Zo wordt jouw bedrijf de eerste keuze voor jong talent

Zo wordt jouw bedrijf eerste keus

Anne Berndsen is millennial en schopte het als jong talent al snel tot strategisch HR-adviseur. Inmiddels heeft zij twee bedrijven opgericht. Vanuit haar adviesbureau Voor Morgen helpt ze organisaties met het behouden van de juiste mensen. Met First Thing recruitment marketing zorgt zij voor meer dan vijftien sollicitanten per week op vacatures waar het normaal gesproken oorverdovend stil blijft. Ze weet als geen ander hoe lastig het is om jong talent te binden en boeien. In dit artikel legt zij uit hoe je ervoor zorgt dat jouw bedrijf de eerste keuze wordt voor het talent dat jij zoekt.

𝐖𝐚𝐭 𝐢𝐞𝐦𝐚𝐧𝐝 𝐛𝐢𝐣 𝐳𝐢𝐣𝐧 𝐡𝐮𝐢𝐝𝐢𝐠𝐞 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐠𝐞𝐯𝐞𝐫 𝐦𝐢𝐬𝐭, 𝐡𝐨𝐨𝐩𝐭 𝐡𝐢𝐣 𝐛𝐢𝐣 𝐳𝐢𝐣𝐧 𝐧𝐢𝐞𝐮𝐰𝐞 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐠𝐞𝐯𝐞𝐫 𝐭𝐞 𝐯𝐢𝐧𝐝𝐞𝐧.

Lees die zin nog maar eens.

Niemand zegt zijn baan voor de lol op. Daar zit altijd wel een reden achter, en vaak ook een emotie:

  • ‘Ik voel me niet op mijn plek in dit bedrijf’
  • ‘Ik word niet voldoende beloond voor wat ik doe’
  • ‘Er wordt geen rekening gehouden met mijn privé-situatie’

Eerste keuze

Dit zijn niet alleen redenen voor iemand om zijn huidige baan op te zeggen, maar óók criteria bij het vinden van een nieuwe werkgever. Waar hij of zij wél in de cultuur past, wél erkenning krijgt en wél de kinderen naar school kan brengen voor de start van de werkdag.

Ik gaf hier onlangs  een lezing over tijdens het event van Werf&. Het thema van die dag was ‘f*ck de krapte’. Een dikke middelvinger naar denken in problemen. Samen op zoek naar oplossingen. Een belangrijke (en wat mij betreft de leukste) oplossing om ervoor te zorgen dat jij met jouw bedrijf wél aan voldoende personeel kunt komen is eigenlijk heel simpel: zorg ervoor dat het bij jou leuker is om te werken dan bij de concurrent. Zorg dat jouw bedrijf de eerste keuze wordt.

Voor jou 10 anderen

Laatst sprak ik met een ondernemer in de maakindustrie en hierover zei: “bij mij gaat concurrentie helemaal niet meer over het binnenhalen van de meeste klanten. Die zijn er genoeg. Concurrentie gaat inmiddels over het binnenhalen van het beste personeel. Díe zijn schaars.

Kijk, die snapt ‘m.

Want ik ben ervan overtuigd: om in deze tijd de beste mensen te vinden en de eerste keuze te worden, moet je de beste werkgever zijn. Doe je dat niet, dan geldt: voor jou tien anderen.

Onderscheidend vermogen

Hoe je ervoor zorgt dat jouw bedrijf de eerste keuze wordt voor het talent dat jij zoekt?

  1. Verdiep je in de doelgroep: wat missen ze bij hun huidige werkgever?
  2. Doe een klein doelgroeponderzoek en/of stel voorgaande vraag in sollicitatiegesprekken.
  3. Onderzoek de branche: op welke manier is jouw organisatie anders dan jouw concurrenten?
  4. Betrek je eigen medewerkers: wat maakt dat je hier werkt en niet ergens anders? Dát is je onderscheidend vermogen waardoor jij de eerste keuze wordt.

De combinatie van deze factoren is jouw sweet spot: dé reden waarom iemand voor jouw organisatie zou kiezen en niet voor één van de vele andere opties. Gebruik dit in je employer branding, je vacatureteksten, je sollicitatiegesprekken of huur een vliegtuig met een spandoek waar het op staat – zolang het talent waar jij naar op zoek bent het maar weet!

En ja, dan kan ook jij de krapte f*cken en de eerste keuze worden!

Tags: Leidinggeven aan millennials, Millennials generatie Y
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Zo wordt jouw bedrijf de eerste keuze voor jong talent'?