseren moet je buiten de gebaande paden durven treden, muurtjes afbreken, een ‘spreekwoordelijk’ bord voor je kop hebben en gaan. Dit voelt echter niet zo lekker. Mensen kijken je raar aan. Hoezo steek jij je nek hiervoor uit, wat vindt je manager hiervan? Voor je het weet geloof je zelf dat het niet aan jou is. Als het zo’n goed idee was zou iemand anders het wel oppakken. Bij nader inzien lijkt het je allemaal hoog gegrepen. Je had er niet aan moeten beginnen. Je trekt zelf de stekker uit je initiatief.
Barrière 3- Meerdere balletjes
Herinner je nog dat je een week nadat je jouw idee had ‘gepitcht’ weer een ander idee had? Jij gooit sowieso vaak een balletje op en test dan wat de reacties zijn. Afhankelijk hiervan zet je in op het ene of het andere idee. Dit is slim; je creëert een ideeënpijplijn. En toch is het kiezen van één balletje belangrijk als je een idee echt gerealiseerd wil zien. Jouw idee heeft jou namelijk nodig om te slagen. En als jij je aan zoveel ideeën committeert kan het bijna niet zo zijn dat je overal voldoende aandacht aan kunt geven. De interne geldschieter zal zich wel twee keer achter z’n oren krabben als jij weer met een mooi initiatief komt. Kwam je vorige week niet ook al om een zak met geld vragen? Ga jezelf eerst maar eens bewijzen. Zonder geld is jouw idee gedoemd te mislukken.
Barrière 4- Niet alleen
Een vierde barrière is samenwerking. Dit zit in jouw natuur, je gelooft hierin en kunt het goed. Bovendien wordt het je makkelijk gemaakt door internet en sociale media, waarmee je bent opgegroeid. Hierdoor verwacht jij sterk dat anderen je helpen bij het realiseren van je idee. Je verschilt hierin van de Generatie X, die hard moest vechten bij entree op de arbeidsmarkt in de jaren ’80. Deze generatie moest het zelf doen en had daarbij in veel mindere mate beschikking tot internet. Hoewel samenwerken bijna altijd slimmer is, kan het een Generatie X of oudere manager ook het gevoel geven dat je samenspant tegen de status quo, waarmee hij zich identificeert. Het resultaat is weerstand. Ook kan je manager door jouw drang om samen te werken het idee krijgen dat er voor jou zelf niet genoeg op het spel staat. Daardoor zal je niet alles doen om je innovatie te realiseren en neemt het vertrouwen af dat je zal slagen. dit wordt vaak een ‘selffulfilling prophecy’. Ook concludeer je zelf wellicht te snel dat er voor jouw idee niet genoeg animo is. Op het moment dat je medestanders te druk zijn met andere dingen zie jij dit als een teken aan de wand. Je trekt je terug. Weer een idee gestorven.
De te leren les
.. is uiteindelijk simpel. Om innovatie op basis van jouw ideeën daadwerkelijk van de grond te krijgen moet je ‘business sense ontwikkelen en je financiële vaardigheden aanscherpen’, ‘je moet af en toe gewoon lekker een bord voor je kop houden’, ‘keuzes durven maken’ en ‘het ook gedeeltelijk alleen durven doen’. Appeltje, eitje? Met jouw drive, attitude, experimenteerdrang en goed ontwikkelde samenwerkingsvaardigheden, is innovatie inderdaad veel dichterbij dan je denkt. Succes!