Hackathon – de frisse blik van Generatie Z benutten

twee-jongens-werken-via-een-hackathon-aan-vraagstuk-ontwerp-zonder-titel-(1)-by-Emma-Tromp

Een hackathon kan je heel goed inzetten als manier om Generatie Z een lastig organisatievraagstuk te laten oplossen. Een frisse kijk op je strategische uitdagingen, leuk voor de jongeren zelf maar bovenal een hele leerzame interventie voor de jongeren. Win-win dus!

Maar wat is een hackathon nu precies en wat maakt deze vorm zo geschikt om de frisse aanpak en ideeën van jongeren te benutten?

In dit artikel leg ik je uit wat een hackathon is en waarom wij het inzetten bij onze trainingen voor young professionals.

Iedereen is een beetje hacker

Hackathons zijn evenementen die hun oorsprong vinden in de wereld van de ICT, vandaar de combinatie van ‘hacken’ en ‘marathon’. Gedurende zo’n 12 uur bundelen de young professionals hun krachten in teams om creatieve oplossingen te bedenken voor uiteenlopende vraagstukken. Bijvoorbeeld door aan strategische of complexe vraagstukken te werken die vanwege tijdgebrek door de dagelijkse werkzaamheden niet worden opgepakt. Ook kan je een hackathon organiseren om de teamspirit te versterken, het team uit een sleur te halen of meer creativiteit en innovatie te stimuleren. De vorm op zich werkt al verfrissend!

Je kunt een interne hackathon organiseren, maar het kan ook leuk zijn om jongeren van buiten te laten deelnemen; van leveranciers, klanten of vanuit een totaal andere achtergrond. Het allerbelangrijkste is om een diverse mix van vaardigheden aan boord te hebben, zodat je effectief kunt samenwerken aan het bedenken van innovatieve oplossingen. Op deze manier ontstaat er een breed scala aan ideeën en oplossingen. Daarbij zorgt zo’n diverse groep ervoor dat jongeren beter leren inzien wat hun talenten maar ook hun valkuilen zijn, wat die van anderen zijn en hoe je vervolgens elkaars kracht benut.

Are you ready for the challenge?!

We beginnen de hackathon met het presenteren van de uitdaging waar een manager of afdeling bij onze klant tegenaan loopt. Deze persoon of afdeling blijft op de achtergrond beschikbaar voor vragen tijdens het verloop van de hackathon. Vervolgens gaan de young professionals aan de slag met het verkennen van mogelijke oplossingen. In deze eerste fase, die bekendstaat als divergeren, leggen we de nadruk op het verkennen. De jongeren mogen met zo veel mogelijk ideeën komen. Daarna gaan we convergeren, waarbij de ideeën worden geanalyseerd en gefilterd om één specifieke richting te kiezen die verder wordt uitgewerkt. Dit divergeren en convergeren wordt gedurende de hele hackathon herhaald, waarbij je stap voor stap dichter bij de oplossing komt en de gekozen aanpak verfijnt.

Dansen & pizza

Tijdens de hackathon zetten we energizers in om de motivatie en betrokkenheid van de jongeren hoog te houden. Deze energizers bestaan bijvoorbeeld uit korte activiteiten zoals snelle danspauzes, stretchoefeningen en grappige spelletjes. Als kers op de taart wordt er tijdens het avondeten traditioneel pizza geserveerd.

Generatie Z en hackathons

Aan het einde van een hackathon wordt van de deelnemers verwacht dat er een tastbaar resultaat staat. De weg naar dit resultaat is flexibel; wat telt is het eindproduct. Deze benadering past goed bij de generatie, aangezien jongeren van nu waarde hechten aan heldere richtlijnen om daarbinnen toch creatief te kunnen zijn. Wanneer ze zien dat ze impact hebben en dat hun ideeën serieus genomen worden, raken ze helemaal gemotiveerd.

Dit maakt een hackathon tot een succes

Na een uren durende hackathon wil je natuurlijk minimaal een oplossing voor het vraagstuk. Daarvoor voeren onze trainers de druk lekker op. Niet alleen door te benadrukken dat de tijd beperkt is, maar daarnaast kan je ervoor kiezen een prijs uit te reiken. Bijvoorbeeld een geldbedrag, maar leuker is het om ze in het vooruitzicht te stellen dat de winnaars een actieve bijdrage aan de realisatie mogen leveren. Maar er is nog meer wat telt tijdens een Careerwise hackathon. Door de dag heen zijn de deelnemers namelijk continu bezig met hun eigen persoonlijke groei. Door de trainer worden ze ervan bewust gemaakt dat het ook gaat om samenwerken, creatief zijn, initiatief nemen, out of the box denken of bijvoorbeeld hun eigen ideeën helder communiceren. Een hackathon wordt door deze laatste stap een springplank voor zelfreflectie en persoonlijke groei, waarmee de hackathon ook zonder concreet antwoord op het vraagstuk eigenlijk al een succes is.

Een perfecte mix van doen en leren

Generatie Z wil graag impact maken door te doen, te experimenteren en te oefenen met échte vraagstukken in plaats van verzonnen business cases. De samenwerking, het overwinnen van obstakels, het continu reflecteren op je eigen gedrag en dat van anderen en tot slot het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden draagt bij aan een superleuke en leerzame ervaring voor de jongeren. En dat staat nog los van het uiteindelijke resultaat. Hoewel het ontwikkelen van oplossingen voor het vraagstuk zeker meetbare resultaten oplevert voor de jongeren én de organisatie, is de individuele groei en ontwikkeling van de young professionals cruciaal voor de succesbeleving. Je ziet dus direct resultaat op uiteenlopende gebieden. Dit maakt een hackathon tot zo’n veelzijdige en waardevolle ervaring, zowel op professioneel als persoonlijk vlak.

Tags: Generatie Z, Werkplezier
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Hackathon – de frisse blik van Generatie Z benutten'?