Gen Z – Hoe boei je Gen Z op de werkvloer – careerwise – pexels-artem-podrez-4816751

Hoe boei je Gen Z op de werkvloer?

Er zijn al een hoop creatieve young professionals van Generatie Z aan de slag op de arbeidsmarkt. Over de eigenschappen en wensen van millennials weten we veel, maar hoe zit het met Gen Z? Wat vinden zij belangrijk? In deze blog geef ik zes tips voor werkgevers: hoe boei je Gen Z op de werkvloer? Dit artikel schreef ik op basis van een interessant onderzoek van Visual Capitalist.

Dit is Generatie Z

Volgens dat artikel zijn de young professionals van Generatie Z geboren tussen 1997 en 2010. Aan het begin van de eenentwintigste eeuw dus. Generatie Z is een diverse generatie, waardoor gelijkheid hoog in het vaandel staat.

Hoe ga je als werkgever om met Gen Z?

Een nieuwe generatie is opgegroeid onder andere omstandigheden en met andere waarden. Ze hebben geleerd van de fouten van de vorige generatie en trappen in andere valkuilen. Dat vraagt om een andere aanpak van de werkgever.

1. Gebruik social media als inspiratiebron

Een groot deel van de Z’ers kijkt gemiddeld twee uur per dag naar YouTube. Ze zijn volledig op de hoogte van het leventje van bekende influencers. Via Snapchat en Instagram houden ze tussendoor contact met vrienden. Facebook is passé. Een smartphone is niet meer weg te denken voor deze generatie en bij een slecht Wifi-signaal volgt er lichte paniek. Schermtijden schieten moeiteloos omhoog tot wel tien uur per dag.

Een goed idee om ze dit web- en socialmediagebruik te laten inzetten in hun werk. Ze zijn trendwatchers in hun natuurlijke habitat. Wat is ze zoal opgevallen op social media? Kan je daar binnen de organisatie wat mee? Een leuk haakje voor een advertentie of campagne bijvoorbeeld? Leg de nadruk op groeikansen!

2. Gen Z’ers zijn geen jobhoppers

Menigeen uit deze generatie voelt zich als een vis in het water in een middelgrote tot grote organisatie, waar te groeien valt. Waar millennials bij tegenslag sneller jobhoppen, zien Z’ers hoe belangrijk het is om financiële onafhankelijkheid en stabiliteit te creëren. Zij zijn bereid om de handen uit de mouwen te steken. Blijf transparant over toekomstperspectieven, is het advies.

3. Wees authentiek

Of je nu een marketingbureau, gezondheidspraktijk of gemeente bent: creëer authentieke standaarden. Voor Gen Z weegt authenticiteit hoger dan het maken van impact.  Niet geheel onbelangrijk: het je bent je werk gaat niet meer op voor Gen Z. Werk hoeft niet per se meer met hun identiteit te matchen. Gen Z is loyaal. Maar hun socialmediagebruik liegt er niet om, delen wat authentiek is, blijft leuk.

4. Face-to-face gesprekken

Het verrast je misschien, maar young professionals uit generatie Z hebben op kantoor veel behoefte aan face-to-face gesprekken. Een duidelijke communicatie is daarbij belangrijk. Een andere belangrijke skill is het oplossen van problemen. Draai er niet omheen, ga dat gesprek aan!

5. Ze willen zich nuttig voelen

Z’ers voelen zich liever nuttig, dan dat ze een enorme impact maken. Zorg er dus in ieder geval voor dat je Gen Z-medewerkers zich nuttig voelen. Erkenning en persoonlijke evaluatiegesprekken dragen hier enorm aan bij.

6. Niet bang om hard te werken

Ze groeiden op in een tijd van recessie, een andere tijd om de arbeidsmarkt te betreden. Survival of the fittest ging toen op binnen het bedrijfsleven: dit maakt dat deze nieuwe generatie niet bang is om hard te werken. Deze nieuwe lading young professionals wordt opgevoed met het idee: ga liever voor zekerheid dan voor korte hoogtepunten.

Doe mee aan het young professional onderzoek

Een check-up voor jezelf. Vul 'm nu in!

Voor bedrijven: ontvang een benchmark-rapport.



Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...