Internationaal Brand Development

anne-marte-hemminga

Anne Marte Hemminga (31) studeerde Rechten in Utrecht en werkt sinds 2006 bij O’Neill. Na verschillende functies werkt ze nu als Brand Development Manager. Na een stage bij een advocatenkantoor wist ze dat de advocatuur niets voor haar was. Binnen O’Neill kreeg Anne Marte de kans om haar interesses terug te laten komen in haar baan.

Diverse contacten en brede verantwoordelijkheid

Als Brand Development Manager van O’Neill heb ik uiteenlopende verantwoordelijkheden. Juist deze diversiteit in mijn werk is voor mij enorm belangrijk. Momenteel ben ik verantwoordelijk voor het managen van de contracten van de licentiehouders van O’Neill in Latijns Amerika en de licentiehouder die wereldwijd voor O’Neill zonnebrillen en Goggles ontwikkelt. Daarnaast ondersteun ik mijn manager, Head of Americas, met het plannen van de expansie van het merk in de landen waar wij nog niet opereren.

Van New York naar Sao Paulo

Wat mijn baan precies inhoudt, kan ik het beste uitleggen aan de hand van mijn laatste trip naar New York, Buenos Aires en Sao Paulo. In New York zit een sublicentiehouder die voor ons een kinderlijn ontwikkelt. Mijn bezoek aan hen was voornamelijk ter kennismaking, maar ook om contractuele verplichtingen door te nemen: waar moeten de designs en samples aan voldoen, wat zijn de branding richtlijnen, hoe verloopt de productie en hoe moeten de rapportages opgeleverd worden.

Van licentiehouders naar distributeurs

Vanuit New York vloog ik naar een nieuwe distributeur van O´Neill in Argentinië. Naast het bezoeken van zoveel mogelijk distributiekanalen, hebben we het O’Neill DNA Book en de marketingstrategie met de distributeur besproken. Tussendoor hebben we approvals op de T-shirts uitgevoerd die hij lokaal mag produceren.

Goedkeuren van de collectie

Na 1 ½ dag Buenos Aires vetrok ik richting Sao Paulo. Brazilië is de grootste markt in Zuid Amerika, een markt waar we ons als merk op focussen. We waren daar voor het goedkeuren van de samples van de eerste collectie het bespreken van de O’Neill richtlijnen met het productteam. Het is mijn verantwoordelijkheid dat iedereen deze begrijpt en uitvoert. Ook hebben we in Sao Paulo verschillende distributiekanalen bezocht, zodat we kunnen bepalen waar wel en niet verkocht mag worden. De laatste dag sloten we af met een overleg met de CEO en legal advisor. Tijdens dit soort vergaderingen wordt op strategisch niveau besproken hoe de verkoop gaat, de ontwikkeling van de collectie verloopt en wanneer de businessplannen voor het aankomende jaar opgeleverd worden.

De grootste uitdaging

Voor mijn persoonlijke ontwikkeling is het strategische gedeelte de allergrootste uitdaging en geeft de meeste voldoening. Welke doelen willen we behalen met welke partners en hoe gaan we die bereiken? Een leuke afwisseling is dan het goedkeuren van de designs, maar in principe is dit meer een routine taak geworden. Dit neemt niet weg dat het begeleiden van de partners met het samenstellen van de collecties erg uitdagend kan zijn. O’Neill heeft zijn eigen DNA en je moet de beste balans vinden tussen de behoefte van een bepaalde regio en tegelijkertijd dit DNA waarborgen. “Think Global Act Local” is hier letterlijk van toepassing.

De ene partner is de andere niet en door de tijd en, boven alles, de cultuurverschillen moet je goed rekening houden hoe en wat je communiceert. Doordat je slechts 2 tot 4 keer op bezoek gaat, blijft het contact voornamelijk per mail of telefonisch. Om een goede en duidelijke communicatie met de partners te waarbogen is het soms noodzakelijk dat er lange e-mails de oceaan over vliegen.

Het reizen is absoluut een bonus alhoewel het niet altijd zo sexy is als het klinkt. Ik krijg de mogelijkheid om verschillende culturen en landen te bezoeken, maar uiteindelijk zit ik toch 90% op een kantoor en zit ik alleen in een hotel. Alles boven alles vind ik het waanzinnig om te reizen, rond te lopen in een vreemde stad en mij eigen te maken wat vreemd is; onafhankelijker kan bijna niet. Reizen brengt natuurlijk ook jet-lags met zich mee, maar ik kan die redelijk goed negeren. Ik heb hier mijn eigen tactiek voor ontwikkeld. Als ik richting het westen reis, moet ik minimaal tot 11 uur wakker blijven als ik aankom en als ik terugvlieg moet ik eigenlijk een avond vlucht nemen. Op die manier heb ik bijna nergens last van.

En nog veel meer…

Het is lastig om uit te leggen wat mijn functie in zijn totaliteit inhoudt. Boven alles geeft mijn reis wel weer hoe leuk, divers, interessant, strategisch en avontuurlijk mijn functie is. Het is een leuke bijkomstigheid dat ik de hele wereld over reis, maar juist de verantwoordelijkheden en mogelijkheden die ik hier krijg, maken mijn functie zo interessant.

Tags: Marketing
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Internationaal Brand Development'?