Basisplek in de Champions League

sanja-stjepanovic

Sanja Stjepanovic (26) studeerde Psychologie en Business Studies en werkt nu als Marketing Graduate bij Hewlett-Packard. Als trainee staat Sanja in de spotlight: zolang ze initiatief neemt en opvalt, kan ze snel stappen maken in het bedrijf.

Liefst starten in een traineeship

Hoewel HP een van de grootste bedrijven ter wereld is, kom je ze als student niet standaard op elk carriere evenement tegen. Door mijn acquisitierol voor de Amsterdamse Carriere Dagen ben ik bij HP “in house” geweest en werd toen direct getriggerd. Kenmerken die ik in een werkgever zocht waren: grote (internationale) organisatie, brede ontwikkelings en doorgroeimogelijkheden, een open werksfeer, en het liefst ook starten in een traineeship. Redelijk standaard dus, en daarom zal ik toch proberen uit te leggen wat HP uniek maakte voor mij.

Internationaal netwerk

Ik ben per 1 september 2010 met een groep van zeven gestart in het tweejarige HP Graduate Program. HP noemt het geen traineeship, omdat toch duidelijk ook de focus ligt op zelfstandig aan de slag gaan in je rol. Het eerste half jaar stond echter in het teken van trainingen volgen en de organisatie leren kennen, zowel op nationaal als internationaal niveau. In mijn geval ook met andere Graduates uit West-Europa. Een ideale combinatie van work & fun, en ondertussen kon ik mijn internationale netwerk binnen HP vanaf het eerste moment opbouwen. En nog steeds hebben wij contact met elkaar, soms werkgerelateerd omdat we voor dezelfde managers werken, maar regelmatig ook privé. Zo heeft menigeen elkaar al opgezocht!

Spotlight

Het mooie van Graduate zijn is het feit dat je enorm in de spotlight staat en er ook veel van je wordt verwacht. Maak je dat waar, dan kan je (ver)snel(d) stappen maken binnen de organisatie. Zoals een manager hier altijd zegt: “Bij HP speel je op het hoogste niveau. Je wilt graag een basisplaats bij een Champions League club, maar je moet wel eerst leren voetballen”. Daarom heb ik, naast een manager, een coach en een buddy toegewezen gekregen.

Een buddy is iemand die dezelfde functie heeft, alleen al een aantal jaren werkzaam is. Hierdoor wel heel benaderbaar voor alle vragen waar je dagelijks tegenaan loopt. Met je manager heb je wekelijks een voortgangsgesprek (voor sales een forecast gesprek) en deze kan je zonodig sturen en advies geven. Een coach is iemand die meestal niet in je eigen team werkzaam is, en hierdoor van een afstand naar je kijkt. Van mijn coach leer ik na te denken over toekomstige mogelijkheden in mijn loopbaan door te refelecteren op mijn ervaringen binnen de organisatie. Deze persoon heeft al flink wat stappen gemaakt en kent de organisatie erg goed. De verhalen die mijn coach heeft werken voor mij erg motiverend.

Marketing projecten

De meeste Graduates zitten op een sales of technische consulting rol. Ik ben echter aangenomen voor Marketing. Naast dat ik volledig mee draai met diverse marketing projecten, krijg ik ondertussen ook extra Graduate opdrachten. Het mooie daarvan is dat ik geheel de vrijheid krijgt om binnen onze organisatie naar een issue te zoeken en mijn eigen visie hierop te geven, met een pro-actief plan hoe ik dit issue zou willen aanpakken. In mijn geval heb ik ons interne lead management proces onder de loep genomen en hier enkele verbeterpunten herkend. Vervolgens presenteer ik dit aan het Nederlandse Management Team. Best wel spannend, maar een unieke kans om mezelf te profileren.

Opvallen in de massa

Als je enthousiast en gemotiveerd bent, liggen er bij HP enorm veel kansen. Je moet echter wel het type zijn die initiatief neemt en hierdoor opvalt binnen de massa. Maar als mensen binnen de organisatie je eenmaal kennen, word je vanzelf benaderd voor nieuwe mogelijkheden. Dit is mij al enkele keren overkomen. Bijvoorbeeld het project om HP Beach Open, een vierdaags beach volleybal toernooi waarvan wij hoofdsponsor zijn. Met onze employees, klanten en partners gaan we daar ons vijftigjarig bestaan in Nederland vieren. Ook ben ik gevraagd voor de board van ons Young Employee Network (YEN). En dat is ook iets wat ik opmerkelijk vind bij HP: ondanks de grootte is het een enorm platte organisatie. We werken ook allemaal in een kantoortuin, zelfs het top management.

Het nieuwe werken

Hoewel het een Amerikaans bedrijf met performance-driven cultuur is, blijft de sfeer onderling erg relaxed. En HP is een van de voorlopers in Nederland wat betreft het Nieuwe Werken. Wij hebben de mogelijkheid om (deels) thuis te werken doordat je met laptop en telefoon op alle netwerken kunt. De flexibiliteit die je daardoor krijgt is voor mij een grote pre.

Deze twee jaar heb ik voldoende tijd om inderdaad “te leren voetballen”, en te bedenken welke rol ik hierna zou willen. Wat ik momenteel al zeker weet, is dat er genoeg mogelijkheden liggen. En ik ga voor die basisplek in het Champions League team!

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Basisplek in de Champions League'?