Een stille wens om een boek te schrijven: herken je het? Sandra Pieterse wel, en in 2020 maakte zij haar droom waar. In deze blogserie neemt ze je mee in haar droom om een boek te schrijven, het schrijfproces en publicatie en uiteindelijk de terugblik. Hoe voelt het om dat boek echt in handen te hebben? Om je droom waargemaakt te hebben? Lees mee! Dit is deel één. Deel twee en drie worden nog gepubliceerd.
In 2020 schreef ik mijn eerste boek: In 10 stappen jezelf onderscheiden als young professional. Voor mij was dit een droom die uitkwam. Misschien wil jij ook ooit eens een boek schrijven. Ik neem je graag mee in mijn ervaringen: van vaag idee tot lancering van mijn boek. Wie weet is dit het laatste zetje dat je nodig hebt om aan jouw boek te beginnen!
Ik wil een boek schrijven: een stille wens uitspreken
Ik had al lang een stille wens om een boek te schrijven. Waarover dat boek moest gaan wist ik toen nog niet, maar het leek me geweldig om echt iets tastbaars te maken waar ik andere mensen mee kon helpen. Het idee van een boek schrijven zat in mijn hoofd, maar ik sprak het niet uit. Totdat ik in gesprek kwam met een vrouw die uit het niets aan mij vroeg of ik schreef. Dat was het moment dat ik eruit flapte dat ik naast het schrijven van blogs graag een boek wilde schrijven. Het mooie was dat zij aangaf dat ze dat in mij zag. Zij zag voor zich dat ik een boek over personal branding zou schrijven en bracht me in contact met een auteur die al veel boeken had geschreven. Deze ontmoeting klinkt misschien wat zweverig, maar was voor mij het moment om naar meer mensen uit te spreken dat ik graag een boek wilde schrijven. Hierdoor kwam het idee tot leven en was het geen droom meer. Het was opeens concreet.
Onderzoeken en keuzes maken
Ik ging aan de slag om informatie in te winnen over hoe je een boek schrijft en wat daarbij komt kijken. Dit was voor mij een compleet nieuwe wereld waar ik nog niets van wist. Ik volgde een workshop over het schrijven en uitgeven van een boek in eigen beheer. Daar kreeg ik waardevolle informatie en werd me duidelijk dat het schrijven van een boek in eigen beheer best prijzig is. Tegelijkertijd zag ik ook in dat ik wel hulp nodig had om in deze nieuwe wereld de juiste stappen te zetten.
Weer even afstand nemen
Ik ging in gesprek met een auteur en verkende de mogelijkheden om samen een boek te schrijven, waarin onze expertises beiden aan bod kwamen en elkaar konden versterken. Toch merkte ik bij mezelf dat ik nog twijfels had en meer tijd nodig had om een keus te maken over hoe ik het wilde aanpakken en wat het beste past bij de doelgroep waar ik voor werk: young professionals.
Ik ging een maand op reis naar Nieuw-Zeeland en benutte die reis ook om even afstand te nemen. Vlak voordat ik op reis ging kreeg ik een tip van één van de deelnemers van de workshop die ik had gevolgd over het schrijven van een boek. Zij tipte mij om het boek van Daisy Goddijn te lezen; In 10 stappen de beste start voor je boek. Ik bestelde dit boek en las het vlak na mijn reis.
Een beetje structuur
Het boek maakte de stappen die nodig zijn om een boek te schrijven inzichtelijk. Het gaf me veel duidelijkheid, overzicht en een goed stappenplan. Ik hou wel van een beetje structuur als je een project aanpakt, dus ik werd hier enthousiast van. Ik las nog twee andere boeken over dit onderwerp en zag dat Daisy ondernemers begeleidt bij het schrijven van hun boek. In zes weken kon je een traject volgen waarin je van A tot Z begeleidt werd om je boek te schrijven, redigeren en publiceren. Dit sprak me erg aan. Op die manier was het schrijven van een boek een project waar je in een relatief korte periode al je tijd en energie insteekt en vrij snel tot een mooi resultaat komt: een gepubliceerd boek!
Zakelijke belangen en mijn persoonlijke motivatie
Bij deze onderzoeksfase ontdekte ik hoe je naar het schrijven van een boek kan kijken. Een boek is namelijk een geweldige manier om als ondernemer je expertstatus te delen en vergroten. Een boek helpt je als ondernemer om je klanten op een laagdrempelige manier kennis met je te laten maken. Het versterkt je dienstverlening en zorgt ervoor dat je jouw kennis en ervaring breed kan delen en anderen hiermee kan helpen. Dit zijn natuurlijk meer zakelijke argumenten om een boek te schrijven, maar ze vulden mijn persoonlijke motivatie precies aan: om echt iets tastbaars in de wereld te zetten waar ik anderen mee kan inspireren.
Het kwartje viel
Toen ik dit doorhad viel voor mij het kwartje. Ik moest alleen een boek schrijven en dat boek moest gaan over het onderwerp waar ik young professionals mee help, namelijk met uniek, zichtbaar en optimaal tot hun recht komen in werk. Personal branding werd het onderwerp. Dit sloot perfect aan bij de coaching en training die ik geef aan young professionals. Ik besloot deel te nemen aan het begeleidingstraject van Daisy Goddijn waarin ik in zes weken mijn ’10 stappen boek’ ging schrijven.
Je kunt Sandra’s boek hier bestellen.