Met deze drie tips win jij de war for talent

War for talent

Mc Kinsey signaleerde al in 1998(!) dat de komende 20 jaar een strijd om talent zou ontstaan. We zijn 20 jaar verder en voilà. De toen voorspelde ‘War for Talent’ is in alle hevigheid losgebarsten. Steeds meer bedrijven ervaren grote moeite om geschikte werknemers te vinden. De strijd om talent beperkt zich allang niet meer tot de loopgraven van corporate Nederland en de premium Linkedin Accounts waar gladde recruiters, moeilijke koffie in de hand, toptalent van rond de 30 jaar oud wegkapen bij bedrijven.

Dit slagveld raakt zo langzamerhand namelijk overvol met allerlei soort bedrijven, organisaties en bureaus die allemaal vechten om de aandacht van jong talent. In die kakofonie van bedrijven en bureaus die zich ellebogend een weg naar de spotlight duwen kan jouw bedrijf heel eenvoudig ondersneeuwen. Dat wil je voorkomen! Daarom geef ik je drie tips waarmee je blijft opvallen in de war for talent.

1. Jij bent de kandidaat

Face it. Als werkgever ben je niet langer de bovenliggende partij. Zoals Ricardo Risamasu van recruitmentbedrijf Talmark een tijdje terug al schreef; De War for Talent is gewonnen voor talent. En al in 2014 schreef Josh Bershin, een hele slimme kerel op dit gebied, het volgende: 

Employers, once in a position of power over employees, are no longer in control. Today, thanks to tremendous transparency in the job market (driven by Twitter, LinkedIn, Facebook, Glassdoor, and dozens of other online professional networks), people with in-demand skills are flooded with targeted job opportunities online. This means if your company is not a great place to work, then people find out about it fast.’

Josh Bersin, Predictions for 2015. Redesigning  the Organization for a Rapidly Changing World, Jan. 2015

Spreek daarom niet meer over ‘kandidaten’ als het om sollicitaties gaat. In het woord ‘kandidaat’ zit iets hiërarchisch, iets ondergeschikts. Dat is al lang niet meer zo. Verre van. Jongeren hebben het voor het uitzoeken. Voor jouw vacature zijn er tien andere leuke uitdagingen te vinden. Jouw bedrijf is de kandidaat, niet andersom. Gedraag je daarnaar en let goed op hoe je jonge talenten het beste helpt om voor jou te kiezen. Daar hoef je geen halve neurowetenschapper voor te zijn, dit kan vaak al met kleine procesverbeteringen. Recruitmentbureau Robert Half signaleert bijvoorbeeld dat je door snel te reageren al een hoop punten scoort bij sollicitanten.

2. Bouw aan een merk, het hele jaar door

Een paar jaar geleden kon je nog op je gemak een paar weken van tevoren een saaie vacature doorsturen via LinkedIn of op een vacaturesite. Maar tijden zijn veranderd. De kans dat je met een ‘post en pray’ aanpak talent binnenhaalt is snel aan het slinken. Sommige bedrijven lukt het nog in deze war for talent, maar steeds vaker krijgen ook zij nul op het rekest. 

Als bedrijf moet je een helder imago hebben en top of mind zijn bij jonge talenten. En dat imago bouw je niet alleen met het verspreiden van een standaardvacature in die paar weken per jaar dat jong talent een stage of een baan zoekt. Zij moeten jouw bedrijf al kennen. En het moet duidelijk zijn waarom zij nou precies bij jou moeten komen werken in plaats van bij die 100 andere bedrijven. Kies daarom voor een helder imago als bedrijf. Wat heb je te bieden? En welke ‘impact’ of ‘purpose’ heeft die vacature binnen jouw bedrijf? Vertel dit verhaal het hele jaar door.

Doe dit ook via andere media dan alleen die saaie vacaturetekst. Gebruik Instagram, of een app zoals Playtowork. Doe iets nieuws. Maar let wel op dat je niet alleen ‘leuke hippe dingetjes’ doet. Want uiteindelijk gaat het om het resultaat: de juiste werknemer bereiken én voor jouw bedrijf laten kiezen. En dat doe je alleen door de ervaring voor young professionals geweldig te maken. Bij de werving, maar ook bij de begeleiding.

Zoals ik ook recent besprak met Alexander Jong in de Stagepodcast bouwt zijn bedrijf PXL.Widgets het hele jaar aan een imago. Dit kost tijd, geld en energie. Maar het is een enorm duurzame manier om vroeg en goed bij de jongeren die zij willen bereiken in de picture te komen. Bij werving scheelt dat enorm op de wervingskosten. Het zorgt er ook voor dat PXL.Widgets stagebedrijf van het jaar is geworden, waarmee het opnieuw een enorme boost in het imago onder studenten en onderwijsinstellingen heeft gekregen. Het is dus niet extra tijd en geld in die war for talent stoppen, het is op de lange termijn tijd en geld besparen.

3. Investeer in stages en traineeships, ook na je onboarding

Voortbordurend op tip 2: Stages, traineeships of ontwikkelprogramma’s zijn geweldig effectieve en efficiënte instrumenten om jongeren te interesseren voor een baan binnen jouw bedrijf. Niet voor niets noemen wij de stage of een ontwikkelprogramma ook wel een sollicitatiegesprek van weken of maanden. Waarom? Het is vele malen voordeliger dan een dure recruiter of een bureau inhuren om ‘gewone’ medewerkers te werven. Het kost geld en tijd, maar het levert ook wat op. Je kunt samen kijken wat je aan elkaar hebt

En wat dacht je van inwerken? Een stagiair of trainee kun je na het traject een baan aanbieden, waarna deze is ingewerkt en direct van meerwaarde is. Dat lukt niet met een nieuwkomer die alleen een paar gesprekken heeft gevoerd met een paar mensen en de website heeft gezien.

De onboarding is dus een stuk effectiever voor mensen die echt weten hoe jouw bedrijf in elkaar steekt. Mishires door overenthousiaste verwachtingen scheppende recruiters, waarna de young professional van een koude kermis thuiskomt, zijn verleden tijd. Ook verleden tijd zijn bluffende sollicitanten die toch niet zo goed zijn als je dacht. 

De strategie voor de war for talent

Slim werven van jonge werknemers stopt dus niet bij een kekke ‘werkenbij’ site. Als je stages of traineeships echt succesvol wilt laten zijn voor jouw bedrijf en de war for talent wilt winnen dan vereist dit een bedrijfsbrede strategie waarmee de jongere niet alleen enthousiast binnenkomt, maar enthousiast blijft. Ook na het traject. Dat lukt alleen als je die jongere goed werft én een topervaring geeft.

Dit vereist een inspanning en een keuze van jouw organisatie. Niet alleen voor een bepaald imago, maar ook budgettair. Jouw hele bedrijf moet zijn ingericht op het werken met jong talent. De juiste mensen, de juiste processen en de juiste systemen. Dat klinkt complex en duur, maar dat valt mee. Vaak doen bedrijven al heel veel goed en gaat het erom de juiste knoppen te draaien. Als je dit slim aanpakt scheelt het tijd, geld en bouw je aan een fantastische employer branding zodat je die war for talent succesvol weet te winnen. 

Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Met deze drie tips win jij de war for talent'?