Duurzaam ondernemerschap

joost-de-kuijver

Joost de Kluijver (30) werkt als corporate business developer bij zwipit, één van de marktleiders voor het innemen en verwerken van elektronische consumentenproducten. Werken voor deze groene start-up was voor hem de ideale combinatie van zijn kwaliteiten en ambities.

Recycle gospel

Zwipit (idee van de naam is dat het catchy is, net als Yahoo en Google, maar heeft verder geen betekenis) houdt zich bezig met het opkopen van mobiele telefoons om ze vervolgens te hergebruiken of te recyclen. Hergebruiken gebeurt in onwikkelende regio’s zoals Azië en Afrika, terwijl recycling volgens strikte milieu-eisen in de EU plaatsvindt. Als corporate business developer (ja, zelf verzonnen titel…) is het de bedoeling dat ik de zakelijke tak van zwipit Nederland opzet en ontwikkel tot een volwaardig onderdeel van het bedrijf. Dat komt er op neer dat ik het reuse & recycling gospel verspreid bij bedrijven, overheden en andere organisaties in Nederland.
….

Combinatie

Hoe ik bij dit bedrijf terecht kwam? Mijn vriendin werkt voor een gave NGO (Text to Change) die met zwipit samenwerkt. Ik was op zoek naar een leuke, groene, maar commerciële start-up, die bij mijn kwaliteiten en interesses paste. Nadat ik bij een puur commerciële en een non-profit organisatie had gewerkt, wist ik dat mijn ideale bedrijf een combinatie van deze twee was. Ik wilde graag een vrije rol en durfde het risico van een klein bedrijf in een onzekere industrie wel aan. Daarnaast kon ik van de twee directeuren/oprichters van het bedrijf nog veel leren.

Ondernemerschap

Het bedrijf bestaat pas 1,5 jaar en we werken nu met zijn 4’en. Dus 1 kamertje en veel direct schakelen. De oprichters zijn wel meer met de grote projecten bezig (partnerships met MediaMarkt, Airmiles, etc), maar in principe wordt alle informatie gedeeld. Hoewel de directeuren al behoorlijke ervaring hebben opgebouwd, is de mindset van het bedrijf die van ondernemers: flexibiliteit en aanpassingsvermogen is key en men heeft een hekel aan bureaucratie. Zolang de projecten en uitvoering maar professioneel zijn, want mensen en bedrijven zijn nog wel wat huiverig voor dit nieuwe concept, dus daar moet je rekening mee houden.

Zelfredzaam

Mijn eerste werkgever was 180.000 groot, mijn tweede 55. Nu ik met 4 man werk is er geen sprake meer van een loopbaan, coaching en HR procedures. Ik kan niet direct zeggen dat ik het mis, maar het is zeker wel anders. Ik vond de noodzaak zelfredzaam te zijn erg fijn, maar toch ook wel even wennen. Geen salaris volgens een dichtgetimmerd contract, de vrijheid om te doen wat ik wil en waar ik dat wil (ik type dit stukje in Tanzania, waar ik 2 maanden wat vrijwilligerswerk doe en vakantie houd), maar dus ook het belang van eigen business creëren.

Een nieuwe soort verantwoordelijkheid, dus, maar zonder de begeleiding en supervisie die grotere bedrijven kunnen bieden. Maar het gaat erg goed; men is zeer geïnteresseerd in onze diensten en ik ben bezig iets te “verkopen” waar ik in geloof en achter kan staan.

Netwerken

Ik mail en bel veel, dus zit regelmatig achter mijn computer (vaak op kantoor). Ik ben ook regelmatig bij klanten, op conferenties en bijeenkomsten om te peilen welke bedrijven / sectoren “rijp” zijn voor onze propositie. Ik gebruik vaak Linkedin om met bedrijven in contact te komen, en heb ook al een aardig netwerk door mijn vorige baan bij een NGO. Ofwel, netwerken is een belangrijk onderdeel van mij werk en dat is gelukkig iets dat ik leuk vind.

Ghana

Naast mijn reguliere business ben ik net begonnen met een project om “de kring te kunnen sluiten”. Voor ons houdt dat in dat we gaan kijken hoe we toestellen vanuit Azië en Afrika – wanneer ze daar end-of-life zijn – weer terug kunnen halen naar de recycling faciliteiten in de EU. Want hoewel hergebruik natuurlijk heel mooi is – en we merken dat betaalbare tweedehands toestellen gretig aftrek vinden op markten in ontwikkelende landen – staat recycling daar nog duidelijk in de kinderschoenen (als het al bestaat). Ofwel; wanneer we telefoons vanuit Ghana (ons pilot land) naar de EU halen, kunnen we twee grote voordelen behalen: veel meer milieuvriendelijke verwerking van de telefoons en een kloppende business case (vanwege de waarde van materialen in de telefoon).

Maar goed, daarnaast ben ik vooral bezig met het ontwikkelen van de propositie en onze aanpak te promoten bij bedrijven.

joost-de-kluijver-tweet-2

Samenwerking

Deals met grote bedrijven (ik blijf toch een bedrijfskundige…) zijn natuurlijk altijd mooi, maar ik vind het vooral ook erg leuk als we een samenwerking met een goed doel op kunnen zetten, of een duurzaam project kunnen doen. Daarom vind ik het mooi op de hoogte te blijven van werkgroepen en roundtables, waar de mooiste (en meest onverwachte) samenwerkingen uit voort kunnen komen. Dat ik eigenlijk voor zo goed alles zelf verantwoordelijk ben, maakt het best gaaf als iets dat van scratch bedacht is, succesvol wordt.

Eigen bedrijf

Net als zwipit wil ik het niet bij alleen mobiele telefoons houden. Het lijkt me mooi zelf een duurzaam concept te lanceren, al dan niet samen met de collega´s van zwipit. Een eigen bedrijf is toch wel iets dat je gedaan moet hebben. Maar ik merk wel dat het duurzame – verantwoorde me erg trekt, dus ik denk wel dat mijn carrière zich vooral op die “sector” zal richten. En wie weet, misschien toch ooit wel weer eens bij een multinational, maar dan wel in een functie waar ik wat bewegingsvrijheid heb…

Tags:
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu